wroclaw.pl strona główna Komunikacja we Wrocławiu – ceny biletów, rozkłady jazdy, inwestycje Komunikacja - strona główna

Infolinia 71 777 7777

20°C Pogoda we Wrocławiu

Jakość powietrza: umiarkowana

Dane z godz. 12:20

wroclaw.pl strona główna

Reklama

  1. wroclaw.pl
  2. Komunikacja
  3. Rowerzyści
  4. Kulisy ochrony Tour de Pologne [ROZMOWA]

12 sierpnia wystartuje z Wrocławia Tour de Pologne – jeden z największych wyścigów kolarskich na świecie. Zawodnicy mają do pokonania łącznie 1049,3 km. Sportową rywalizację zakończą 18 sierpnia na krakowskich Błoniach. O kulisy ochrony tego wydarzenia pytamy Janusza Pniaka, jednego z koordynatorów ds. bezpieczeństwa Tour de Pologne z Grupy Impel, która zadba o bezpieczny przebieg każdego etapu wyścigu.

Reklama

Tour de Pologne to jeden z najbardziej prestiżowych wyścigów kolarskich na świecie. Jakie są kulisy organizacji takiego wydarzenia?

Janusz Pniak, koordynator ds. bezpieczeństwa Tour de Pologne: – Tour de Pologne to niewątpliwie wyjątkowe wydarzenie sportowe, ale też ogromne przedsięwzięcie logistyczne. Wyścig podzielony jest na 7 etapów, a start każdego z nich oddalony jest o kilkadziesiąt kilometrów. Łącznie trasa ma od 1049 km, jak w tym roku, po ponad 1100 km, jak w poprzednich latach i przebiega przez kilkaset miejscowości. Codziennie do kolejnego etapu przemieszcza się około 1200 osób, ponad 20 tirów ze sprzętem i 50 busów ze scenografią oraz blisko 100 pojazdów osobowych należących do ekip kolarskich i organizacyjnych. Nie licząc już partnerów i sponsorów oraz lokalnie zaangażowanych służb jak policja, pogotowie, straż pożarna, po wozy redakcyjne i transmisyjne TVP.

Mamy do czynienia z ogromną liczbą ludzi pochodzących z różnych stron świata, zawodnikami, widzami, dziennikarzami, służbami ratunkowymi i kierowcami. To jak organizowanie małego miasteczka, które codziennie zmienia lokalizację. Wszystko wymaga dokładnego planowania i precyzyjnej koordynacji, również po stronie ochrony.

Janusz Pniak, koordynator ds. bezpieczeństwa Tour de Pologne opowiada o tym, jak zabezpiecza się tak duże wydarzenie mat. prasowe
Janusz Pniak, koordynator ds. bezpieczeństwa Tour de Pologne opowiada o tym, jak zabezpiecza się tak duże wydarzenie

Jak ochrania się TdP?

W jaki sposób działacie w czasie wyścigu?

– Nasz zespół podąża za wyścigiem i przewożonymi tonami infrastruktury przez cały czas trwania wydarzenia. Na starcie i mecie każdego etapu mamy stałych koordynatorów, którzy dbają o wszystkie detale.

Każdego ranka, przed startem wyścigu, dokładnie analizujemy sytuację, realizujemy wcześniej ustalony plan zabezpieczenia, m.in. rozstawiamy ludzi i weryfikujemy nasze strategie działania. Naszym zadaniem jest zapewnienie, że wyścig, szczególnie na ostatnim odcinku przed metą, przebiegnie płynnie i bezpiecznie, co wymaga pełnej gotowości do natychmiastowego działania w przypadku jakichkolwiek nieprzewidzianych sytuacji.

Dlaczego ochrona linii mety jest kluczowa w zabezpieczeniu wyścigu kolarskiego takiego jak Tour de Pologne?

– Szczególnie ważne są odcinki miejskie, ale też odcinki w okolicach mety, bo to tam gromadzi się najwięcej kibiców i to tam ma miejsce najbardziej zacięta rywalizacja zawodników. Każdy chce ich dotknąć, zrobić z bliska zdjęcie, a na ostatnich odcinkach zawodnicy jadą z prędkością nawet 70-80 km/h. Jako oficjalna ochrona Tour de Pologne musimy zadbać o to, by przed tzw. kreską, czyli linią mety, nikt nie wtargnął na trasę. Eskortujemy też zawodników do sceny, gdzie odbywa się dekoracja. To też jest wyzwaniem, bo kolarstwo w Polsce ma ogromną liczbę zagorzałych fanów i każdy chce osobiście pogratulować zwycięzcy.

Galeria zdjęć

Za co jeszcze odpowiadacie w czasie Tour de Pologne?

– Nasi ochroniarze zabezpieczają hotele na trasie wyścigu, parkingi z wozami, w których przechowywany jest sprzęt kolarski czy telewizyjne wozy transmisyjne. Poważnym zadaniem jest także odcinek tzw. indywidulnej jazdy na czas. Jesteśmy w zespole odpowiedzialnym za przygotowanie planów zabezpieczenia czy projektów tymczasowej organizacji ruchu.

To wytężona wielotygodniowa praca z policją, strażą miejską, przedstawicielami miasta czy wydziałem transportu, bo w dniu tego etapu zamykamy ulice i odwracamy kierunek ruchu części z nich. Istotne jest również to, aby wszystko przebiegało z najwyższą starannością, bo sam wyścig przebiega też przez drogi wojewódzkie i krajowe – to wszystko musi ze sobą “zagrać”.

81. Tour de Pologne - serwis specjalny

Więcej o 81. Tour de Pologne i o starcie z Wrocławia przeczytasz w naszym serwisie specjalnym.

mat. prasowe Grupy Impel

Źródło: materiały prasowe

Bądź na bieżąco z Wrocławiem!

Kliknij „obserwuj”, aby wiedzieć, co dzieje się we Wrocławiu. Najciekawsze wiadomości z www.wroclaw.pl znajdziesz w Google News!

Reklama