Najważniejsze informacje (kliknij, aby przejść)
Lubimy pisać o spektakularnych, dużych inwestycjach za miliony. Jednak czasem życie mieszkańców bardziej zmieniają te małe, które jednak są blisko ich domów. Choćby te, dzięki którym wieczorami i nocą jest bezpieczniej.
Muchobór Wielki: jaśniej i bezpieczniej
Niemal milion złotych kosztowało postawienie 55 nowych latarni na ulicach Knota, Trzebiatowskiego, Szarskiego i Rakietowej oraz na skwerze przy Stanisławowskiej. Dodatkowo doświetlony zostały przejścia dla pieszych na rondzie rotmistrza Pileckiego. To przedsięwzięcia z ostatnich trzech lat.
W minionym roku ZDiUM zakończył prace na trzech niewielkich uliczkach z zabudową jednorodzinną (Knota, Trzebiatowskiego, Szarskiego) położonych na skraju osiedla, nieopodal strumienia Kasina. Aby 20 nowych latarni mogło działać, ułożono 635 metrów kabla zasilającego oraz wybudowano szafkę oświetleniową.
Stało się to z inicjatywy mieszkańców. Potrzebę inwestycji zgłosiła Rada Osiedla Muchobór Wielki składając wniosek o jej realizację w ramach programu Fundusz Osiedlowy w 2020 r.
Dwa lata wcześniej ZDiUM postawił 14 latarni, które rozświetlają ulicę Rakietową na odcinku od ronda - skrzyżowania z al. Narutowicza - do istniejących już słupów w okolicach wiaduktu AOW. Zostały wtedy również doświetlone przejścia dla pieszych.
Piesi są również bezpieczniejsi na rondzie rotmistrza Pileckiego, gdzie również pasy są dodatkowo doświetlone.
Mieszkańcy chcieli, aby skwer z elementami sportowymi, placem zabaw i strefą relaksu przy Stanisławowskiej został oświetlony. Projekt został przegłosowany we Wrocławskim Budżecie Obywatelskim i został zrealizowany w 2021 roku. Powstała niezbędna instalacja, siedem latarni parkowych i przyłącze elektryczne na potrzeby imprez plenerowych.
Inwestycje dla pieszych na Muchoborze Wielkim
Warto wspomnieć o nowym chodniku na Trawowej, między Krzemieniecką a Stanisławowską, oraz przebudowanym przejściu dla pieszych przez Awicenny, blisko skrzyżowania ze Stanisławowską. Oba te przedsięwzięcia, kosztujące ponad 600 tys. zł, są ważne ze względów bezpieczeństwa. Zlokalizowane są w pobliżu szkoły i przedszkola (Zespół Szkolno-Przedszkolny nr 15).
Natomiast w tym roku ma zostać wyremontowane przejście między Stanisławowską a Samborską, które jest lubianym skrótem m.in. dla tych mieszkańców, którzy z południowej strony Stanisławowskiej zmierzają na przystanek autobusowy.
Nowe drogi dla kierowców i rowerzystów
Nowa ulica, która połączyła Rakietową ze Żwirki i Wigury, ma znacznie zdecydowanie ponadosiedlowe. Zmieniła możliwości komunikacyjne dla jeżdżących do Smolca, Krzeptowa czy Mokronosu. Inwestycja warta 6,5 mln zł powstała w 2022 roku.
Nowa trasa odciąża w sposób odczuwalny obszar samego osiedla, ułatwiając jednocześnie przedostanie się na zachód Wrocławia mieszkańcom Mokronosu czy samych Kątów Wrocławskich. Poprawia również warunki komunikacyjne na dojeździe od strony lotniska czy drogi krajowej nr 94.informacja z #inwestycjeWRO
Powstała droga, rondo od strony ulicy Żwirki i Wigury oraz m.in. drogi rowerowe i chodniki, oświetlenie ronda na ul. Rakietowej, most nad Ługowiną, przejazd drogowo-kolejowy.
Jakościową zmianą dla rowerzystów jest natomiast ukończona w tym roku droga rowerowa na zachodniej części Żwirki i Wigury, prowadząca do granicy miasta, która łączy się z drogą po stronie gminy Kąty Wrocławskie. Budowa 234-metrowego odcinka kosztował aż trzy czwarte miliona złotych. To była wbrew pozorom trudna inwestycja, bowiem wymagała m.in. przesunięcia ogrodzenia lotniska. Rozebranie płotu i postawienie nowego wiązało się z szeregiem uzgodnień i zgód.
Mieszkańcy obu Muchoborów zdążyli się już przyzwyczaić do kładki nad Ślęzą, która powstała w zeszłym roku. Wciąż jednak czekają na drogi dojazdowe do niej.
Ta od strony Muchoboru Małego zacznie powstawać, jest wyłoniony wykonawca. Jednak ta od strony Wielkiego musi jeszcze chwilę poczekać. Tu prace prowadzi MPWiK i budowa trasy ruszy dopiero po zakończeniu tej inwestycji.