Na terenie Wrocławia działa obecnie 12 Wrocławskich Biur Porad Obywatelskich. We współpracy z gminą Wrocław organizacje pozarządowe oferują w nich darmową pomoc prawną, psychologiczną i pedagogiczną. W części biur można także skorzystać z pomocy mediatora – jego zaangażowanie to sposób na rozwiązanie konfliktów na drodze pozasądowej.
Z czym i gdzie?
Do biur można udać się po poradę dotyczącą spraw mieszkaniowych, pracowniczych, rodzinnych, spadkowych czy w przypadku rozpoczętego przeciwko nam postępowania sądowego. Wspierają także osoby pokrzywdzone i niepełnosprawne. Porad udzielają fachowcy: prawnicy, kuratorzy sądowi i psycholodzy.
Możemy liczyć na radę, jakie kroki podjąć, aby uniknąć rozpoczęcia procesu sądowego. W jaki sposób odwoływać się od decyzji o eksmisji albo starać się o umorzenie czy rozłożenie na raty zadłużenia wobec gminy Wrocław. Prawnicy pomogą napisać odpowiednie pisma i podpowiedzą najlepszą linię postępowania. Jednak, co ważne, osoby udzielające porad nie reprezentują klientów w sądzie ani w innych instytucjach. Z prośbą o pomoc mediatora można zwrócić się zarówno w przypadku sąsiedzkich kłótni, jak i konfliktów w rodzinie.
Kliknij, żeby powiększyć
Doradztwo prowadzą między innymi Stowarzyszenie Karta 99, Fundacja Centrum Praw Kobiet czy Fundacja Sancta Familia. Każda z nich specjalizuje się w innych zagadnieniach, więc warto wcześniej zajrzeć na stronę www.poradnictwo.wroclaw.pl i umówić się na konsultację.
W tym roku w ramach Międzynarodowego Dnia Mediacji i Wrocławskich Dni Poradnictwa Obywatelskiego zorganizowano również grę symulacyjną, w której „na własnej skórze” można sprawdzić, jak poradzilibyśmy sobie w rozwiązaniu spraw „z życia wziętych".
- Przeczytaj również: Projekt „Świadomy obywatel” - gra symulacyjna
Najważniejsza jest współpraca
W ciągu ostatnich 6 miesięcy odbyła się seria spotkań przedstawicieli trzech sektorów działalności pożytku publicznego. Ich cel to poprawa komunikacji w zakresie poradnictwa obywatelskiego, którym zajmują się wszystkie zaproszone do rozmów instytucje, tj. MOPS, policja, zespoły kuratorskie, pedagodzy szkolni oraz organizacje pozarządowe.
– Do tej pory każda z tych instytucji działała indywidualnie. Komunikacja wynikała jedynie z potrzeby chwili – mówi Joanna Wajda, prawnik, prezes Stowarzyszenia Karta 99. – W ramach projektu udało się zgromadzić przy „jednym stole” przedstawicieli różnych środowisk, różnie prawnie usytuowanych, o różnych priorytetach i potrzebach. Poznaliśmy siebie nawzajem, poznaliśmy swoje potrzeby i możliwości, co jest niezwykle ważne, bo nierzadko działamy na rzecz tego samego klienta – dodaje i podkreśla: – Celem zespołów eksperckich była nie tylko krytyczna diagnoza rzeczywistości. Teraz przyszedł czas na zmierzenie się z rozpoznanymi problemami i zarekomendowanie pewnych rozwiązań, które możemy użyć „tu i teraz”.