wroclaw.pl strona główna Komunikacja we Wrocławiu – ceny biletów, rozkłady jazdy, inwestycje Komunikacja - strona główna

Infolinia 71 777 7777

21°C Pogoda we Wrocławiu
Ikona powietrza

Jakość powietrza: umiarkowana

Dane z godz. 20:30

wroclaw.pl strona główna
Reklama
  1. wroclaw.pl
  2. Komunikacja
  3. Leśnica: al. 11 Listopada zmienia ul. Średzką
Kliknij, aby powiększyć
Na ul. Średzkiej pojawi się zieleń, stojaki na rowery, miejsca postojowe dla samochodów oraz ogródki letnie.
Na ul. Średzkiej pojawi się zieleń, stojaki na rowery, miejsca postojowe dla samochodów oraz ogródki letnie.

Kawa wypita przy stoliku ustawionym na ulicy Średzkiej? Dziś brzmi jak kara za przegrany zakład, ale wiosną – gdy pogoda znów zacznie nas rozpieszczać – może się okazać miłym punktem dnia dla leśniczan. Już niebawem zmieni się bowiem centrum osiedla. Główna ulica przestanie być ważną trasą tranzytową, a mieszkańcom zamiast permanentnego korka i zaduchu spalin towarzyszyć będzie nieco zieleni, kawiarniane ogródki oraz miejsca postojowe dla rowerów i samochodów.

Reklama

To wszystko już za kilka dni, gdy otwarta zostanie ulica 11 Listopada - brakujący fragment obwodnicy Leśnicy. Ta uwolni od tranzytu aż 4,5-kilometrowy odcinek ul. Kosmonautów od Fieldorfa i Średzkiej prawie do granicy Wrocławia.

Kluczowy jest krótki odcinek w samym centrum Leśnicy z historycznymi budynkami blisko drogi – od ul. Skoczylasa do Dolnobrzeskiej. Tylko w dwóch kamienicach na parterze nie ma sklepów, usług czy gastronomii. Wszystkie pozostałe tętnią życiem, są bowiem chętnie odwiedzane nie tylko przez okolicznych mieszkańców.

Sklepy, bary, restauracje czy kawiarnia zapełniają się przy okazji imprez organizowanych w leśnickim zamku (Ośrodek Postaw Twórczych Zamek). Zaglądają tu również mieszkańcy Złotnik, Ratynia, Stabłowic. Przyciąga ich drobny handel i usługi oraz znajdujące się w pobliżu duże sieciowe sklepy – to dla nich miejsce zakupów, jeśli nie robią ich w centrum Wrocławia.

Leśnica z ruchem tranzytowym

Ulica Średzka nie była stworzona do przyjęcia ruchu tranzytowego. Gdy jednak nią popłynął, ze względu na zabudowę osiedla nie było możliwości jej poszerzenia, przebudowy skrzyżowań itp. inwestycji. A ruch tu jest olbrzymi, bowiem wiedzie tędy droga krajowa nr 94.

Do Wrocławia wjeżdżają jadący najkrótszą drogą z Zielonej Góry, Lubina i Środy Śląskiej. Kumuluje się tu również ruch aglomeracyjny tworzony przez dojeżdżających do wrocławskich szkół i zakładów pracy mieszkańców Miękini czy Brzegu Dolnego.

Przez dekady, zanim powstała autostrada A4, przez Leśnicę i centrum Wrocławia przetaczał się również tranzyt międzynarodowy z zachodu na wschód: paneuropejskim korytarzem Drezno – Wrocław – Katowice – Lwów – Kijów.

Ulica 11 Listopada wyzwoli Średzką

Obecnie zachodzi największa zmiana dla zamieszkujących Leśnicę. Otwarty zostanie kluczowy fragment obwodnicy: ul. 11 Listopada. Oznacza to, że droga krajowa 94 nie będzie już przebiegać przez centrum osiedla.

Jadąc od strony Środy Śląskiej (Lubina, Zielonej Góry) kierowcy zmierzający do centrum Wrocławia będą odbijać w al. Kaczorowskiego (z której np. osoby jadące na lotnisko korzystają już od lat), dojadą do skrzyżowania z ul. Brzezińskiego (w prawo) i ul. 11 Listopada, w którą skręcą w lewo. Dojadą nią –wiaduktem nad torami kolejowymi – do ul. Kosmonautów, na wysokości ul. Fieldorfa. Skręcając w prawo przemierzać będą przebudowany na czteropasmowy odcinek Kosmonautów którym pojadą w kierunku centrum miasta.

