wroclaw.pl strona główna Najświeższe wiadomości dla mieszkańców Wrocławia Dla mieszkańca - strona główna

Infolinia 71 777 7777

3°C Pogoda we Wrocławiu
Ikona powietrza

Jakość powietrza: umiarkowana

Dane z godz. 01:00

wroclaw.pl strona główna
Reklama
  1. wroclaw.pl
  2. Dla mieszkańca
  3. Aktualności
  4. Nauka poprzez zabawę. Wrocławskie przedszkole uczy dzieci według metody słynnego pedagoga [SZCZEGÓŁY]
Kliknij, aby powiększyć
Na zdjęciu: dzieci z Przedszkola nr 149 we Wrocławiu zrzut ekranu z filmu
Na zdjęciu: dzieci z Przedszkola nr 149 we Wrocławiu

Dzieci z Przedszkola nr 149 „Tęczowa Polanka”, przy ul. Obornickiej we Wrocławiu uczą się według programu „Dar zabawy”, który realizuje założenia niemieckiego pedagoga – Friedricha Froebla. Program ten jest zgodny z obowiązującą podstawą wychowania przedszkolnego i daje maluchom mnóstwo zabawy, a co najważniejsze swobody. Zobaczcie!

Reklama

Nauka przez zabawę w Przedszkolu nr 149 we Wrocławiu

Dwie grupy czterolatków – „Jeżyki” i „Słoneczka” uczą się według programu wychowania przedszkolnego „Dar zabawy”, który w pełni realizuje założenia pedagogiczne Friedricha Froebla. Program ten jest zgodny z obowiązującą podstawą wychowania przedszkolnego. Organizacja pracy grupy polega na kilku stałych elementach, są to:

  • spotkania w kole,
  • grupy zabawowo – zadaniowe,
  • po zakończeniu prac – porządkowanie swojego miejsca pracy,
  • kącik zabawy (badawczy, gospodarczy, twórczy, darów).

Podczas zajęć dzieci wykorzystują często naturalne surowce, m.in. tworzą prace z kartonów, papierów czy z darów przyrody, takich jak liście. Nie muszą wykonywać tych samych czynności w tym samym czasie, tak aby do wielu rzeczy mogły dochodzić same, bez pomocy nauczyciela.

Ja jestem tak naprawdę wsparciem. Jest taki rytuał spotkania codziennego, jest przywitanie, utrwalenie dni tygodnia. Po spotkaniu w kole zapraszam dzieci do grup zabawowo-zadaniowych i to jest klucz tej pracy, ponieważ dzieci są podzielone na małe grupy i sobie pomagają.
Gabriela Kleczyńska, nauczycielka wychowania przedszkolnego

 Dzieci są w stanie zrobić wiele rzeczy. Nie potrzebujemy kart pracy, przewodników czy gotowców  dodaje Pani Gabriela. 

Zobaczcie film z wizyty w przedszkolu!

Program przeprowadzania zajęć spodobał się nie tylko dzieciom, ale także ich rodzicom.

Widzimy zadowolenie rodziców. Dzieci są spokojniejsze, bardziej wyciszone. Nie ma takiego rozbiegania. Im wystarczy powiedzieć jedno słowo i one wiedzą co mają robić.
Urszula Janiszyn, dyrektorka Przedszkola nr 149 Tęczowa Polanka

Kim był Froebel i jakie są główne założenia jego pedagogiki?

Friedrich Froebel nazywany jest ojcem nowożytnego wychowania przedszkolnego. To niemiecki pedagog, architekt i miłośnik przyrody, który żył i tworzył w latach 1782-1852.

Jest znany przede wszystkim jako twórca tzw. „ogródków dziecięcych”, czyli instytucji wychowawczych dla dzieci 3-6-letnich, w których wprowadzał autorski system metodyczny, oparty na zabawowej, zajęciowej samodzielności i aktywności dziecięcej.

Trzy główne założenia pedagogiki Froebla:

  • najważniejsza dla Froebla była zabawa – przede wszystkim swobodna, ale także zorganizowana przez dorosłych. Zajmuje ona najważniejsze i centralne miejsce w rozwoju dziecka – dorosły musi zapewnić odpowiednie warunki do swobodnej zabawy w sali oraz w plenerze,
  • dziecko powinno zdobywać jak najwięcej doświadczeń w kontakcie z naturą. Przybliżanie dziecka do świata natury i zapewnianie mu dostępu do jego darów – Froebel uważał, że to jeden z przejawów szacunku nauczyciela do dziecka,
  • „dary zabawy" w przeciwieństwie od „gotowych zabawek” nie narzucają formy i tematu zabawy, są do pełnej dyspozycji dziecka i nauczyciela w myśl: „dziecko panuje nad zabawką, a nie zabawka nad dzieckiem”.

Posłuchaj podcastu

Bądź na bieżąco z Wrocławiem!

Kliknij „obserwuj”, aby wiedzieć, co dzieje się we Wrocławiu. Najciekawsze wiadomości z www.wroclaw.pl znajdziesz w Google News!

Reklama
Powrót na portal wroclaw.pl