Jaz na Rędzinie, to wyjątkowo malowniczy zabytek techniki
Wraz z pierwszą śluzą, oddano go do użytku w 1917 roku. Nowy stopień wodny miał za zadanie utrzymywać stabilny poziom piętrzenia wody dla żeglugi. Ale także zabezpieczać przemysłowe ujęcia wody i zapewniać ochronę przeciwpowodziową.
Trójprzęsłowa konstrukcja wsparta jest na czerech filarach, licowanych kamieniem. W 1926 roku filary zwieńczone zostały dodatkowo nadbudówkami. W ich wnętrzach znajdują się maszynownia oraz windy śrubowe, połączone z napędem ruchomych segmentów jazu.
Galeria zdjęć
Jaz ma 133 metry długości. Środkiem kratownicowego mostu, poprowadzono tory. Poruszają się nimi specjalne wózki, które podnoszą zasuwy jazu. By jednak w ogóle dostać się na most, należy najpierw pokonać 95-metrowej długości pomost, poprowadzony nad terenem zalewowym. Na co dzień nie jest to niestety teren udostępniany do zwiedzania.
Po drugiej stronie Wyspy Rędzińskiej znajdują się dwie śluzy. Starsza – licowana cegłą klinkierową i kamieniem, powstała w 1916 roku. Młodszą wybudowano w 1934. Jest jedną z niewielu w Europie i jedyną śluzą na Odrze, gdzie zdecydowano się na wykonanie ścian komór z larsenów.
Galeria zdjęć
Jest przy tym na co popatrzeć.
– Plan przestrzenny śluz przywołuje skojarzenia z architekturą okrętową: równolegle biegnące śluzy stanowią burty, brzegi awanportów dolnego i górnego – dziób i rufę, centralna sterownia – kapitański mostek, a zielony trawnik pomiędzy śluzami pokład statku – czytamy w przewodniku po Wrocławskim Węźle Wodnym, wydanym przez Fundację Otwartego Muzeum Techniki.
Na czym polegał remont stopnia wodnego Rędzin?
Na jazie, w jego centralnej części, wymieniono na nowe zasuwy z prowadnicami. Remont przeszły także wózki-wciągarki, napędy ruchomych segmentów, suwnice filarowe oraz cała konstrukcja mostu, wraz z kładkami komunikacyjnymi.
Wykonawca - konsorcjum firm Przedsiębiorstwo Robót Wodnych i Ekologicznych EKO-WOD sp. z o.o. ze Świdnicy oraz Naviga Stal sp. z o.o. z Kiełczowa, przeprowadził też szereg robót ogólnobudowlanych. Od remontu dachów, stolarki okiennej i drzwiowej czy kamiennych okładzin, po instalację elektryczną. Zamontowano nowe systemy sterowania jazem oraz monitoringu.
Olbrzymią pracę wykonano również w korycie Odry oraz w obrębie śluz. Przebudowane zostały zabezpieczenia dna rzeki powyżej i poniżej jazu. Zabezpieczenia brzegowe w rejonie śluz przebudowane zostały na łącznej długości ponad 800 metrów.
– Po modernizacji jeden z kluczowych obiektów na Wrocławskim Węźle Wodnym spełnia wymogi określone dla III klasy drogi wodnej. To oznacza, że zapewniony został stały i stabilny poziom piętrzenia wody na odcinku 6,5 kilometrów, do wyżej zlokalizowanego stopnia wodnego Różanka, który również znajduje się w stolicy Dolnego Śląska – podkreśla w komunikacie RZGW we Wrocławiu.
Jak to wygląda w szczegółach? Zobaczcie w naszej galerii zdjęć.
Remont stopnia wodnego na Rędzinie został dofinansowany kwotą 39 mln 700 tysięcy złotych przez Unię Europejską ze środków Funduszu Spójności 2014-2020, Priorytet: III Rozwój sieci drogowej TEN-T i transportu multimodalnego, Działanie: Rozwój transportu morskiego, śródlądowych dróg wodnych i połączeń multimodalnych.