wroclaw.pl strona główna Komunikacja we Wrocławiu – ceny biletów, rozkłady jazdy, inwestycje Komunikacja - strona główna

Infolinia 71 777 7777

-4°C Pogoda we Wrocławiu
Ikona powietrza

Jakość powietrza: poniżej normy

Dane z godz. 00:00

wroclaw.pl strona główna
Reklama
  1. wroclaw.pl
  2. Komunikacja
  3. Wrocławskie lotnisko będzie dużo większe. Modernizacja i przebudowa za 350 mln zł
Na zdjęciu terminal pasażerski lotniska we Wrocławiu. Przed wejściem czekają taksówki fot. Michał Kurowicki
Na zdjęciu terminal pasażerski lotniska we Wrocławiu. Przed wejściem czekają taksówki

Na terenie wrocławskiego lotniska powstanie m.in. nowa płyta postojowa, droga do kołowania i płyta do odladzania samolotów. Projekt modernizacji i rozbudowy portu pochłonie 350 mln zł, w tym ze środków unijnych będzie pochodzić 175 mln zł. Nowa infrastruktura przeznaczona zostanie dla samolotów cywilnych i wojskowych.

Reklama

Projekt rozbudowy i modernizacji wrocławskiego lotniska otrzymał z funduszy unijnych 175 mln zł.

Dzięki temu na terenie Portu Lotniczego Wrocław powstanie m.in. płyta postojowa, równoległa droga kołowania i droga szybkiego zjazdu. Z nowej infrastruktury skorzystają samoloty cywilne i wojskowe.

Ogromna dotacja do rozwoju wrocławskiego lotniska z Unii Europejskiej

Pod względem wielkości dofinansowania z UE to największy projekt w branży lotniczej w Europie. Modernizacja i rozbudowa strefy operacyjnej wrocławskiego lotniska wyniesie 350 mln zł, z czego 50 proc. (ok. 175 mln zł) kwoty będzie pochodzić z funduszy europejskich.

Planowane inwestycje we Wrocławiu to jeden z elementów szerszej strategii Unii Europejskiej. Jej celem jest efektywniejsze powiązanie sieci transportowej w krajach wspólnoty z potrzebami obronnymi.

Pozyskanie dofinansowania na realizację tych inwestycji to znakomita wiadomość i nasz ogromny sukces. Rozbudowa infrastruktury będzie sprzyjać nie tylko wojskowej mobilności w Europie, ale posłuży także lotnictwu cywilnemu. Inwestycja zwiększy przepustowość lotniska i przyspieszy wykonywanie operacji lotniczych, dzięki czemu wrocławski port osiągnie wyższy poziom funkcjonowania.
Dariusz Kuś, prezes Portu Lotniczego Wrocław

Samoloty będą sprawniej odlatywały i przylatywały z Portu Lotniczego Wrocław

Dzięki rozbudowie i modernizacji strefy operacyjnej m.in. skróci się czas wykonywania operacji lotniczych. Chodzi o czas kołowania między drogą startową a płytą postojową. Zwiększy się także liczba miejsc postojowych dla samolotów pasażerskich. 

Inwestycja tak mocno wsparta przez fundusze unijne to również doskonała wiadomość dla pasażerów. Dodatkowe elementy infrastruktury zapewnią płynność ruchu na wrocławskim lotnisku, co jest istotne zwłaszcza w godzinach kumulacji rejsów. Rozbudowa i modernizacja strefy operacyjnej Portu Lotniczego Wrocław świadczy o mocnej pozycji naszego lotniska na mapie nie tylko Polski, ale i całej Europy.
Przemysław Myszakowski, wiceprezes Portu Lotniczego Wrocław

Port Lotniczy Wrocław. Planowane inwestycje, czyli co się zmieni

Dzięki rozbudowie i modernizacji strefy operacyjnej skróci się m.in. czas wykonywania operacji lotniczych, czyli czas kołowania między drogą startową a płytą postojową oraz zwiększy się liczba miejsc postojowych dla samolotów pasażerskich. 

Dodatkowe elementy infrastruktury zapewnią płynność ruchu na wrocławskim lotnisku, co jest istotne zwłaszcza w godzinach kumulacji rejsów. W ramach zaplanowanych prac, które rozpoczną się pod koniec 2023 r, zaplanowano budowę takich miejsc jak:

  • Dodatkowa płyta postojowa, która będzie stanowiła „lustrzane odbicie” istniejącej płyty postojowej przy terminalu pasażerskim. Znajdzie się tam 12 miejsc dla samolotów kodu C takich jak Airbus 320 czy Boeing 737. Pozwoli to na uzyskanie dodatkowego, niezależnego miejsca postojowego dla największych maszyn wojskowych, cargo i pasażerskich kodu F (np. C-5 Galaxy, Boeing C-17 Globmaster, AN-124 Rusłan oraz Boeing 747 Jumbo Jet, Boeing 787).
  • Dodatkowa droga kołowania,która umożliwi wykonywanie operacji lotniczych samolotów wojskowych bez wstrzymywania ruchu samolotów pasażerskich. Usprawni to wykonywanie lotów cywilnych i wojskowych, a także wpłynie na wydłużenie okresu eksploatacji nawierzchni lotniskowych.
  • Droga szybkiego zjazdu, umożliwiająca szybsze opuszczenie przez samolot pasa startowego. Dzięki temu zwiększą się zdolności operacyjne lotniska i skróci się czas wykonywania operacji na pasie oraz oczekiwanie na start samolotów.
  • Nowa płyta do odladzania samolotów zlokalizowana po zachodniej stronie lotniska (obecna płyta znajduje się po stronie wschodniej). Dzięki temu samoloty, w okresach gdy niezbędne jest odladzanie maszyn, będą mogły startować z obu kierunków, a na płytach będą mogły być odladzane 4 samoloty w tym samym czasie. Wpłynie to znacząco na skrócenie procedur przed startem samolotu.

Do Wrocławia będą mogły przylecieć największe samoloty wojskowe na świecie

W ramach projektu przebudowana zostanie również istniejąca droga kołowania, co pozwoli na przyjmowanie samolotów wojskowych kodu F (największych samolotów świata) i jednocześnie skróci czas operacji lotniczych.

Galeria zdjęć

Rozbudowa tych elementów infrastruktury to kolejny etap w rozwoju portu. Bardzo ważny w kontekście wzrastającej liczby pasażerów obsługiwanych we Wrocławiu, jak również coraz większej ilości transportu cargo.
Cezary Pacamaj, wiceprezes Portu Lotniczego Wrocław

Przetarg na projektowanie został ogłoszony w czerwcu br., a w wyniku postępowania wybrano wykonawcę – spółkę z o.o. WLC Inżynierowie. Zgodnie z planem, pod koniec 2023 roku, rozpocznie się budowa płyty postojowej, w II kw. 2024 budowa drogi szybkiego zjazdu oraz równoległej drogi kołowania, a rok później przebudowa istniejącej drogi kołowania i budowa nowej płyty do odladzania.

Bądź na bieżąco z Wrocławiem!

Kliknij „obserwuj”, aby wiedzieć, co dzieje się we Wrocławiu. Najciekawsze wiadomości z www.wroclaw.pl znajdziesz w Google News!

Reklama
Powrót na portal wroclaw.pl Wróć na portal wroclaw.pl