wroclaw.pl strona główna Komunikacja we Wrocławiu – ceny biletów, rozkłady jazdy, inwestycje Komunikacja - strona główna

Infolinia 71 777 7777

10°C Pogoda we Wrocławiu

Jakość powietrza: umiarkowana

Dane z godz. 04:20

wroclaw.pl strona główna

Reklama

  1. wroclaw.pl
  2. Komunikacja
  3. A4 zbudowana od nowa z dala od miasta? Zapewne tak

Dobra – przynajmniej dla wrocławian – wiadomość: Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad ponownie analizuje model modernizacji autostrady A4. Być może tym razem efektem prac będzie decyzja, aby wybudować zupełnie nową drogę oddaloną od Wrocławia. Przypomnijmy, że w 2023 roku, po analizie wielu wariantów, GDDKiA zdecydowała, że do istniejącej trasy dobuduje po jednym pasie w każdym kierunku. Bardzo prawdopodobna jest jednak zmiana tych planów.

Reklama

Modernizacja A4 - dwie główne opcje 

A4 musi zostać zmodernizowana – to jedno jest pewne. Kontrowersje budzi to - w jaki sposób. W pewnym momencie wariantów było aż siedem, ale można je sprowadzić do dwóch idei:

  1. istniejącą drogę rozbudowujemy i będzie miała ona po trzy pasy ruchu w obu kierunkach (oraz pasy awaryjne);
  2. budujemy zupełnie nową - sześciopasmową autostradę z dala od Wrocławia.

Każda z tych opcji miała swoich zwolenników i przeciwników. Początkowo górą byli zwolennicy opcji 1. GDDKiA w 2023 roku wybrała wariant poszerzania istniejącej autostrady. Teraz jednak wraca do idei nowej trasy.

- Żadne decyzje w tej sprawie nie zapadły, ale po spotkaniu w Ministerstwie Infrastruktury marszałek Paweł Gancarz przekazał, że zmieniło się podejście, nastąpiła rewizja dotychczasowych ustaleń i prowadzone będą prace nad wytyczeniem nowego przebiegu A4 – informuje Michał Nowakowski, rzecznik prasowy marszałka. - Trzeba podkreślić, że nowy przebieg dopiero będzie konsultowany i uzgadniany. Wcale nie musi się pokrywać z którąkolwiek opcją prezentowaną do tej pory przez GDDKiA.

Opinia

Roman Szełemej, prezydent Wałbrzycha

Ten wariant, o który aktywnie zabiegaliśmy od lat, jest jedynym możliwym rozwiązaniem korzystnym dla największej grupy interesariuszy. Opcja remontu istniejącej A4, czyli jej poszerzenia, oznacza paraliż Wrocławia i całego Dolnego Śląska, a także pomocy militarnej i gospodarczej dla Ukrainy, która w jakiejś części dostarczana jest trasą A4.

Już dziś najmniejsze zachwianie płynności ruchu na tym odcinku A4 oznacza wielokilometrowe korki. Trwające tu przez parę lat utrudnienia w ruchu związane z prowadzonymi pracami budowlanymi oznaczałyby codzienne, niekończące się wielogodzinne korki, bo nie ma alternatywy dla tranzytu na osi wschód-zachód.

Dla zrównoważonego rozwoju całego Dolnego Śląska potrzebna jest nowa trasa A4, która skomunikowałaby południe regionu z głównym korytarzem tranzytowym. To ważne nie tylko dla mieszkańców Wałbrzycha dojeżdżających do Wrocławia, ale też dla umiejscowionych tu stref ekonomicznych, z których będzie po prostu bliżej do głównej trasy tranzytowej. Budowa dróg S3 i S8 poprawia sytuację, ale nie wszystko rozwiązuje. Obecny węzeł wrocławski na A4 musi zostać uwolniony od ruchu tranzytowego.

Wrocławski oddział GDDKiA potwierdza, że przygotowuje dokumentację (studium techniczno-ekonomiczno-środowiskowe) dla rozbudowy A4. Powołany w połowie ubiegłego roku zespół zajmujący się analizą modernizacji drogi zakończył prace, ale jeszcze je podsumowuje.

Po sporządzeniu wniosków i po ich odgórnej akceptacji, w momencie gdy zapadną wiążące decyzje, to przekażemy je do wiadomości wszystkich zainteresowanych – pisze w mailu do redakcji Magdalena Szumiata z GDDKiA.

Nowa A4 - od Kostomłotów do Starego Śleszowa 

Nowa trasa A4 miałaby się rozpoczynać na wysokości Kostomłotów i wracać do dotychczasowej A4 w okolicach Starego Śleszowa. Na mapie GDDKiA nowa autostrada nie musi przebiegać tak, jak wcześniej proponowała GDDKiA, ale zapewne w zbliżony sposób, jak pokazuje niebieska linia.

Mapa z różnymi rozpatrywanymi wariantami przebiegu A4. Nie jest już aktualna, ale nowy przebieg może być zbliżony do tego, który zaznaczony jest na niebiesko GDDKiA
Mapa z różnymi rozpatrywanymi wariantami przebiegu A4. Nie jest już aktualna, ale nowy przebieg może być zbliżony do tego, który zaznaczony jest na niebiesko

Za poszerzeniem istniejącej autostrady opowiadała się przede wszystkim część mieszkańców gmin, przez które zupełnie nowa trasa miałaby przebiegać. Jednak ta opcja ma też duże grono przeciwników. Za „przesunięciem” fragmentu A4 na południe zawsze zdecydowanie opowiadał się Wrocław. Już w 2021 roku apelował o to w koalicji z innymi samorządami: marszałkiem województwa i prezydentami Wałbrzycha, Świdnicy, Bolesławca, Jeleniej Góry, Legnicy, Głogowa i Lubina.

