wroclaw.pl strona główna Komunikacja we Wrocławiu – ceny biletów, rozkłady jazdy, inwestycje Komunikacja - strona główna

Infolinia 71 777 7777

11°C Pogoda we Wrocławiu
Ikona powietrza

Jakość powietrza: umiarkowana

Dane z godz. 11:15

wroclaw.pl strona główna
Reklama
  1. wroclaw.pl
  2. Komunikacja
  3. Powstają nowe mosty Chrobrego. Nad kanałami pełnymi ryb boleni
Kliknij, aby powiększyć
Nowe mosty Chrobrego pną się do góry. Na początku lipca dojadą pierwsze stalowe elementy konstrukcji przepraw fot. Tomasz Hołod
Nowe mosty Chrobrego pną się do góry. Na początku lipca dojadą pierwsze stalowe elementy konstrukcji przepraw

Na budowie nowych mostów Chrobrego, które połączą Sępolno i Swojczyce budują kolejne podpory. Czekają też na stalowe elementy konstrukcji – dojadą w lipcu. Koszt inwestycji to 70 mln zł. Przeprawy powstają nad kanałami – Żeglugowym i Powodziowym Odry, w których widać pływające dorodne ryby – bolenie.

Reklama

Trwają intensywne prace na budowie nowych mostów Chrobrego, które połączą Sępolno ze Swojczycami. W drugiej połowie czerwca wykonawca przygotowuje się do przyjęcia pierwszych stalowych części powstających przepraw i buduje kolejne podpory.

Wspomniane części to m.in. dźwigary, łuki, poprzecznice i wsporniki. Natura nie zwraca uwagi na budowę i pod przyszłymi mostami, w kanałach w przeźroczystej wodzie pływają półmetrowe bolenie i inne ryby. 

Nowe mosty pomiędzy Sępolnem i Swojczycami

Przypomnijmy, że nowe przeprawy powstaną tuż obok istniejących mostów Chrobrego, które znajdują się nad kanałami: przeciwpowodziowym i żeglugowym Odry, pomiędzy ul. Mickiewicza i Monte Cassino na Sępolnie a ulicami Swojczycką, Marco Polo i Monopolową na Swojczycach.

Nowa przeprawa pojawi się po lewej stronie już istniejących mostów – spoglądając z Sępolna w kierunku Swojczyc. Przy okazji przebudowany zostanie układ drogowy na ulicach Monte Cassino, Marco Polo i Monopolowej.

W tej chwili jesteśmy skupieni na wykonywaniu podpór, nad dwoma kanałami Odry. To elementy przygotowane do późniejszego układania na nich gotowych części stalowych, które będą przyjeżdżały aż z Gdyni, a zostały wykonane na początku roku.
Mariusz Konecki, kierownik projektu z Wrocłaskich Inwetycji

Wykonawca planuje, że elementy nowych mostów przyjadą do Wrocławia w pierwszej połowie lipca na dużych, niskopodłogowych zestawach – jako transport specjalny – i rozpocznie się ich montaż. 

Prace zaczną się od krótszego mostu, od strony ul. Monopolowej, czyli od strony osiedla Swojczyce.

Setki metrów jezdni, torów, chodników i dróg dla rowerów

W sumie na mostach i dojazdach do nich powstanie 877 m nowej jezdni (na moście 186 m), ponad kilometr dróg dla rowerów i chodników, do tego 330 m torów tramwajowych, które będą wykorzystane w przyszłości. Obecnie trwa projektowanie trasy tramwaju na Swojczyce. Mosty będą miały 50 ton nośności. To znacznie więcej od obecnych, które mogą unieść tylko 15 ton.

Powstaną dwie przeprawy - most Południowy, który będzie miał 153 m długości i most Północny 75 m. Co istotne, nowe mosty Bolesława Chrobrego będą budowane wraz z torowiskiem. Linia tramwajowa, a właściwie trasa tramwajowo-autobusowa, ma połączyć pętlę na Sępolnie z nową. Powstanie obok osiedla Olimpia Port.
Krzysztof Świercz z Wrocławskich Inwestycji

Most tymczasowy zbudowali na pół roku

Przy okazji konstruowania nowych mostów Chrobrego, wykonawca postawił most tymczasowy, którym obecnie odbywa się transport na budowę. Według uzgodnień z Wodami Polskimi może pozostać na swoim miejscu przez pół roku.

Dlatego najpierw zbudowany będzie krótszy most, od strony Swojczyc i wtedy zacznie być wykorzystywany w celu dowożenia materiałów na budowę. Gdy do tego dojdzie most, ten tymczasowy zostanie rozebrany.

Ryby zasmakowały w słodkich czereśniach 

W drugiej połowie czerwca, będąc na budowie nowych mostów Chrobrego nie sposób nie zauważyć pięknych ryb, pływających w kanałach pod przyszłymi przeprawami. Szczególnie w kanale Powodziowym, w przeźroczystej wodzie, przy pełnym słońcu, świetnie widać dorodne bolenie.

Nieopodal mostu, w środku płytkiego kanału – po pas w wodzie – stał rybak. Zapytaliśmy o połów. Odparł, że dziennie można złapać nawet kilka sztuk boleni, które od razu rybacy wypuszczają do wody.

Na hak, zamiast zwyczajnych robaków, zakłada się czereśnie, bo te ryby je uwielbiają. Powód? Wzdłuż kanału rośnie wiele drzew czereśniowych, których owoce spadają do wody i są masowo zjadane przez ryby. 

Bądź na bieżąco z Wrocławiem!

Kliknij „obserwuj”, aby wiedzieć, co dzieje się we Wrocławiu. Najciekawsze wiadomości z www.wroclaw.pl znajdziesz w Google News!

Reklama
Powrót na portal wroclaw.pl