gry i zabawy do przeprowadzenia w domu

Propozycje zabaw

Zabawa: Orzeł – reszka
Zainspirowana zabawą na w kółko – krzyżyk.
Opis zabawy: Dwóch graczy (lub dwie drużyny) na narysowanej planszy kolejno układają monety 1 zł (żetony lub monety różnego koloru) awersem lub rewersem do góry, wygrywa osoba (drużyna), która ma trzy w jednej linii swoje monety.

Zabawa: Idziemy na zakupy – wracamy z zakupów
Opis zabawy: Dzieci naśladują pójście do sklepu z lekką, pustą siatką, a następnie powrót z zakupów z ciężką, pełną towarów torbą.
Wariant II: Dzieci naśladując robienie zakupów wkładają do siatki towary z danego sklepu np. odzieżowego – czapkę, kurtkę, rajstopy....; spożywczego – cukier, mleko, ser, chleb....

Zabawa:  Co krasnal Złotóweczka kupił w sklepie?
Opis zabawy: ROZPOZNAWANIE ARTYKUŁÓW SPOŻYWCZYCH PO DOTYKU, SMAKU I ZAPACHU np. but, książka, ołówek, sól, cukier, czekolada, ser, papryka, jabłko .... Dzieci podają nazwę odgadniętej rzeczy i podają rodzaj sklepu, w którym można kupić taki towar.

Zabawa: Co się zmieniło?
Opis zabawy: Nauczyciel układa w szeregu artykuły np. ze sklepu obuwniczego 5 butów dzieci;
ze sklepu warzywniczego – 5 warzyw, z księgarni 5 książek itp. Dzieci nazywają i przeliczają przedmioty. Nauczyciel mówi: Zapamiętajcie ułożenie towarów na sklepowej półce. Następnie dzieci zamykają oczy i jeden przedmiot znika.
Inny wariant: jeden przedmiot zmienia swoje miejsce.
Wybrana dziecko odgaduje, co znikło lub co zmieniło swoje miejsce.

Zabawa: Uciekające złotówki
Opis zabawy: Każde dziecko ma na plecach przyklejone na taśmę dwustronną kółko z napisem 1 złoty (lub różne nominały). Na znak nauczyciela dzieci mają oderwać jak najwięcej monet zerwanych z pleców kolegów i koleżanek. Zabawa się kończy, kiedy już nikt nie będzie miał na plecach przyklejonej monety. Każde dziecko przelicza po skończonej zabawie swoje złotówki.

Zabawa: Co tu nie pasuje?

Opis zabawy:  Dzieci siedzą w kole. Na środku ułożone są przedmioty lub ich zastępniki: ołówek, kredki, mydło, zeszyt, nożyczki, itd. Wskazane lub chętne dziecko eliminuje ze zgromadzonych przedmiotów rzecz, która nie pasuje, której nie kupuje się na jednym stoisku, w jednym sklepie np. cukier – chleb – komputer – mleko. Uzasadnia swój wybór.
Zabawa: Dokończ - ułóż rytm
Opis zabawy: Każde dziecko otrzymuje po 3 sztuki monet o nominale 1zł, 2zł, 5zł. Dzieci kontynuują rozpoczęty przez nauczyciela rytm np. 1 zł, 2 zł, 5 zł,
1 zł,.....
Wariant II: Dzieci układają swój rytm trzymając monety przed sobą.

Zabawa: Wspólne zakupy
Opis zabawy: Dzieci stoją w kole, każde dziecko po kolei pokazuje rzecz, którą kupiło w sklepie spożywczym (lub innym) mówiąc słowa: „Byłam/byłem w sklepie spożywczym i kupiłem/ kupiłam.....(dziecko pokazuje tę rzecz). Dzieci zgadują o jaką rzecz chodzi.
Zabawa ze śpiewem: Złotówki krążą w koło ( na melodię „Talarka”)
   Jak to miło i wesoło
   gdy złotówki krążą w koło,
   złoty tu, złoty tam,
   oszczędności swoje mam.
Dzieci śpiewając piosenkę podają sobie monetę (żeton) 1 złoty, u kogo zatrzyma się moneta wraz z końcem piosenki, to dziecko dokłada ją do swojej sakiewki. Możemy jednocześnie puszczać kilka monet w obieg i to o różnym nominale.

