Kolej Dużych Prędkości Wrocław-Łódź. Dwa przystanki
W ramach inwestycji, między Wrocławiem i Łodzią mają powstać dwie stacje pasażerskie – Czajków i Wodzierady. Pociągi na tej trasie będą mogły zatrzymać się też w Czernicy Wrocławskiej, Kępnie i Sieradzu.
Z wrocławskiego Dworca Głównego pociąg pojedzie przez Przedmieście Oławskie, Księże Małe, Księże Wielkie, Brochów, następnie przez Siechnice, Czernicę i dalej w kierunku Kępna. Pociąg z Wrocławia do Łodzi zatrzyma się na następujących stacjach:
- Wrocław – Czernica Wrocławska – Kępno – Czajków – Sieradz – Wodzierady – Łódź
Nowa linia Kolei Dużych Prędkości połączy Wrocław z centrum Polski, co wpłynie na czas podróży do Łodzi czy Warszawy. Obecnie dojazd pociągiem do stolicy zajmuje około 4 godzin. Celem jest skrócenie podróży do 1 godz. 45 min.
To moment prac niezwykle ważny, gdyż w ich toku decyduje się, którędy dokładnie będzie przebiegała przyszła nowa linia kolejowa - można powiedzieć linia życia dla Wrocławia. Rzadko kiedy w rozwiniętym państwie cywilizowanym istnieje taki brak w infrastrukturze, że wykonanie inwestycji powoduje skrócenie czasu przejazdu o ponad połowę, a tak będzie w tym przypadku.Marcin Horała, pełnomocnik rządu ds. CPK
Kolej Dużych Prędkości Wrocław-Łódź. Proponowana trasa
Wariant inwestorski przedstawiony przez Centralny Port Komunikacyjny zakłada, że pociągi na trasie Wrocław – Łódź będą się rozpędzać do 250 km/h. Prędkość projektowa – czyli taka, którą można osiągnąć w przyszłości bez konieczności modernizacji torowiska – to 350 km/h.
Konsultacje z przedstawicielami zainteresowanych gmin
Powstanie ogłoszonego już planu to efekt konsultacji z samorządowcami i mieszkańcami 33 gmin, przez które przebiegały trasy branych pod uwagę wariantów. Ostatecznie zdecydowano, że najlepszym i najkrótszym rozwiązaniem dla prawie 200-kilometrowego odcinka będzie wariant inwestorski W51. Oznacza to nie tylko najniższe koszty budowy, ale również najmniejszą liczbę kolizji z istniejącą już zabudową. W ramach konsultacji spółka CPK przeprowadziła 67 spotkań i zgromadziła niemalże 35 tys. ankiet.
Cieszę się, że udało się wybrać wariant, który - oczywiście względnie - jest najbardziej akceptowany społecznie. Do niego było najmniej negatywnych uwag, protestów, przewiduje najmniejszą liczbę kolizji, najmniejszą liczbę wywłaszczeń i najmniejszą liczbę wyburzeń. Oczywiście nie jest tak, żeby nie było ich w ogóle i nie jest tak, jak zawsze przy dużych inwestycjach, żeby byli sami zadowoleni, ale ważąc te wszystkie elementy w procesie inwestycyjnym, czyli aspekty techniczne, ekonomiczne, środowiskowe i wreszcie społeczne, wybrany został ten wariant, który jest optymalny i który najlepiej równoważy te różnorakie czynniki.Marcin Horała, pełnomocnik rządu ds. CPK
Prace powinny rozpocząć się w ciągu dwóch lat
Kolejnym krokiem będzie przedstawienie wariantu inwestorskiego – wraz z dwoma alternatywnymi – we wniosku o decyzję środowiskową do Regionalnej Dyrekcji Ochrony Środowiska. Nastąpi to do drugiego kwartału 2023 roku. Pierwsze prace na odcinku Sieradz – Czernica Wrocławska mają ruszyć w 2024 roku. Odcinek Kolei Dużych Prędkości z Wrocławia do Łodzi będzie stanowić przedłużenie 140-kilometrowego fragmentu z Warszawy przez CPK do Łodzi, dla którego wariant inwestorski został ogłoszony w czerwcu.