wroclaw.pl strona główna Komunikacja we Wrocławiu – ceny biletów, rozkłady jazdy, inwestycje Komunikacja - strona główna

Infolinia 71 777 7777

15°C Pogoda we Wrocławiu

Jakość powietrza: umiarkowana

Dane z godz. 14:20

wroclaw.pl strona główna

Reklama

  1. wroclaw.pl
  2. Komunikacja
  3. Konstalem 105N po Wrocławiu. Retro przejażdżka

Wielkie święto miłośników transportu miejskiego we Wrocławiu. Kultowe wagony tramwajowe 105N od pół wieku kursują ulicami miasta. Z tej okazji na piątek (7 marca) i niedzielę (9 marca) zaplanowano wykład, pokaz modeli wagonów i przejazdy historycznymi wagonami po Wrocławiu.

Reklama

Mija 50. lat od  rozpoczęcia eksploatacji kultowych wagonów z serii 105N, produkowanych przez Chorzowską Wytwórnię Konstrukcji Stalowych Konstal. Tramwaje te przez dekady jeździły po torowiskach wielu polskich miast, w tym we Wrocławiu.

Galeria zdjęć

– Z tej okazji przygotowaliśmy wydarzenie upamiętniające "Stopiątki" – zapowiada Krzysztof Kołodziejczyk z Klubu Sympatyków Transportu Miejskiego. Spotkanie miłośników 105N Konstal w piątek, 7 marca, w Zajezdni Ołbin.

Wydarzenia firmują wrocławskie Miejskie Przedsiębiorstwo Komunikacyjne wraz z Klubem Sympatyków Transportu Miejskiego i Towarzystwem Miłośników Wrocławia.

Pół wieku historii 105N

Najważniejsze momenty w półwiecznej historii kultowych "Stopiątek" opisał Krzysztof Kołodziejczyk z Klubu Sympatyków Transportu Miejskiego we Wrocławiu.

  • rok 1970: rozpoczęły się prace projektowe nad nowym wagonem typu 105N, kierował nimi inż. Henryk Ciosiński, ówczesny kierownik pracowni projektowej Konstalu. Prototypy tramwaju powstały w 1973 r., a po testach w Warszawie, które odbyły się w 1974 r., rozpoczęto jego masową produkcję;

– Tramwaj 105N ma jeden człon, jest jednokierunkowy i jednostronny, zaś jego najważniejszą cechą rozpoznawczą jest kanciaste pudło oraz cztery pary drzwi skrzydłowych otwieranych do wewnątrz pojazdu. Tramwaj ten był bardzo przeszkolony, a to dzięki powiększonym względem poprzednich typów wagonów oknom. Z tego też powodu nazywany był często humorystycznie akwarium - opisuje Krzysztof Kołodziejczyk, KSTM.

Charakterystyczne były również dla niego ekspozytory tablic liniowych, umieszczone nad każdymi drzwiami. Zabrakło ich w zmodernizowanej wersji wagonu, typie 105Na. Po obecności tych elementów można właśnie rozróżnić oba rodzaje. To również w tym wagonie po raz pierwszy oddzielono przedział motorniczego za pomocą niewielkiej szafy na elektrykę i kawałka dykty.
Krzysztof Kołodziejczyk, KSTM

Co ciekawe, podczas projektowania wagonu 105N, do obliczeń wytrzymałościowych nadwozia, zastosowano po raz pierwszy komputer. Wagon posiadał więc wiele zalet: był dobrze oświetlony wewnątrz, miał mocne ogrzewanie, co sprawdzało się w sezonie zimowym, ale przede wszystkim dzięki czterem parom drzwi umożliwiał szybką wymianę pasażerów.

  • rok 1975: nowe wagony są już regularnie eksploatowane;

  • lata 90.: czas modernizacji wagonów 105N i 105Na. Z powodu trudnej sytuacji gospodarczej miejscy przewoźnicy szukali tanich sposobów na remonty. We Wrocławiu w czasach istnienia zakładów RMT Protram w latach 2005–2010 opracowano typ 105NaWr. Wagony zachowały konstrukcję pudła i wielkie okna, ale zmienił się układ drzwi – z czterech par zrobiły się tylko trzy, w dodatku wyposażono je w mechanizm odskokowy (otwierały się na zewnątrz pojazdu, a nie do wewnątrz). Wagony 105NaWr można nadal zobaczyć na ulicach Wrocławia w regularnym ruchu liniowym;
  • diametralną większość oryginalnych wagonów 105N i 105Na na przestrzeni lat zezłomowano, jeśli nie trafiły one na modernizację. Pozostałe sztuki przekształcono w wagony turystyczne lub gospodarcze.

Właśnie te zachowane pojazdy (zarówno historyczne, jak i te kursujące liniowo) będzie można obejrzeć na przygotowanych przez MPK, KSTM i TWM wydarzeniach.