Zabawa:  Wskocz na monetę
Opis zabawy: Na dywanie nauczyciel rozkłada monety o różnym nominale 1,2,5 zł (np. po 10 szt.) Na przerwę w muzyce dzieci wskakują na podniesioną do góry przez nauczyciela monetę. Może być kilka osób przy jednej monecie lub osoby, które nie znalazły wolnej monety eliminowane są z dalszej gry. Później wszyscy głośno nazywają nominał wybrany przez nauczyciela.

Zabawa: Wszyscy, którzy....   
Opis zabawy: Dzieci siedzą w kole na krzesłach lub po turecku, mają do koszulek przyklejone emblematy monet na taśmę dwustronną (1, 2, 5 zł.) na hasło nauczyciela: WSZYSCY, KTÓRZY MAJĄ PRZYLKEJONĄ MONETĘ O WRTOŚCI np.1 ZŁOTY ZAMIENIAJĄ SIĘ MIEJSCAMI. Zabawę powtarzamy kilkakrotnie mieszając nominały np. 1 zł zamienia miejsca z 5 zł.

Zabawa: Co to za moneta?   
Opis zabawy: Wyszukiwanie w dużym słoju 5 litrowym wśród skrawków gazet, papieru, bibuły ręką monet (żetonów). Monet musi być dużo więcej niż uczestników. Każde dziecko może tylko wyciągnąć jedną monetę. Nazywanie odnalezionej monety. Powiększanie zawartości swojej sakiewki. Przeliczanie monet w sakiewce.

Zabawa: Wędrująca złotówczka   
Opis zabawy: Dzieci siedzą w kręgu. Nauczyciel jest w środku koła, trzyma w dłoni monetę o nominale 1 zł. Rytmicznie wypowiada słowa wyliczanki chodzą jednocześnie w rytm:
Złotóweczka tu.
Złotóweczka tam.
Złotóweczkę mam.
Po słowie mam podaje wybranemu dziecku monetę. Wówczas ta osoba staje za nauczycielem i razem powtarzają ten rytm. Następnie wyliczankę wymawia dziecko i podaje inny rytm. Jeżeli dziecko nie potrafi zaproponować swojego rytmu, nauczyciel podaje już znany lub inny.
Propozycje rytmu:     ta – ta – ta,
ta – ti-ti – ta, 
ta- ti-ti – ti-ti, itp.

Zabawa: Uciekająca złotóweczka  
Opis zabawy: Dzieci siedzą w kręgu po turecku. Jedno z dzieci chodzi po obwodzie koła trzymając w dłoni emblemat z nominałem 1 zł. Pozostałe dzieci mówią: Złotóweczkę mam. Złotóweczkę dam. Raz – dwa – trz., Gonisz mnie ty. Na słowa gonisz mnie ty dziecko kładzie za plecami kolegi emblemat i ucieka. Osoba, która otrzymała emblemat szybko podnosi się i starała się  dogonić uciekającego przedszkolaka. Dziecko, które ucieka stara się usiąść na miejscu poprzedniego. Zabawa trwa dalej.
Jeżeli dziecko złapie kolegę wówczas kolega odpada z gry.

Zabawa: Jaka moneta – taka grupa
Opis zabawy: Dzieci stoją w rozsypce. Nauczyciel wybija rytm na bębenku. Przedszkolaki biegają po sali. Na przerwę – nauczyciel pokazuje nominał monet: 1 zł lub 2 zł lub 5 zł. Dzieci mają zatrzymać się i utworzyć grupę składająca się z tylu osób, jaki nominał wskazał nauczyciel – 1 zł - każdy stoi pojedynczo, 2 zł – dzieci stoją w parze trzymając się za ręce, 5 zł – stoją w piątkę trzymając się za ręce.

Zabawa: Awers – rewers
Opis zabawy: Dwoje dzieci lub nauczyciel z dzieckiem stoją tworząc z rąk bramę. Pozostałe dzieci ustawiają się jedno za drugim i przechodzą po tą bramą mówiąc sylabami: Pie-nią-dze znam. Pie-nią-dze mam. Czy to a-wers czy to re-wers po-wiem dzi-siaj wam. Na słowa wam brama opada zatrzymując dziecko. Tak wybrany przedszkolak podrzuca monetę 5 zł i mówi, czy upadła rewersem czy awersem. Jeżeli odpowie poprawnie – zmienia jedną osobę w bramie. Jeżeli nie udzieli poprawnej odpowiedzi siada na dywanie.

