Najważniejsze informacje (kliknij, aby przejść)
Koncert „Modlitwa za siebie – w hołdzie Ofiarom wojen” odbędzie się 10 maja na dziedzińcu Arsenału przy ul. Cieszyńskiego 9 we Wrocławiu. Początek o godz. 19:00, wstęp wolny.
Organizatorami wydarzenia są Fundacja Bente Kahan oraz Departament Różnorodności Społecznej Urzędu Miejskiego Wrocławia. Koncert został sfinansowany ze środków Gminy Wrocław.
Co usłyszymy podczas koncertu?
W trakcie wydarzenia zaprezentowane zostaną dzieła powstałe m.in. w getcie warszawskim, łódzkim i w Terezinie (Theresienstadt), które wykonają Bente Kahan, Anna Błaut, Zofia „Sofinka” Imiela oraz kwartet smyczkowy w składzie Christian Danowicz (skrzypce), Aleksandra Bugaj (skrzypce), Marzena Malinowska (altówka), Jan Skopowski (wiolonczela), a także Adam Skrzypek (kontrabas) i Mateusz Rybacki (klarnety).
Wierzymy, że koncert da nam możliwość do zatrzymania się na chwilę i refleksji nad tym jak dużym zobowiązaniem jest pamięć o przeszłości. Zobowiązaniem, które nie tylko każe nam pielęgnować to co było, lecz troszczyć się o to co nadchodzi. Wspólnie budować naszą teraźniejszość i przyszłość opartą na wolności, jedności i pokoju.Organizatorzy wydarzenia
Przedstawione zostaną również utwory żydowskich artystów Europy z multimedialnej wystawy Fundacji Bente Kahan Nieukończone życia, która prezentuje twórczość ludzi więzionych i straconych za swoje pochodzenie.
– Związani z Wrocławiem pisarze, tacy jak Max Herrmann-Neisse przed wojną i Tadeusz Różewicz po wojnie, napisali wiersze, których wymowa jest wciąż aktualna. Są one ostrzeżeniem przed tym, co dzieje się z ludzkością, gdy na świecie triumfuje przemoc i zło – dodają organizatorzy.
Koncert upamiętnia koniec II wojny światowej, ale też przypomina o tragedii, która dotyka tak wielu. Pamiętajmy o ofiarach tamtej wojny, ale też o ludziach, którzy giną dzisiaj. Mamy nadzieję, że sztuka skłoni do refleksji nad teraźniejszością i przyszłością opartą na wolności, jedności i pokoju, którą tworzymy dla pokoleń.Organizatorzy koncertu w Arsenale
Wstęp wolny, ale warto zarezerwować miejsce
Dziedziniec Arsenału jest piękny, ale niewielki, dlatego liczba miejsc jest ograniczona i o udziale w wydarzeniu decyduje kolejność zgłoszeń.
Żeby zarezerwować miejsce wystarczy wysłać zgłoszenie na adres: adres: brp(at)um.wroc.pl. Rejestracja zostanie zamknięta po wyczerpaniu puli miejsc, dlatego lepiej nie zwlekać z decyzją.
Wydarzenie będzie dostępne dla wszystkich
Zaprezentowane podczas koncertu utwory będą tłumaczone na polski język migowy (PJM), organizatorzy przegotują także pętlę indukcyjną, dzięki której osoby z uszkodzonym słuchem mogą lepiej słyszeć, a także napisy polskie i angielskie (na żywo). Wydarzenie będzie dostępne także dla osób poruszających się na wózkach.