Ulica 11 Listopada – dla kierowców i pasażerów MPK

Nowa trasa przyda się również mieszkańcom Muchoboru Małego i Wielkiego, Nowego Dworu czy Żernik, którzy jadąc na zachód nie będą skazani na często zamykane rogatki kolejowe wstrzymujące ruch na ul. Żernickiej przy przystanku kolejowym Wrocław Żerniki.

Zyskają również pasażerowie MPK, którzy docierać do celu będą z większą regularnością. Autobus linii 148, który obsługuje m.in. mieszkańców Żernik, Złotnik i Leśnicy, nie będzie jeździł ul. Żernicką przez tory kolejowe. Przed nimi zjedzie w Jerzmanowską, z niej w ul. 11 Listopada, przejedzie nad torami, na rondzie skręci w Małopolską i dalej starą trasą przez Złotniki dotrze na Leśnicę. Na nowym odcinku trasy zabierze bądź wysadzi pasażerów na czterech przystankach, które obecnie omija: „Jerzmanowska 9”, „Jerzmanowska 17”, „Częstochowska” i „Halicka”.

Również autobus 107 pomknie nowym wiaduktem. Teraz Jerzmanowską dojeżdża do cmentarza („Jerzmanowo cmentarz”). Trasa autobusu znacznie się wydłuży, bowiem z Jerzmanowskiej skręci w prawo w ul. 11 Listopada, przetnie Kosmonautów, pojedzie Fieldorfa, przez Stabłowice aż do Pracz Odrzańskich.

Średzką przejmą mieszkańcy Leśnicy

Czy zaraz po otwarciu ul. 11 listopada ul. Średzka opustoszeje? Nie jest to powiedziane, bowiem część kierowców może nią jeździć z przyzwyczajenia, mimo że dla wielu z nich bardziej optymalna jest obwodnica Leśnicy. Poza tym, nie wiadomo, od kiedy ul. 11 Listopada zaczną uwzględniać nawigacje samochodowe prowadząc nią zmotoryzowanych.

Gdy już obecność obwodnicy Leśnicy wbije się w świadomość kierowców i w nawigacje samochodowe, to natężenie ruchu na Średzkiej zmaleje. Na część tej ulicy nie będą mogły wjeżdżać ciężarówki, a prędkość ograniczona będzie do 40 km/h.

Uruchomienie obwodnicy Leśnicy jest szansą na uspokojenie ruchu na ul. Średzkiej. Drugiej takiej nie będzie. Musimy, po pierwsze, przekonać mieszkańców innych osiedli, że lepiej pojechać obwodnicą, a po drugie, że ulica Średzka w przyszłości powinna stawać się miejscem spotkań, gdzie obok Ośrodka Postaw Twórczych Zamek jest przestrzenią do rozwoju osiedlowego życia.
Monika Kozłowska-Święconek z Biura Zrównoważonej Mobilności

Ulica Średzka – o co chodzi z „esowaniem”?

W porze nocnej, gdy ruch będzie już minimalny, nieodpowiedzialnym kierowcom trudniej będzie „przygazować” i przemknąć Średzką z dużą prędkością. Na ulicy powstaną 23 nowe miejsca parkingowe zlokalizowane przed sklepami, lokalami gastronomicznymi i usługowymi. Te przestrzenie parkingowe będą wyznaczone ozdobnymi donicami z miejską roślinnością.

Kliknij, aby powiększyć
Powiększ obraz: Mapa przedstawia organizację ruchu na ul. Średzkiej.
Mapa przedstawia organizację ruchu na ul. Średzkiej.

Przez te donice i miejsca parkingowe oraz ogródki, ruch będzie „esowany”. Tak drogowcy mówią o ulicy, którą – mimo że jest prosta – trzeba jechać jakby po śladzie litery „S”: raz zbliżając się do krawędzi drogi, aby po kilkunastu metrach oddalać się od niej w celu ominięcia donicy czy ogródka lub miejsca parkingowego. Taka inżynieria spowalnia ruch i właśnie o to tutaj chodzi.

Spokojny ruch na Średzkiej pod kontrolą

Będziemy obserwować ruch i reagować. Zależy nam, by ta droga była dostępna głównie dla okolicznych mieszkańców. By mogło tutaj toczyć się miejskie życie, by był możliwy wygodny i spokojny przejazd w kierunku centrum i z centrum, ale też by można było zaparkować na chwilę i łatwo zrobić zakupy.
Elżbieta Urbanek, dyrektorka departamentu Inwestycji i Transportu

ZDiUM rozpocznie malowanie nowego oznakowania po otwarciu ul. 11 Listopada. Ile to potrwa?