Zabawa: Zrób to
Opis zabawy: Dzieci stoją w kole. Na środku dywanu leżą pieniążki. Dziecko, które wskaże wyliczanka wchodzi do środka i wybiera ile chce monet. Następnie przelicza je i tyle ile ma monet powinno wykonać wraz z innymi dziećmi, np. podskoków obunóż, na prawej (lewej) nodze, przysiadów, skoków jak żabka, jak zając, wspiąć się na palce, podnieść ręce do góry itd.

Zabawa: Taniec monet 
Opis zabawy: Każde dziecko otrzymuje monetę. Mają stworzyć zespół składający się z podanych monet przez nauczyciela, np. 1 zł – 2 zł – 5 zł i zatańczyć do fragmentu muzyki. Następnie nauczyciel  prosi o utworzenie zespołu składającego się tylko z 1 zł, 2 zł, 5 zł i zabawa trwa dalej. Nauczyciel tworzy zespoły dopóty,  dopóki dzieci są zainteresowane zabawą.

Zabawa: Przez dziurkę od klucza
Opis zabawy: Grupa dzieci siedzi przy stoliku. Na formacie A-4 wydrukowane są monety o nominałach: 1zł, 2zł, 5zł. Na te nominały nauczyciel nakłada kartkę formatu A-4 z wyciętą dziurką od klucza. Chętne dziecko przygląda się monecie przez wycięty papier - rozpoznaje ją, nazywa, wskazuje i sprawdza.

Zabawa ruchowa: Berek złotówkowy
Opis zabawy: Jedno dziecko jest berkiem, pozostałe biegają po sali. Jeżeli berek złapie dziecko – może się ono wykupić podaniem mówiąc, co przedstawia awers monety o nominale 1 zł. Jeżeli złapane dziecko nie potrafi udzielić poprawnej odpowiedzi – zostaje berkiem. Zabawa trwa dalej.

Zabawa: Część słowa 
   
Opis zabawy: Dzieci stoją w kręgu. Nauczyciel rzucając piłkę do wybranego dziecka mówi: „Daję ci piłką i mówię część słowa, a ty powiedz proszę, jaka jest druga połowa? wymienia po 1 sylabie, w dziecko kończy słowa, odrzucając piłkę. Propozycje wyrazów: kra –(nal), zło –(tówka), ban- (ki), bank-(not), ka-(sa), itp.

Zabawa: Ciepło i zimno
Opis zabawy: Wybieramy chętne dziecko do poszukiwania ukrytej 1 zł., a z pozostałymi ustalamy, gdzie ją schowamy. Jedno dziecko nie wie, gdzie został schowany pieniądz . Pozostałe naprowadzają szukającego. Dzieci mówią zimno lub ciepło - gorąco reagując na przemieszczanie się poszukującego po sali albo na jego pytania. Ważne jest by wszystkie chętne dzieci brały udział w poszukiwaniu.

Zabawa: Gra planszowa
Opis zabawy: Nauczyciel z dziećmi przygotowuje na szarym papierze pola. Wyznacza start i metę. Oznaczają siedem wybranych pól. Ustawiają swoje kapcie starcie i nimi się przemieszczają.  Po kolei rzucają kostkę. Dzieci poruszają się o wyznaczoną rzutem dużej kostki ilość pól. Każdy gracz od Krasnala Ekonomiusza otrzymuje na starcie 5 kasztanów. Wygrywa ten, kto nazbiera najwięcej kasztanów na mecie. Zaznaczone pola:
1.    Robisz zakupy w sklepie spożywczym, jest promocja. Udało ci się wydać mniej pieniędzy, niż myślałeś, zyskujesz 2 kasztany,
2.    Wygrywasz na loterii los, zyskujesz 2 kasztany,
3.    Dostajesz od babci pieniążki na coś słodkiego, zyskujesz 2 kasztany,
4.    Chce ci się pić – kupujesz sok by ugasić pragnienie – tracisz 1 kasztan,
5.    Przepłaciłeś, nie sprawdziłeś cen produktów w innym sklepie – tracisz 2 kasztany,
6.    Brakuje ci pieniędzy, by kupić wymarzoną rzecz – bierzesz kredyt i cofasz się o 3 pola,
7.    Rozwiąż zagadkę – odpowiedź np. sklep, pieniądz,.............

Zabawa: Kącik sklepowy

Opis zabawy: Zorganizowanie kącika sklepowego w sali, ułożenie opakowań (pustych), pudełek, butelek plastikowych itp.; zorganizowanie lady sklepowej, kasy. Zabawy tematyczne z wykorzystaniem papierowych banknotów i monet z podziałem na role.



Zgłoś uwagę