wroclaw.pl strona główna Najświeższe wiadomości dla mieszkańców Wrocławia Dla mieszkańca - strona główna

Infolinia 71 777 7777

6°C Pogoda we Wrocławiu
Ikona powietrza

Jakość powietrza: umiarkowana

Dane z godz. 05:15

wroclaw.pl strona główna
Reklama
  1. wroclaw.pl
  2. Dla mieszkańca
  3. Wrocławskie osiedla
  4. Przebudowa wału i ulicy Ślęzoujście na Maślicach. Wrocław będzie lepiej chroniony przed powodzią [WIZUALIZACJE]
Kliknij, aby powiększyć
Tak w drugiej połowie 2023 r. będzie wyglądać ul. Ślęzoujście na Maślicach wizualizacja ZDiUM
Tak w drugiej połowie 2023 r. będzie wyglądać ul. Ślęzoujście na Maślicach

4 lipca Zarząd Dróg i Utrzymania Miasta we Wrocławiu podpisał umowę na przebudowę wału przeciwpowodziowego w ciągu ul. Ślęzoujście. Inwestycja ma lepiej zabezpieczyć osiedla Maślice i Pracze Odrzańskie. Zmodernizowana zostanie również ulica, która pozwoli mieszkańcom wygodniej z niej korzystać. Ważnym aspektem inwestycji będzie również ochrona środowiska naturalnego. To ostatni element ochrony przeciwpowodziowej dla Wrocławia.

Reklama

Wykonawcą została firma STRABAG Infrastruktura Południe sp. z o.o. Koszt inwestycji to ok. 12,5 mln zł, z czego ok. 4 mln zł pokryją Wody Polskie. Prace mają zostać zrealizowane w ciągu 12 miesięcy od podpisania umowy, zakończenie przebudowy Ślęzoujścia powinno nastąpić w trzecim kwartale 2023 r.

Ślęzoujście – droga i wał przeciwpowodziowy w jednym

Ulica Ślęzoujście pełni dwie funkcje – z jednej strony drogi publicznej, z drugiej – wału przeciwpowodziowego.

Realizacja tego zadania będzie uzupełnieniem prac, które zostały dotychczas wykonane w ramach modernizacji Wrocławskiego Węzła Wodnego.

Kliknij, aby powiększyć
Powiększ obraz: Podpisanie umowy z wykonawcą inwestycji - STRABAG Redakcja www.wroclaw.pl
Podpisanie umowy z wykonawcą inwestycji - STRABAG

– Zakres inwestycji przeciwpowodziowych wykonanych we Wrocławiu w ostatnim dziesięcioleciu jest imponujący. Teraz przyjeżdżają tu inżynierowie i uczeni, żeby zapoznać się z tym, co zostało zrobione. Fizycznie te prace zostały wykonane głównie po roku 2010, choć ich plan był przygotowany już wcześniej. Nie zmodernizowano tylko wałów przy ujściu rzeki Ługowiny, tuż obok Ślęzoujścia – podkreśla dr hab. inż. Czesław Szczegielniak, specjalista w zakresie ochrony przed powodzią, autor „Koncepcji docelowego zabezpieczenia przeciwpowodziowego terenu Maślic” oraz programu przeciwpowodziowego dla Opola, Kędzierzyna-Koźla i Raciborza, ekspert w Sztabie Kryzysowym Wojewody Dolnośląskiego.

Rozwiązania wypracowane w konsultacjach z mieszkańcami

Prace nad koncepcją zabezpieczenia przeciwpowodziowego terenu Maślic rozpoczęły się już kilka lat temu. W ramach prowadzonych konsultacji już w 2019 roku Rada Osiedla zaopiniowała pozytywnie projekt planowanej inwestycji. Ze względu na znaczne koszty miasto zaczęło się starać o pozyskanie środków z innych źródeł. Zdecydowano o włączeniu inwestycji do Projektu Ochrony Przeciwpowodziowej w Dorzeczu Odry i Wisły (POPDOW).

W grudniu 2021 r. przeprowadzono kolejne konsultacje, w tym z przedstawicielami rad osiedli z Maślic i Praczy Odrzańskich oraz członkami Stowarzyszenia „Nasze Maślice”. Dotyczyły one Planu Zarządzania Środowiskiem, w którym przewidziano 110 działań łagodzących oraz 58 monitoringowych.

