wroclaw.pl strona główna Komunikacja we Wrocławiu – ceny biletów, rozkłady jazdy, inwestycje Komunikacja - strona główna

Infolinia 71 777 7777

22°C Pogoda we Wrocławiu

Jakość powietrza: umiarkowana

Dane z godz. 15:20

wroclaw.pl strona główna

Reklama

  1. wroclaw.pl
  2. Komunikacja
  3. Prezes MPK po wypadku na Gaju: Bezpieczeństwo jest priorytetem

Przez cały rok 2021 we Wrocławiu nie doszło do żadnego śmiertelnego wypadku na torowisku tramwajowym. Niestety, 30 marca na Gaju pod tramwaj wjechał młody rowerzysta i zginął na miejscu.

Niestety, motorniczy nie miał szans, aby uniknąć zderzenia. Nagranie z monitoringu pokazuje, że tramwaj poruszał się z regulaminową prędkością, a rowerzysta wjechał pod tramwaj pod kątem prostym na przejściu dla pieszych. To oprócz tragedii dla najbliższych zmarłego również trudne doświadczenia dla naszego pracownika. Dlatego zapewniliśmy mu opiekę psychologa.

Jakie działania podejmuje MPK aby minimalizować ryzyko takich wydarzeń?

Cały czas prowadzimy działania edukacyjne. Kierujemy je do wszystkich, ale przede wszystkim do dzieci oraz seniorów. To tragiczne wydarzenie skłania mnie jednak do przemyśleń, że możemy robić jeszcze więcej. Trzeba zauważyć, że ofiarą wypadku był 19-letni chłopak, który pracował jako kurier, dowoził jedzenie. Takich prac podejmują się przede wszystkim ludzie młodzi. Wielu z nich to przyjezdni. Nie znają topografii miasta, bywa, że w swoich rodzinnych miejscowościach nie mieli do czynienia z tramwajami i dla nich to nieznany element transportu miejskiego.

Dlatego zapraszamy kurierów i osoby zawodowo poruszające się na rowerach po Wrocławiu do zajezdni tramwajowej. Pokażemy im tam m.in. jak zachowuje się tramwaj w różnych warunkach atmosferycznych oraz jak wygląda jego droga hamowania. Zamierzamy uświadomić ich, jak wiele czynników ma wpływ na to, że tramwaj nie jest w stanie stanąć w miejscu w chwili, kiedy ktoś nagle pojawi się na torowisku.

Musimy pamiętać, że tramwaj jest jedynym pojazdem, który ma pierwszeństwo przejazdu przed pieszym wchodzącym na przejście dla pieszych.

Zajezdnia tramwajowa MPK we Wrocławiu MPK Wrocław
Zajezdnia tramwajowa MPK we Wrocławiu

Dodam, że rozwijamy program edukacyjny dla dzieci i młodzieży szkolnej w formule lekcji komunikacyjnych, które łączymy najczęściej z atrakcyjną formą przekazu i zwiedzaniem zajezdni. Ich liczbę będziemy zwiększać, bo na tym polu jest dużo do zrobienia. Rozmawiałem już na ten temat z dolnośląskim kuratorem oświaty

Prowadzimy zajęcia zarówno dla grup przedszkolnych, jak i z klas I – III, bo dzieci w tym wieku chętnie poznają nowe miejsca i bardzo interesują się światem. Mamy też do tego odpowiednie narzędzia, na przykład symulator jazdy tramwajem, na którym na co dzień szkolimy naszych motorniczych.

Jednocześnie pokazujemy, że komunikacja miejska to dobry sposób poruszania się po mieście. Mam nadzieję, że to zaowocuje i wyrosną z nich nasi wierni pasażerowie.

Ze szczególną troską podchodzimy także do informowania, prowadzenia akcji edukacyjnych i profilaktycznych dla seniorów. Uczulamy ich m.in. w jaki sposób bezpiecznie korzystać z komunikacji miejskiej. To właśnie z myślą o nich wprowadzamy wiele udogodnień w tramwajach i autobusach.

Kiedy dochodzi do wypadków, poszkodowani mogą zostać także pasażerowie tramwaju. Jeśli mamy do czynienia z wtargnięciem na torowisko, to naturalną reakcją jest gwałtowne hamowanie. Osoby znajdujące się na pokładzie tramwaju nie zawsze bezpiecznie siedzą lub stoją. Bywa, że większy uszczerbek na zdrowiu ponoszą pasażerowie, niż rowerzysta, który wymusił gwałtowne hamowanie i udało mu się uciec spod kół. O tym też informujemy naszych seniorów.

Zatrzymajmy się chwilę przy zajęciach na symulatorze. Motorniczy są na nich szkoleni tylko przed rozpoczęciem pracy?

To nie tylko jeden z podstawowych elementów szkolenia przed rozpoczęciem pracy, lecz także element doskonalenia zawodowego. Przyjęliśmy zasadę, że każdy kierowca regularnie musi odbyć zajęcia na symulatorze. Realizuje je w parze z instruktorem, który narzuca określone warunki drogowe, na przykład więcej samochodów, czy padający śnieg. Można zaaranżować szereg różnorodnych okoliczności. W przypadku szkolenia motorniczych to jest kwestia wyrobienia nawyków. W takiej sytuacji nie ma czasu na myślenie, trzeba działać automatycznie.

Kogo jeszcze zapraszacie na szkolenia do zajezdni tramwajowych?

Współpracujemy z policją i strażą pożarną. W czasie wypadku to strażak jest niejednokrotnie dowodzącym akcją ratowniczą. Tu także współpraca musi być ścisła, chociażby ze względu na to, że posiadamy specjalistyczne narządzenia, np. do podnoszenia tramwajów - strażacy powinni je znać, aby nimi odpowiednio dysponować podczas zdarzeń z udziałem tramwajów.

Wszystkie te elementy: lekcje, szkolenia, składają się na program Wizja Zero, który zakłada wyeliminowanie wypadków w obrębie torowisk tramwajowych lub z udziałem tramwajów.

Na wzrost bezpieczeństwa tramwajów ma wpływ także program TORYwolucja, czyli remontu torowisk i ograniczenia liczby wykolejeń?

TORYwolucja to nasz autorski program, którego celem jest radykalna poprawa stanu wrocławskiej infrastruktury torowej. Jesteśmy w trzecim roku jego realizacji. W pierwszym kwartale tego roku  doszło do zaledwie trzech wykolejeń. To oczywiście o trzy za dużo, ale to jednocześnie ponad 10 razy mniej niż w tym samym okresie 2021 roku. Gdy zaczynaliśmy ten program, to pytano, czy nie będzie żadnego wykolejenia w miesiącu. No i proszę, w lutym się udało - nie było żadnego wykolejenia.

Przez ostatnie dwa lata wpływ na bezpieczeństwo pasażerów miały także - już poza infrastrukturą tramwajową, maseczki osłaniające usta i nos. Zniesiono obowiązek ich noszenia. To dobrze czy źle?

W mojej ocenie, po dwóch latach zasłużyliśmy, żeby tych maseczek już się pozbyć. Zwłaszcza ci, którzy przyjęli trzy dawki szczepionki przeciwko COVID-19.

Bądź na bieżąco z Wrocławiem!

Kliknij „obserwuj”, aby wiedzieć, co dzieje się we Wrocławiu. Najciekawsze wiadomości z www.wroclaw.pl znajdziesz w Google News!

Reklama