Uniwersytecka Poradnia Prawna nie jest dla studentów, jest dla każdego, kto potrzebuje interpretacji z zakresu polskiego prawa. Pomoc jest bezpłatna.
– Porady udzielane są przez studentów ostatnich lat studiów, będących Członkami Uniwersyteckiej Poradni Prawnej, ale pod nadzorem pracowników naukowych Wydziału – wyjaśnia dr Agnieszka Kwiecień-Madej, opiekunka Uniwersyteckiej Poradni Prawnej na Uniwersytecie Wrocławskim.
Oznacza to, że zanim porada zostanie przekazana klientowi, jest weryfikowana przez pracownika naukowego.
Z jakimi sprawami do Uniwersyteckiej Poradni Prawnej?
W poradni uzyskasz wsparcie w zakresie prawa polskiego – to najważniejsze ograniczenie. Pytania mogą dotyczyć prawa:
- cywilnego (spadkowego, rzeczowego, zobowiązań, w tym umów);
- rodzinnego (alimenty, rozwody, separacja);
- lokalowego (najem, wspólnoty mieszkaniowe);
- zabezpieczenia społecznego (pomoc społeczna, świadczenia rodzinne, ubezpieczenia zdrowotne, przejawy dyskryminacji);
- pracy;
- karnego (postępowania karnego, wykonywania orzeczonej kary);
- administracyjnego.
Czym Uniwersytecka Poradnia Prawna się nie zajmuje?
Są obszary, których opracowania Poradnia się nie podejmuje. Dotyczą one:
- zakładania i prowadzenia działalności gospodarczej;
- prawa podatkowego;
- spraw, w których stroną sporu jest Uniwersytet Wrocławski lub któraś z jego jednostek;
- spraw, w których występuje już profesjonalny pełnomocnik.
Trzy ścieżki uzyskania interpretacji prawnej
Po opinię można zwracać się trzema ścieżkami:
- mailowo (na adres upp[et]uwr.edu.pl),
- korespondencyjnie (na adres Uniwersytecka Poradnia Prawna, ul. Uniwersytecka 22/26, Wrocław),
- osobiście podczas dyżurów w siedzibie Poradni (ul. Więziennej 10/12).
W ostatnim przypadku terminy spotkań publikowane są na stronie Poradni.
Najbliższy i zarazem ostatni dyżur w tym semestrze akademickim zaplanowano we wtorek 23 stycznia.
– Skorzystanie z którejkolwiek z tych ścieżek wiąże się z koniecznością zaakceptowania regulaminu naszej działalności i wypełnienia stosownego formularza, w którym należy opisać sprawę i zadać pytanie prawne – wyjaśnia dr Agnieszka Kwiecień-Madej.
- Regulamin i Formularz nr 1 dotyczą porady udzielanej mailowo
- Regulamin i Formularz nr 2 – porady udzielanej korespondencyjnie
- Regulamin i Formularz nr 3 – porady udzielanej stacjonarnie
Dokumenty zamieszczamy na końcu tekstu gotowe do ściągnięcia. Regulaminy i formularz dostępne są na stronie Poradni.
– W razie potrzeby można skorzystać z pomocy członków Poradni w uzupełnieniu wymaganych dokumentów w czasie dyżuru stacjonarnego – wyjaśnia dr Agnieszka Kwiecień-Madej.
Do podpisanego regulaminu i wypełnionego formularza warto dołączyć kopie wszelkich dokumentów, które związane są ze sprawą. Poradnia nie przyjmuje oryginałów dokumentów.
Sieć uniwersyteckich poradni prawnych
Poradnia przy Uniwersytecie Wrocławskim jest jedną z wielu tego typu inicjatyw. Podobne działają nie tylko w Polsce, nie tyko w Europie, ale i na całym świecie. Określa się je mianem klinik prawnych.
Ich listę znajdziesz na stronie Fundacji Uniwersyteckich Poradni Prawnych. Na osobnej mapie wskazano polskie poradnie, osobno – zagraniczne.
Pliki do pobrania
- FORMULARZ Nr 1 Zgłoszenie sprawy do UPP (w zdalnym trybie udzielania porad) 24.36 KB otworzy się w nowej karcie
- REGULAMIN Nr 1 Udzielenie porad prawnych przez UPP w trybie zdalnym 38.56 KB otworzy się w nowej karcie
- FORMULARZ nr 2 Zgłoszenie sprawy do UPP drogą korespondencji listowej 20.95 KB otworzy się w nowej karcie
- REGULAMIN Nr 2 Udzielenie porad prawnych przez UPP drogą korespondencyjną 30.31 KB otworzy się w nowej karcie
- REGULAMIN Nr 3 Udzielenie porad prawnych do UPP osobiście 39.27 KB otworzy się w nowej karcie
- FORMULARZ Nr 3 Zgłoszenie sprawy do UPP osobiście 26.76 KB otworzy się w nowej karcie
- Odbiór porady 13.08 KB otworzy się w nowej karcie