Bardzo wiele zależy od pogody. W deszczowe dni nakładanie farby na drodze jest niemożliwe. Będziemy na bieżąco informować mieszkańców o prowadzonych pracach.
Tomasz Jankowski z Zarządu Dróg i Utrzymania Miasta

Po ZDiUM-ie wkracza ZZM (Zarząd Zieleni Miejskiej).

Gdy oznakowanie będzie naniesione, dostawimy kompozycje z zielenią. Trafią tam donice, które stały na pl. Nowy Targ. Rosną w nich kasztanowce, które uzupełnimy o drobną zieleń miejską.
Marek Szempliński z ZZM

Ul. Średzka wciąż będzie przejezdna i funkcjonalna dla kierowców

Przestrzeń na usytuowane naprzemiennie po obu stronach miejsca parkingowe pojawi się po zwężeniu pasów ruchu. Jednak wciąż będzie to ulica dwukierunkowa, którą auta osobowe swobodnie przejadą.

Chcemy by ta ulica wciąż służyła komunikacji, ponieważ ma ona duże znaczenie dla ruchu na osiedlu. Utrzymamy ruch autobusów. Jednocześnie zależy nam, by ulica nabrała charakteru centralnej ulicy małego miasteczka, którym funkcjonalnie to osiedle jest. Podobne zmiany swego czasu wprowadziliśmy na Psim Polu. Dziś mieszkańcy centrum Psiego Pola chwalą je sobie. To, co dzieje się na Leśnicy, to pierwszy krok.
Elżbieta Urbanek dyrektor departamentu Inwestycji i Transportu

Zmiany na Leśnicy, a komunikacja miejska

Średzka będzie jednokierunkowa tylko dla autobusów. Linie 101 i 148 z węzła przesiadkowego przy pętli tramwajowej (przystanki „Leśnica”) pojadą Płońskiego i Trzmielowicką, a omawianym odcinkiem Średzkiej (od Dolnobrzeskiej do Skoczylasa) jeździć będą tylko w stronę centrum.

Od 11 listopada autobusy linii 123 jadące z Marszowic do pętli w Leśnicy, od ul. Marszowickiej pojadą przez Wolską i Dolnobrzeską do Trzmielowickiej zatrzymując się dodatkowo na przystanku "Eluarda". W kierunku przeciwnym, trasa autobusów linii 123 nie będzie zmieniana.

Jeśli chodzi o przyzwyczajenia, to usytuowanie przystanków zostanie po staremu. W tych stronach pasażerom służą te o nazwach „Leśnica”, „Średzka”, „Leśnica – Hermes”, „Eluarda” i „Wolska”.

Przy stacji kolejowej Wrocław Leśnica powstanie parking Park and Ride. Będzie to węzeł przesiadkowy samochodowo-kolejowo-autobusowy. Odjeżdżają stąd autobusy 117, 123, 137, 138, 917, 937, 938, 948 i 958 oraz linie nocne.

Ulica Średzka – wolniej nie będzie

Restauratorzy, a na tym odcinku jest gdzie zjeść i się napić, już zgłaszali Urzędowi Miejskiemu chęć tworzenia ogródków letnich. Miejsca parkingowe dla rowerów i samochodów ułatwią zrobienie zakupów czy skorzystanie z usług fryzjera.

O zmianach rozmawialiśmy z radą osiedla, która słusznie wskazuje, że potrzeba gruntownych i dalszych przeobrażeń osiedla. Powinien odmienić się charakter Leśnicy. Zmiany będziemy wprowadzać w kolejnych latach, w miarę możliwości finansowych.
Monika Kozłowska-Święconek z Biura Zrównoważonej Mobilności

„Esowanie” czy też ograniczenie prędkości do 40 km/h, nie powinno kierowcom utrudniać życia. Obecnie, jeszcze przed otwarciem obwodnicy, przejazd przez Średzką odbywa się ze znacznie mniejszą prędkością, w szczycie bywa, że trzeba ją liczyć w pokonanych w ciągu minuty kilkunastu metrach, a nie w kilometrach na godzinę. Ale i tak, na wszelki wypadek, stoją teraz tam znaki z ograniczeniem do czterdziestki. Po wyprowadzeniu tranzytu gorzej na pewno nie będzie – może być tylko lepiej.

Bądź na bieżąco z Wrocławiem!

Kliknij „obserwuj”, aby wiedzieć, co dzieje się we Wrocławiu. Najciekawsze wiadomości z www.wroclaw.pl znajdziesz w Google News!

Reklama
Powrót na portal wroclaw.pl