– Od lat to jeden z głównych priorytetów inwestycyjnych na Maślicach. W latach 2017-2019 uczestniczyliśmy w konsultacjach projektowych, a od 2021 roku jesteśmy w kontakcie ze ZDiUM oraz ZZM w celu realizacji i wdrożenia, dla potrzebnej Maślicom inwestycji, jak najlepszych rozwiązań z punktu widzenia zachowania elementów historii oraz środowiska naturalnego – wyjaśnia Sławomir Czerwiński, wiceprzewodniczący Zarządu Osiedla Maślice.

Jednocześnie inwestycja stworzy nową drogę pozwalającą na obsługę komunikacyjną osiedla, która m.in. podczas planowanego remontu ul. Maślickiej będzie mogła stanowić alternatywę dla tej części Maślic
Sławomir Czerwiński, wiceprzewodniczący Zarządu Osiedla Maślice

Niezbędna inwestycja dla bezpieczeństwa wrocławian

– To bardzo ważna inwestycja, ponieważ wał przeciwpowodziowy w tym miejscu jest najsłabszym elementem całego wrocławskiego węzła i obecnie nie zabezpiecza wystarczająco Maślic i Praczy Odrzańskich przed powodzią – informuje Tomasz Staruchowicz, dyrektor ZDiUM we Wrocławiu.

Kliknij, aby powiększyć
Powiększ obraz: Scenariusz powodzi na Maślicach ZDiUM we Wrocławiu
Scenariusz powodzi na Maślicach

W przypadku awarii wału, woda objęłaby obszar ok. 6 km kw. i dotknęła ok. 30 tys. wrocławian. Wartość strat powodziowych jest szacowana na blisko 200 milionów złotych.

Pamiętajmy, że obecny wał został wybudowany w 1903 r., jest wyeksploatowany i nie posiada odpowiedniej szczelności. Dlatego niezbędna jest kompleksowa przebudowa
Tomasz Staruchowicz, dyrektor ZDiUM we Wrocławiu

– W tej okolicy zbudowano wiele domów w miejscach, które od dawna uważane są za teren zalewowy. Tutejsi mieszkańcy poczuli się na tyle bezpiecznie, że uznali, że teraz nic im już nie grozi. Jednak tak naprawę nie mogą mieć tej pewności – opowiada dr hab. Szczegielniak. – Zwłaszcza, że teren przy ujściu Ługowiny wciąż nie jest właściwie zabezpieczony, a sama ulica Ślęzoujście może nie wytrzymać długotrwałego naporu wód powodziowych.

Każda powódź na Maślicach – z roku 1997 i 2010 wskazuje na ogromną wagę tej części wału.

Po zakończeniu modernizacji obwałowań Odry i Ślęzy (na odcinku od mostu Maślickiego do ul. Rędzińskiej - przyp. red.) nasyp ul. Ślęzoujście stał się najsłabszym ogniwem w ochronie przed powodzią lewobrzeżnych terenów północno-zachodniej części Wrocławia
Grażyna Lange, przewodnicząca Rady Osiedla Maślice

– Prawdopodobieństwo przerwania tego odcinka w czasie kolejnej powodzi jest bardzo wysokie. Wówczas w krótkim czasie zostanie zatopiony obszar od AOW po linię kolejowa i obwałowania Odry oraz Bystrzycy – dodaje.

Ochrona gatunkowa i nasadzenia zastępcze – w trosce o przyrodę

Tereny wokół ul. Ślęzoujście, gdzie będą prowadzone prace, posiadają dogodne warunki dla kształtowania się siedlisk przyrodniczych, dlatego wszelkie prace mają być prowadzone w taki sposób, aby w jak najmniejszym stopniu wpływały na środowisko naturalne. Zmianie nie ulegnie również możliwość migracji zwierząt na tym terenie.

Przed rozpoczęciem inwestycji wykonana zostanie inwentaryzacja przyrodnicza przez zespół ekspertów, która pozwoli określić miejsca siedlisk chronionych gatunków fauny i flory
Tomasz Staruchowicz

W ramach inwestycji mają także powstać specjalne wygrodzenia dla płazów, uniemożliwiające ich wchodzenie na drogę. Nadzór nad inwestycją będzie pełnić interdyscyplinarny zespół ekspertów, złożony m.in. z botanika, dendrologa i zoologów. Chronione będą drzewa i krzewy, nieprzewidziane do wycinki.

