Najważniejsze informacje (kliknij, aby przejść)
Będzie ona bowiem elementem sześciokilometrowej trasy rowerowej biegnącej z Gądowa do historycznego centrum, która projektowana jest według najlepszych holenderskich wzorców.
Nowy obiekt wpisze się w zieloną oś zachodnią rowerową, której trzy odcinki już projektujemy w ramach osobnych zadań. Najbliżej planowanej przeprawy jest położony fragment przy ul. Cieszyńskiego, gdzie projektujemy tzw. ulicę rowerową, która wzdłuż Arsenału pozwoli dojechać rowerem od strony ul. Nowy Świat.Jacek Sutryk, prezydent Wrocławia
Zielona trasa rowerowa Gądów - Rynek
Nowa kładka wybudowana zostanie na wysokości ul. Sikorskiego i będzie częścią trasy, która połączy Gądów z historycznym centrum Wrocławia w sposób przyjazny rowerzystom. Maksymalna długość drogi prowadzić będzie przez tereny zielone, a jej przebieg minimalizuje liczbę sygnalizacji świetlnych, które zatrzymują cyklistów.
Zielona rowerowa oś zachodnia będzie alternatywą wobec podróżowania ruchliwą ulicą Legnicką. W jej zasięgu będzie aż 165 tysięcy wrocławian. Rowerem pojadą z małą liczbą zatrzymań i skrzyżowań z sygnalizacją świetlną. Trasa wieść będzie przez ul. Bystrzycką, Dąbrówki, Zachodnią, Sikorskiego aż do Cieszyńskiego i centrum miasta.
Trasa rozpocznie się przy ul. Metalowców, skąd prowadzić będzie przez park Idzikowskiego, następnie wjedziemy w ulicę Bystrzycką, którą dojedziemy do ul. Dąbrówki.
Dalej przez Dworzec Mikołajów, wzdłuż Stacyjnej do planowanego przejazdu rowerowego po zachodniej stronie skrzyżowania Legnickiej z Zachodnią. Dalej Zachodnią z wyniesionymi przystankami wiedeńskimi i Sikorskiego aż do Cieszyńskiego i Grodzkiej, gdzie na wysokości Krzesła Kantora wykonany zostanie przejazd rowerowy i przejście dla pieszych.
W trakcie projektowania są trzy odcinki zielonej rowerowej osi zachodniej
Dlaczego będzie lepiej niż Legnicką?
Trasa rowerowa wzdłuż ulicy Legnickiej łącząca zachód Wrocławia z centrum poprzecinana jest wieloma skrzyżowaniami z sygnalizacją świetlną, co w połączeniu z intensywnym ruchem samochodowym na tej ulicy sprawia, że jadąc rowerem dużo czasu tracimy na oczekiwaniu na zielone światło.
Do tego brak zieleni, hałas i niski standard techniczny niektórych odcinków trasy wymagający wielobranżowej przebudowy sprawia, że alternatywna trasa przez Bystrzycką, Zachodnią i Sikorskiego ma dużą przewagę: mała liczba skrzyżowań z sygnalizacją świetlną, mała liczba samochodów, dużo zieleni i co bardzo ważne dostępność - 10-minutową dostępność do trasy Bystrzycka-Zachodnia-Sikorskiego mamy dla 165 tysięcy mieszkańców. Dla porównania, 10 minutowy dostęp do trasy wzdłuż Legnickiej ma 136 tysięcy mieszkańców.Monika Kozłowska Święconek z Biura Zrównoważonej Mobilności
Szczegóły przebiegu zielonej rowerowej osi zachodniej
Od Metalowców do Ostatniego Grosza
Najdłuższa droga dla rowerów w ramach tego zadania ma powstać od ulicy Metalowców do ul. Na Ostatnim Groszu. Cały odcinek od ul. Metalowców do ul. Na Ostatnim Groszu to długość około 2 km, gdzie droga dla rowerów i droga dla pieszych przebiega wzdłuż:
- ul. Metalowców od ul. Stargardzkiej do ul. Idzikowskiego w obszarze planowanego parku (teren zadrzewiony),
- wzdłuż Bystrzyckiej od Idzikowskiego do Balonowej w terenie zielonym,
- wzdłuż Bystrzyckiej od Balonowej do Horbaczewskiego wzdłuż jezdni,
- przy Horbaczewskiego (nawiązanie do inwestycji deweloperskiej w obszarze ul. Horbaczewskiego).
Przez Zachodnią
Drugim odcinkiem, na którym planowane są prace, to fragment drogi na ul. Zachodniej od ul. Lubińskiej do Poznańskiej. Cały odcinek przebudowy, od ul. Lubińskiej do ul. Poznańskiej, to około 250 m. Tam powstanie dodatkowo również przystanek wiedeński poprawiający komfort pasażerów autobusów.
Cieszyńskiego i Nowym Światem
Trzecim odcinkiem planowanym w ramach tej inwestycji jest przebudowa drogi dla rowerów na ul. Nowy Świat, a także budowa ulicy rowerowej na Cieszyńskiego w pobliżu Arsenału.
Na Cieszyńskiego powstanie tzw. ulica rowerowa o długości 150 m wraz z oświetleniem. Nowy Świat zostanie przebudowany na długości 100 m. Do Rynku dojedziemy na wysokości "Krzesła Kantora" nowym przejściem pieszo-rowerowym przez Nowy Świat.