Trwają intensywne prace na budowie nowych mostów Chrobrego, które połączą Sępolno ze Swojczycami. W drugiej połowie czerwca wykonawca przygotowuje się do przyjęcia pierwszych stalowych części powstających przepraw i buduje kolejne podpory.
Wspomniane części to m.in. dźwigary, łuki, poprzecznice i wsporniki. Natura nie zwraca uwagi na budowę i pod przyszłymi mostami, w kanałach w przeźroczystej wodzie pływają półmetrowe bolenie i inne ryby.
Nowe mosty pomiędzy Sępolnem i Swojczycami
Przypomnijmy, że nowe przeprawy powstaną tuż obok istniejących mostów Chrobrego, które znajdują się nad kanałami: przeciwpowodziowym i żeglugowym Odry, pomiędzy ul. Mickiewicza i Monte Cassino na Sępolnie a ulicami Swojczycką, Marco Polo i Monopolową na Swojczycach.
Galeria zdjęć
Nowa przeprawa pojawi się po lewej stronie już istniejących mostów – spoglądając z Sępolna w kierunku Swojczyc. Przy okazji przebudowany zostanie układ drogowy na ulicach Monte Cassino, Marco Polo i Monopolowej.
W tej chwili jesteśmy skupieni na wykonywaniu podpór, nad dwoma kanałami Odry. To elementy przygotowane do późniejszego układania na nich gotowych części stalowych, które będą przyjeżdżały aż z Gdyni, a zostały wykonane na początku roku.Mariusz Konecki, kierownik projektu z Wrocłaskich Inwetycji
Wykonawca planuje, że elementy nowych mostów przyjadą do Wrocławia w pierwszej połowie lipca na dużych, niskopodłogowych zestawach – jako transport specjalny – i rozpocznie się ich montaż.
Prace zaczną się od krótszego mostu, od strony ul. Monopolowej, czyli od strony osiedla Swojczyce.
Setki metrów jezdni, torów, chodników i dróg dla rowerów
W sumie na mostach i dojazdach do nich powstanie 877 m nowej jezdni (na moście 186 m), ponad kilometr dróg dla rowerów i chodników, do tego 330 m torów tramwajowych, które będą wykorzystane w przyszłości. Obecnie trwa projektowanie trasy tramwaju na Swojczyce. Mosty będą miały 50 ton nośności. To znacznie więcej od obecnych, które mogą unieść tylko 15 ton.
Most tymczasowy zbudowali na pół roku
Przy okazji konstruowania nowych mostów Chrobrego, wykonawca postawił most tymczasowy, którym obecnie odbywa się transport na budowę. Według uzgodnień z Wodami Polskimi może pozostać na swoim miejscu przez pół roku.
Dlatego najpierw zbudowany będzie krótszy most, od strony Swojczyc i wtedy zacznie być wykorzystywany w celu dowożenia materiałów na budowę. Gdy do tego dojdzie most, ten tymczasowy zostanie rozebrany.
Ryby zasmakowały w słodkich czereśniach
W drugiej połowie czerwca, będąc na budowie nowych mostów Chrobrego nie sposób nie zauważyć pięknych ryb, pływających w kanałach pod przyszłymi przeprawami. Szczególnie w kanale Powodziowym, w przeźroczystej wodzie, przy pełnym słońcu, świetnie widać dorodne bolenie.
Nieopodal mostu, w środku płytkiego kanału – po pas w wodzie – stał rybak. Zapytaliśmy o połów. Odparł, że dziennie można złapać nawet kilka sztuk boleni, które od razu rybacy wypuszczają do wody.
Na hak, zamiast zwyczajnych robaków, zakłada się czereśnie, bo te ryby je uwielbiają. Powód? Wzdłuż kanału rośnie wiele drzew czereśniowych, których owoce spadają do wody i są masowo zjadane przez ryby.