Właśnie ruszył nowy przetarg na „świadczenie usług w zakresie publicznego transportu zbiorowego organizowanego przez Gminę Wrocław na terenie Wrocławia oraz Gmin Wisznia Mała, Długołęka i Czernica”.
– Komunikację aglomeracyjną traktujemy kompleksowo i poważnie, dlatego stale inwestujemy w jej rozwój. Zadbaliśmy m.in. o to, aby każdy z pojazdów był komfortowy dla pasażerów i kierowców oraz nowoczesny, na miarę XXI wieku. Poza tym, że będą one klimatyzowane i niskopodłogowe, zostaną wyposażone również m.in. w gniazda USB, ale także – co szczególnie ważne – w defibrylator AED – wymienia prezydent Wrocławia Jacek Sutryk.
Przetarg obejmuje dwa zadania: na 17 linii podmiejskich 9xx łączących Wrocław z Wisznią Małą, Długołęką i Czernicą (w tym 5 całkowicie nowych tras) oraz 9 linii miejskich – dziś obsługiwanych przez MPK Wrocław oraz jego podwykonawcę.
Po jego rozstrzygnięciu aż 32% floty obsługującej linie łączące te gminy aglomeracji stanowić mają pojazdy niskoemisyjne.Paulina Tyniec-Piszcz, dyrektor Wydziału Transportu Urzędu Miejskiego Wrocławia.
Kiedy nowe autobusy wyjadą na linie aglomeracyjne?
Przewoźnicy wyłonieni w postępowaniu przetargowym przeznaczą do obsługi mieszkańców łącznie 92 fabrycznie nowe autobusy. Na ich dostarczenie i rozpoczęcie świadczenia usług będą mieli 11 miesięcy od dnia podpisania umowy.
– To oznacza, że jeśli uda nam się zamknąć wszystkie formalności w najbliższych kilku miesiącach, nowe pojazdy wyjadą na ulice aglomeracji pod koniec przyszłego roku – mówi Aleksander Łoś, zastępca dyrektora Wydziału Transportu UM Wrocławia. Przewoźnicy mogą składać oferty do 5 września do godziny 10:00.
Autobusy na miarę XXI wieku
Wszystkie pojazdy będą klimatyzowane i niskopodłogowe, we wszystkich będzie można naładować komórkę czy laptop korzystając z gniazda USB. Dodatkowo, autobusy będą posiadały szereg udogodnień dla pasażerów z niepełnosprawnościami. Łącznie zamówione zostaną 92 autobusy:
- 40 autobusów przegubowych (ok. 18-metrowych),
- 40 solo (ok. 12-metrowych),
- 12 autobusów midi (ok. 10-metrowych).
– Znaczna część z nich stanowić będą pojazdy niskoemisyjne – podkreśla Paulina Tyniec-Piszcz. Łącznie w ciągu 6 lat, bo na taki okres został rozpisany przetarg, autobusy wykonają ponad 38 mln wozokilometrów po drogach Wrocławia i aglomeracji - dodaje.
Urbancard w aglomeracji
Autobusy o numerach 9xx są liniami miejskimi - strefowymi, kursującymi pomiędzy Wrocławiem, a gminami ościennymi (Czernica, Kąty Wrocławskie, Kobierzyce, Siechnice, Żórawina, Wisznia Mała, Miękinia, Długołęka).
– Aby korzystać z tych linii, pasażerowie muszą posiadać bilety jednorazowe zakupione u kierowcy autobusu lub lokalne EM-karty. Od momentu rozpoczęcia świadczenia usług przez nowych, wybranych w przetargu operatorów, na liniach objętych tym postępowaniem, wprowadzamy system Urbancard. To ważny krok w integracji transportu zbiorowego w aglomeracji – dodaje Paulina Tyniec-Piszcz. System Urbancard będzie sukcesywnie rozszerzany także na inne linie 9xx obsługujące pozostałe gminy.