Zobacz na własne oczy Konstal 105N i 105Na

W piątek 7 marca 2025 r. na Zajezdni Ołbin przy ul. Słowiańskiej 16, o godz. 17.30, rozpocznie się pokaz taboru:

  • MPK: wagony 105Na #2558+2557, #2278+2279 oraz G-096 – gospodarczy,
  • KSTM: wagon 105Na #2347 oraz tzw. Kultowe Stopiątki;
  • TWM: wagony 105Na #2424 i #2532+2531.

Tabor będzie wystawiony do oglądania przez około pół godziny, następnie zaplanowana została krótka prelekcja doktora Tomasza Sielickiego o historii wagonów typu 105. Na koniec imprezy, ok. godz. 18.10, planowany jest bezpłatny przejazd specjalny, w czasie którego będzie można otrzymać bilet pamiątkowy, przygotowany przez MPK.
Wrocław świętuje 50 lat tramwajów Konstal 105N, organizatorzy wydarzenia

Przebieg trasy tramwaju:

  • Zajezdnia Ołbin – Słowiańska – Jedności Narodowej – Plac Bema – Drobnera – Most Uniwersytecki – Nowy Świat – Rynek – Kazimierza Wielkiego – Szewska – Most Uniwersytecki – Drobnera – Plac Bema – Jedności Narodowej – Słowiańska – Zajezdnia Ołbin.

Koniec imprezy planowany jest około godziny 18.30.

Ważna informacja od organizatorów: na teren Zajezdni Ołbin, będzie można wejść dopiero od godz. 17.00, dlatego prosimy o przybywanie dopiero od tej godziny, nie wcześniej.

Przejedź się wyjątkowymi Konstalami 

Również w piątek 7 marca Towarzystwo Miłośników Wrocławia zaprasza na przejazd historycznymi wrocławskimi tramwajami 105Na. Start wydarzenia o godzinie 19:00 na starych mostach Mieszczańskich.

Będzie tam historyczny tabor:

  • 105Na #2424, najbardziej klasyczna z zachowanych wrocławskich 105-tek. Starego typu nagrzewnice, załączanie baterii na "hebel", gniazda ukrotnienia czy oryginalny pulpit za lat 90., to jedne z wielu symboli odróżniających ten wagon od pozostałych. Pojazd liniowo kursował do 2011 roku, a jego rok produkcji to 1985.
  • 105Na #2532+2531, jedyny zachowany skład z serii modernizowanych wagonów 105Na w latach 2001-2003 w dawnych zakładach remontowych "Protram". Tramwaj liniowo kursował do grudnia 2021 roku. Rok produkcji: 1991.

W trakcie podróży zawitamy między innymi na pętli Wrocławski Park Przemysłowy oraz ulicy Robotniczej, gdzie w latach 90. (przy skrzyżowaniu z ulicą Śrubową) istniał dawny punkt odbiorczy wagonów 105 dostarczanych do Wrocławia koleją.

Każdy z uczestników zostanie obdarowany pamiątkowym biletem.

Niedzielny przejazd "Kultowych Stopiątek"

Obchody jubileuszu będą miały ciąg dalszy w niedzielę, 9 marca. Klub Sympatyków Transportu Miejskiego przygotował specjalny przejazd potrójnym składem Kultowych Stopiątek (Konstal 105Na #2568+2566+2567).

Bezpłatny przejazd rozpocznie się o godz. 12.00 w Zajezdni Popowice i powiedzie następującą trasą:

  • Zajezdnia Popowice (12:00) – Legnicka – Śrubowa – TAT – pl. Orląt Lwowskich – Piłsudskiego – pl. Legionów – Piłsudskiego – Dworzec Główny (12:20) – Małachowskiego – Pułaskiego – pl. Wróblewskiego (12:25) – Kujawska – pl. Powstańców Warszawy – Most Pokoju – Szczytnicka – Curie-Skłodowskiej – pl. Grunwaldzki (12:34) – Piastowska – Nowowiejska – Jedności Narodowej – Mosty Warszawskie – Kromera – Kwidzyńska – Kowale (12:54);
  • Kowale (13:05) – Kwidzyńska – Kromera – Mosty Warszawskie – Jedności Narodowej – Słowiańska – Trzebnicka – pl. Powstańców Wielkopolskich (Dworzec Nadodrze) (13:20) – pl. Staszica – Pomorska – Dubois – Stare Mosty Mieszczańskie (13:25–13:35) – Jagiełły – Mostowa – Most Sikorskiego – Podwale – pl. Jana Pawła II – Legnicka – Zajezdnia Popowice (13:50)

Uwaga: skład będzie zatrzymywał się tylko na tych przystankach, przy których podano godzinę. Przejazd jest bezpłatny.

Klub Sympatyków Transportu Miejskiego, komunikat: – Przy tej okazji zachęcamy również do przekazania 1,5% podatku na rzecz remontów zabytkowych tramwajów i autobusów, które są w kolekcji KSTM. Oto numer KRS Klubu: 0000375400.

Źródło: materiały prasowe

Bądź na bieżąco z Wrocławiem!

Kliknij „obserwuj”, aby wiedzieć, co dzieje się we Wrocławiu. Najciekawsze wiadomości z www.wroclaw.pl znajdziesz w Google News!

Reklama