Z tego tekstu dowiesz się: (kliknij, aby przejść)
O 70 proc. wzrosła liczba wypadków z udziałem hulajnóg w Polsce. Takie dane podała niedawno "Rzeczpospolita", w podsumowaniu bazującym na informacjach z Komendy Głównej Policji.
Cytując dalej, "Rz" wylicza, że do połowy października w Polsce odnotowano 1056 wypadków tego typu, z czego 10 śmiertelnych. Ponad połowa z nich, to zdarzenia z udziałem dzieci i młodzieży, w których zginęło trzech chłopców w wieku poniżej 14 lat.
Przyczyny wypadków na hulajnogach
To przede wszystkim nadmierna prędkość generowana przez pojazdy prywatne, w których da się zdjąć ustawową blokadę 20 km/h. Wówczas pojazdy osiągają, w zależności od modelu - 45, 60, a nawet 80 km/h. To już bardzo niebezpieczna szybkość, zważywszy na małe koła pojazdu i fakt, że kierujący nie ma praktycznie żadnego zabezpieczenia.
Idąc za "Rz", w naszym kraju doszło do kilku wypadków śmiertelnych z udziałem dzieci. Dwoje z nich nie miało na głowie kasków. Problemem jest też nieznajomość przepisów drogowych, choć w teorii na hulajnodze mogą jeździć tylko ci młodzi ludzie, którzy posiadają przynajmniej kartę rowerową (lub prawo jazdy dla nieletnich). Można ją mieć już od 10 roku życia. "Rz" podaje, że Sejm rozważa podniesienie tego wieku do lat 13.
Statystyki wypadków na Dolnym Śląsku
Na szczęście we Wrocławiu nie mieliśmy w tym roku wypadków śmiertelnych z udziałem hulajnóg. Policja informuje, że do takich tragedii nie dochodziło również w latach 2023-24. Jednak liczba wypadków rośnie.
– Na terenie województwa dolnośląskiego od 1 stycznia 2025 roku do końca października doszło do 55 wypadków, w których jeden z uczestników poruszał się na hulajnodze elektrycznej - informuje KMP we Wrocławiu.
Analogicznie w tym samym okresie roku 2024 doszło do 48 wypadków z udziałem użytkowników hulajnóg elektrycznych. W roku 2023 było ich 41.
Najczęstszymi przyczynami wypadków, w których jeden z uczestników poruszał się na hulajnodze elektrycznej, są: nieudzielenie pierwszeństwa przejazdu, niedostosowanie prędkości do warunków ruchu oraz nieprawidłowe przekraczanie przejazdu dla rowerów.Komenda Miejska Policji we Wrocławiu
| Pamiętajmy zatem, by przed wjazdem na specjalnie wydzielony przejazd dla rowerów i hulajnóg zwolnić i rozejrzeć się. Nie przekraczajmy dozwolonej w myśl przepisów prędkości i przypomnijmy sobie znaczenie znaków drogowych. |
Wypadkom ulegają głównie dzieci
Choć liczba wypadków nie jest może ogromna, niepokój budzi wiek uczestników. Najliczniejszą grupą są bowiem dzieci w wieku 11-15 lat (13 rannych osób). Kolejnych 9 rannych to grupa między 16. a 20. rokiem życia. Trzecią grupę stanowią dorośli między 36. a 40. rokiem życia (5 rannych).
– Łączna liczba osób poszkodowanych w wyniku zdarzeń, w których jeden z uczestników poruszał się na hulajnodze elektrycznej, w okresie pomiędzy początkiem stycznia a końcem października 2025 roku wynosi 46, natomiast w analogicznym okresie 2024 roku – 36 osób - dowiadujemy się od policji.
Hulajnogi elektryczne - przepisy
Przypomnijmy, że hulajnogą, po mieście możemy poruszać się z prędkością 20 km/h, nawet jeżeli jedziemy po ulicy w strefie 30 km/h. Mamy także obowiązek używania tras rowerowych lub jezdni, jeśli podróżujemy w ww. strefie. Jeżeli nie mamy do dyspozycji drogi rowerowej ani jezdni z ograniczeniem do 30 km/h, jedziemy chodnikiem z prędkością podobną do tej, z jaką idą piesi.
Aby poruszać się na hulajnodze bez karty rowerowej, musimy mieć ukończone 18 lat i dokument potwierdzający ten fakt. 14 lipca br. na posiedzeniu Krajowej Rady Bezpieczeństwa Ruchu Drogowego przegłosowano obowiązek posiadania na głowie kasku dla osób poniżej 16. roku życia. Jego brak oznacza mandat - 100 złotych.
Obowiązek posiadania kasku poniżej 16. roku życia
Dostrzegamy zjawisko rosnącej popularności poruszania się hulajnogami elektrycznymi i to przez coraz młodsze osoby. Ministerstwo Infrastruktury nie pozostaje wobec tego obojętne. Staramy się podążać za rozwojem technologicznym, bo prawo powinno reagować na zmieniającą się rzeczywistość. Dlatego zdecydowaliśmy o obowiązku stosowania kasków ochronnych do 16. roku życiaskomentował w dniu głosowania minister infrastruktury Dariusz Klimczak.
Jeśli posiadamy kartę rowerową lub prawo jazdy A1, B1, AM lub T, możemy poruszać się hulajnogą elektryczną od 10. roku życia. Choć przepisy wskazują jasno, że 10-letnie dzieci mogą jeździć wyłącznie po drogach osiedlowych i pod kontrolą rodziców, nie wszyscy się do nich stosują.
Inne przepisy dotyczące hulajnóg i mandaty
Jeżeli poruszamy się jednośladem miejskim (np. Bolt), mamy obowiązek odpowiednio go zaparkować. Hulajnogę pozostawiamy przy zewnętrznej krawędzi chodnika tak, by nie przeszkadzała ona ani pieszym, ani samochodom. Musi zostać zaparkowana wzdłuż chodnika, nie w poprzek.
Pozostawiamy pieszym do dyspozycji przynajmniej 1,5 metra chodnika. Powinniśmy jednak pamiętać, że we Wrocławiu hulajnogę najlepiej odstawić do stacji parkowania, bo zmniejsza to ślad węglowy.
I na koniec, kategorycznie i pod groźbą mandatów zabrania się:
- holowania innych pojazdów hulajnogą elektryczną (100 zł);
- jazdy parami, przewożenia zwierząt i przedmiotów (100 zł);
- rozmawiania przez telefon, który trzeba trzymać w dłoni (200 zł);
- prowadzić pod wpływem alkoholu (300-500 zł);
- przejeżdżać wzdłuż przejścia dla pieszych (100 zł).
Z rowerzystami sprawa ma się... gorzej
Z danych za ten sam okres - od stycznia do października 2025 wynika, że rowerzyści ulegli znacznie większej liczbie wypadków. Jest to zapewne kwestia tego, że użytkowników hulajnóg jest mniej.
– W 2025 roku doszło do 276 wypadków, w których jeden z uczestników poruszał się na rowerze. W wyniku tych zdarzeń śmierć poniosło 9 osób, z czego 2 na terenie Wrocławia i powiatu wrocławskiego – podsumowuje policja.