Miasto planuje także nasadzenia kompensacyjne – posadzone zostaną 273 drzewa i ponad 7 tysięcy sztuk krzewów. Zasiane zostanie również 6 tys. metrów kwadratowych trawników.

Połączenie elementów historycznych i wygody użytkowania

Podczas realizacji nowego wału mają być zachowane elementy historyczne ulicy Ślęzoujście, np. słupki kamienne czy kostka. – Pomimo, że konserwator zabytków nie wydał w tym zakresie żadnych zaleceń, uwzględniamy głosy lokalnej społeczności i tam, gdzie to możliwe, chcemy zachować historyczną wartość ulicy – podkreśla dyrektor ZDiUM we Wrocławiu.

– Dodatkowo rada osiedla współpracuje z wrocławskim przewodnikiem i mieszkańcem Maślic, Jackiem Myszkowskim nad tablicą historyczną dotyczącą ul. Ślęzoujście, która ma stanąć przy skrzyżowaniu Ślęzoujście – Potokowa w ramach tworzonej na osiedlu ścieżki historyczno-przyrodniczej Maślic – dodaje Sławomir Czerwiński.

Na odświeżonej drodze zostaną także zamontowane progi zwalniające oraz będzie funkcjonowało ograniczenie prędkości do 30 km/h. Droga, zgodnie z przepisami prawa i wymogami technicznymi, zostanie poszerzona do 5 metrów.

Kliknij, aby powiększyć
Powiększ obraz: Ślęzoujście - obecny wygląd ulicy Redakcja www.wroclaw.pl
Ślęzoujście - obecny wygląd ulicy

W wyniku przebudowy ul. Ślęzoujście zyska m.in. nową nawierzchnię, chodnik dla pieszych oraz oświetlenie. Modernizacja uwzględnia także udostępnienie drogi rowerzystom w ramach Odrzańskiej Trasy Rowerowej.

Ulica nie straci charakteru rekreacyjnego a znacznie poprawi się bezpieczeństwo i komfort wszystkich użytkowników, w szczególności: rowerzystów, osób starszych, rodziców z dziećmi czy osób z niepełnosprawnościami
Tomasz Staruchowicz

– Do tej pory ze względu na szerokość ulicy, jej stan techniczny oraz istniejącą nawierzchnię poruszanie się po niej rowerem było bardzo niewygodne czy wręcz niebezpieczne. Wymiana nawierzchni na równą i cichą, z betonu asfaltowego, zapewni wysoki komfort i wygodę przemieszczania się wszystkich użytkowników – dodaje Staruchowicz.

– Aktualnie tamtędy biegnie droga zbudowana z tzw. kocich łbów, co nie jest szczególnie wygodne ani dla pieszych, ani tym bardziej dla rowerzystów. Zdarza się, że jeżdżą tamtędy nawet samochody ciężarowe. Natomiast po przebudowie powstanie tam piękne, zielone miejsce doskonale do spacerów – tłumaczy Czesław Szczegielniak.

Inwestycja ma zostać w części sfinansowana ze środków Skarbu Państwa – dzięki podpisanemu we wrześniu 2021 r. porozumieniu z Państwowym Gospodarstwem Wodnym Wody Polskie i włączenia zadania do Projektu Ochrony Przeciwpowodziowej w Dorzeczu Odry i Wisły (POPDOW).

Co zyskają mieszkańcy dzięki przebudowie Ślęzoujścia?

  • nową nawierzchnię;
  • chodnik dla pieszych;
  • elementy bezpieczeństwa ruchu drogowego;
  • oświetlenie drogowe;
  • ulica nie straci charakteru rekreacyjnego (budowa chodnika) a znacznie poprawi bezpieczeństwo i komfort wszystkich użytkowników, a w szczególności: rowerzystów, osoby starsze, rodziców z dziećmi czy osoby z niepełnosprawnościami;
  • inwestor, aby zachować historyczny charakter ulicy przewiduje wykorzystanie kostki kamiennej poprzez jej wbudowanie w możliwe obszary.

Bądź na bieżąco z Wrocławiem!

Kliknij „obserwuj”, aby wiedzieć, co dzieje się we Wrocławiu. Najciekawsze wiadomości z www.wroclaw.pl znajdziesz w Google News!

Reklama
Powrót na portal wroclaw.pl