Program koncertu
- Nign – muzyka: Bente Kahan, wykonanie: Bente Kahan – śpiew, Mateusz Rybicki – klarnety
- Oj lernen – pieśń tradycyjna, wykonanie: Bente Kahan – śpiew i gitara, Adam Skrzypek – kontrabas, Mateusz Rybicki – klarnety
- Ein Licht geht nach dem andern aus – tekst: Max Herrmann-Niesse, muzyka: Bente Kahan, wykonanie: Bente Kahan – śpiew i gitara, Adam Skrzypek – kontrabas, Mateusz Rybicki – klarnety
- Kwartet smyczkowy Z małpich gór – muzyka: Pavel Haas, wykonanie: kwartet smyczkowy w składzie: Christian Danowicz – skrzypce, Aleksandra Bugaj – skrzypce, Marzena Malinowska – altówka, Jan Skopowski - wiolonczela
- Grzech – tekst: Walery Jastrzębiec, muzyka: Dawid Bajgelman; wykonanie: Sofinka – śpiew, Adam Skrzypek – kontrabas
- Alma Rosé – fragment monodramu Mariusza Urbanka w reżyserii Bente Kahan; wykonanie: Anna Błaut
- Telefon – tekst: Władysław Szlengel, tłumaczenie na j. angielski: Bente Kahan, Dahlia Luxemburg, muzyka: Bente Kahan, wykonanie: Bente Kahan – śpiew i gitara, Adam Skrzypek – kontrabas
- Undzer sztetl brent – tekst i muzyka: Mordechaj Gebirtig, wykonanie: Bente Kahan i Sofinka – śpiew, Adam Skrzypek – kontrabas, Mateusz Rybicki – klarnety
- Non omnis moriar – tekst: Zuzanna Ginczanka, wykonanie: Anna Błaut
- List do mojego syna – tekst: Ilse Weber, tłumaczenie na j. polski: Aleksander Gleichgewicht, muzyka: Bente Kahan, Dariusz Świnoga, wykonanie: Bente Kahan – śpiew i gitara, Anna Błaut – śpiew, Adam Skrzypek – kontrabas, Mateusz Rybicki – klarnety
- Temat z wariacjami – muzyka: Hans Krása, wykonanie: kwartet smyczkowy w składzie: Christian Danowicz – skrzypce, Aleksandra Bugaj – skrzypce, Marzena Malinowska – altówka, Jan Skopowski – wiolonczela
- Ocalony – tekst: Tadeusz Różewicz, tłumaczenie na j. angielski: Joanna Trzeciak-Huss, muzyka: Bente Kahan, wykonanie: Bente Kahan – śpiew, gitara, Anna Błaut i Sofinka – śpiew, Adam Skrzypek – kontrabas, Mateusz Rybicki – klarnety
- A tfile zu zich – tekst: Hadasa Rubin, muzyka: Bente Kahan, wykonanie: Bente Kahan – śpiew, gitara, Adam Skrzypek – kontrabas, Mateusz Rybicki – klarnety
- Ani Ma’amin – tekst: Rambam, muzyka tradycyjna, wykonanie: Bente Kahan – śpiew, gitara, Adam Skrzypek – kontrabas, Mateusz Rybicki – klarnety
- Kraj nad Wisłą – tekst, muzyka i wykonanie: Zofia Sofinka Imiela
O czym opowiadają te utwory?
Na przykład w pieśni Oj lernen nauczyciel mówi dziecku, aby uczyło się alfabetu hebrajskiego, ponieważ w przyszłości dzięki temu będzie ono mogło uczyć się zawodu. I prosi, żeby nigdy nie zapomniało kim jest. To najstarsza jidyszowa piosenka, jaką zna Bente Kahan, nauczyła się jej od swojego ojca.
Z kolei utwór Telefon to wiersz napisany przez Szlengela w getcie warszawskim (w latach 1940-1943). W tym czasie telefony co prawda działały, ale nie było nikogo „po tamtej stronie”, do kogo można by zadzwonić. W słuchawce słychać tylko zegarynkę.
O pozostałych utworach można przeczytać w opisie przygotowanym przez organizatorów, który można znaleźć w załączniku poniżej. Jest tam także zamieszczony wyżej plakat w wersji do druku.