Wrocław prowadzi prace nad strategią 2050
To wizja przyszłości i rozwoju Miasta, która będzie wdrażana w kolejnych latach.
Grupą najbardziej zainteresowaną zmianami, które zajdą w kolejnych dekadach, są oczywiście młodzi. Dlatego to właśni oni mogli przedstawić swoje poglądy na Miasto.
– Cieszymy się, że młodzi mieszkańcy Wrocławia zgłosili chęć udziału w badaniu – mówi Marzena Horak, Dyrektor Biura Strategii Miasta we wrocławskim Urzędzie Miejskim. - Rozmawiamy o Wrocławiu 2050. To pokolenie dzisiejszej młodzieży będzie miało wówczas decydujący wpływ na miasto i to dla nich w głównej mierze próbujemy je zaplanować. Dlatego ich głos jest dla nas tak ważny.
Warsztaty 12 października w Concordia Design
Na warsztaty zgłosiło się prawie 30 osób, które pracowały w grupach roboczych. Każda z grup wykonywała w trakcie warsztatów siedem różnych zadań. O czym rozmawiali? M.in. o tym, jakie miejsca są dla nich ważne i jakie odczucia w nich budzą, jakie mają wartości i potrzeby, które z oferowanych w mieście usług są dla nich szczególnie ważne oraz czego najbardziej brakowałoby im, gdyby mieli zamieszkać poza Wrocławiem.
Formułę warsztatów fokusowych, zadania i pytania do młodzieży przygotowali eksperci: Dawid Krysiński, Agnieszka Ratajczak- Mucharska i Łukasz Srokowski, którzy także moderowali warsztaty.
Galeria zdjęć
– Jestem pod wrażeniem refleksyjności i spojrzenia młodego pokolenia, tego jak widzą Wrocław i czego od niego oczekują – mówi doktor Łukasz Srokowski, socjologi edukacji, twórca i prezes zarządu grupy edukacyjnej NAVIGO,. – Spojrzenie młodzieży na kwestie kluczowe dla rozwoju miasta, jak na przykład transport zbiorowy, jest bardzo przemyślane i dojrzałe. Mam wrażenie, że dzisiejsza młodzież podchodzi do spraw Miasta znacznie bardziej refleksyjnie, niż ja sam podchodziłem w jej wieku.
Dr Dawid Krysiński, doktor socjologii, pracownik naukowy Uniwersytetu Wrocławskiego: – Bardzo cieszy, że dla młodego pokolenia Wrocław jest atrakcyjnym miejscem do życia, które dobrze wypada na tle innych polskich miast i budzi pozytywne skojarzenia. Optymizmem napawa także stosunek naszych rozmówców do współdzielenia usług oraz lokalnych sieci samopomocy i wsparcia. To bardzo ważne dla budowania miasta odpornego na kryzysy społeczne i gospodarcze. Młodych wrocławian martwi jednak sytuacja na rynku mieszkaniowym, która przekłada się na poczucie niepewności jutra.
Pomimo, że pracuję i rozmawiam z nastolatkami na co dzień, zaliczyłam dziś kilka własnych zadziwień podczas tego spotkania. Zadziwień, które wskazały, że wciąż tkwię w stereotypach, powielanych przez dorosłych - i nawet codzienny kontakt z młodzieżą nie pozwala mi ich na bieżąco demaskować i weryfikować. To była dla mnie lekcja pokory. To było także bardzo budujące doświadczenie. Nieczęsto ktoś poważnie pyta tak młodych ludzi o zdanie w jakiejkolwiek kwestii, a już na pewno nie w kwestii przyszłości całego miasta. A przecież to oni będą ponosić konsekwencje naszych decyzji, i wdrażać tę koncepcję w życie. Młodzi ludzie potraktowani poważnie, zachowują się poważnie i są w stanie dotrzymać kroku w dyskusji z dorosłymi, którzy są gotowi ich wysłuchać. Mam nadzieje, że w minimalnym chociaż stopniu wzmocniło się ich poczucie sprawstwa, i wzrósł apetyt na partycypowanie w decyzjach, które dotyczą ich przyszłości.Agnieszka Ratajczak-Mucharska - psycholog, doradca metodyczny WCDN, psycholog szkolny
Wypowiedzi rozmówców pokazują również, że lokalnym fenomenem wciąż pozostaje Rynek i jego okolice: to wizytówka miasta, którą bardzo lubią i chętnie odwiedzają młodzi ludzie. Uczestnicy warsztatów podkreślają także, że Wrocław jutra wyobrażają sobie jako miasto, które będzie bardziej zielone, ekologiczne i przyjazne dla środków transportu innych niż samochód.
Warsztaty są częścią prac na Strategią Wrocław 2050
Ich wyniki poznamy w połowie listopada. Badanie organizowało Biura Strategii Miasta we wrocławskim Urzędzie Miejskim oraz Wrocławskie Centrum Rozwoju Społecznego.