Dlaczego Wrocław chce nowej A4?

Przypominamy główne argumenty za nowym przebiegiem A4, które nie zdezaktualizowały się przez ostatnie lata:  

  • Przepustowość na kierunku wschód-zachód będzie wyższa niż przy rozbudowie obecnej autostrady A4, a zwiększenie tej przepustowości w całym układzie dróg jest szczególnie potrzebne, patrząc na obecne obciążenie autostrady A4 i negatywne tego skutki.
  • Polepszą się warunki ruchu i jego bezpieczeństwo.
  • Zmniejszą się przeploty ruchów regionalnych z ruchami dalekimi w skali kraju i Europy. Przeplatanie się tych ruchów o różnym charakterze bywa źródłem nie tylko niewygody, ale i wypadków.
  • Autostrada w dotychczasowym przebiegu jako droga ekspresowa zapewni dobre powiązanie Wrocławia ze Szczecinem przez drogę S3 bez mieszania się z dalekimi ruchami wschód - zachód.
  • Nowy korytarz rozwiąże narastające problemy komunikacyjne gmin położonych w sąsiedztwie, w tym m.in. Kątów Wrocławskich.

Podobne argumenty przytacza obecny marszałek. W rozmowie z nami jego rzecznik podkreśla, że „stara A4”, która zostanie drogą krajową, będzie m.in stanowić rezerwę dla nowej A4 w sytuacji, gdyby np. wypadek spowodował korek. Kierowcy będą mieli szansę uciec na starą trasę, która będzie drogą krajową czy ekspresową i ominąć zator bez zjeżdżania na lokalne drogi wojewódzkie czy powiatowe - jak robią to teraz. 

- Jednocześnie bardzo nam zależy, aby nowy przebieg został tak dopracowany, żeby w minimalnym stopniu, a najlepiej wcale nie naruszał komfortu życia mieszkańców i terenów cennych przyrodniczo – podkreśla Michał Nowakowski.

Na A4 jest dramat, a będzie gorzej   

Podobne zdanie ma Łukasz Medeksza, wicedyrektor Departamentu Strategii i Zrównoważonego Rozwoju Urzędu Miejskiego Wrocławia. - Zdajemy sobie sprawę, że wytyczenie A4 w nowym miejscu nie wszystkich cieszy. Jesteśmy jednak przekonani, że nową trasę uda się tak zaplanować, że będzie przebiegać z dala od siedzib ludzkich i cennych przyrodniczo terenów. Można wypracować wariant różniący się od tych dotąd proponowanych przez GDDKiA – uważa wicedyrektor.

Opinia

Jerzy Łużniak, prezydent Jeleniej Góry

To jedyne dobre rozwiązanie i zdecydowanie powinno dojść do modernizacji A4 poprzez wybudowanie nowej drogi między Kostomłotami a Starym Śleszowem. Nie wyobrażam sobie przebudowy obecnej A4 wykonywanej pod ruchem.

Dziś obciążenie tej drogi jest olbrzymie, prawy pas to sznur TIR-ów. W takich warunkach przekształcanie trasy w plac budowy byłoby błędną decyzją. I kosztowną, bo przecież poza dobudowaniem nowych pasów ruchu, trzeba będzie przebudować wiadukty i całą infrastrukturę towarzyszącą autostradzie, czyli ponieść koszty, które będą niewspółmierne do efektów. A weźmy pod uwagę, że ruch cały czas rośnie, a może wzrosnąć skokowo, jeśli sytuacja na Ukrainie ustabilizuje się i zacznie się odbudowa kraju. Cały transport firm obsługujących odbudowę będzie przemieszczał się A4.

Nowa A4 przejęłaby olbrzymi ruch tranzytowy, co odblokowałoby obecną autostradę, która stanie się drogą krajową czy ekspresową. Dla jeleniogórzan oznaczałoby to znacznie lepszy dojazd do Wrocławia, bo korzystaliby ze „starej A4”. Każda poprawa komunikacji Jelenia Góra – Wrocław jest w naszym interesie.

Medeksza dodaje, że autostrada oddalona od Wrocławia, połączona z drogami krajowymi i ekspresowymi biegnącymi z południa, przyczyni się do rozwoju całego regionu, mając przy tym wpływ na jego spójność.

- Obecnie to, co dzieje na A4, to dramat! Natężenie ruchu jest olbrzymie, a będzie rosło. Trudno sobie nawet wyobrazić, co by się działo, gdy na tej trasie rozpocznie się przebudowa i na wielokilometrowym odcinku będą utrudnienia, zwężenia, ruch jednym pasem... Przebudowa tego najbardziej obciążonego fragmentu A4 wywołałaby kataklizm komunikacyjny – przestrzega Łukasz Medeksza.

Ten odcinek A4 może stać się drogą krajową

Według władz województwa i Wrocławia optymalnym rozwiązaniem komunikacyjnym, najlepszym dla regionu i Wrocławia, jest pozostawienie „starej A4” jako drogi krajowej, która służyć będzie podróżom aglomeracyjnym oraz kierowcom, których celem podróży jest Wrocław, a nowy odcinek A4 obsługiwać będzie olbrzymi ruch tranzytowy w relacji wschód – zachód. Jeśli te dwa rodzaje ruchu zostaną rozdzielone, wszystkim podróżować się będzie lepiej. I bezpieczniej. 

Bądź na bieżąco z Wrocławiem!

Kliknij „obserwuj”, aby wiedzieć, co dzieje się we Wrocławiu. Najciekawsze wiadomości z www.wroclaw.pl znajdziesz w Google News!

Reklama