Organizatorzy tego wydarzenia zabawnie podkreślają, że Millennium Docs Against Gravity (MDAG) zostaje właśnie „pełnoletni” (18. edycja), ale wszyscy fani tego wydarzenia wiedzą, że dojrzałość, ten festiwal jednocześnie goszczący w kilku polskich miastach, osiągnął już dawno temu, stając się największym przeglądem kina dokumentalnego w Polsce i jednym z najważniejszych festiwali filmów dokumentalnych na świecie. W ubiegłym roku filmy obejrzało ponad 170 tysięcy osób.
Zobacz program festiwalu
18. Millennium Docs Against Gravity
Dokument Dolnośląskie Centrum Filmowe (DCF)
W tym roku datę festiwalu zmieniono z majowej na wrześniową. 18. edycja Millennium Docs Against Gravity odbędzie się od 3 do 12 września w kinach w Warszawie, Wrocławiu, Gdyni, Poznaniu, Katowicach, Lublinie i Bydgoszczy, natomiast część online potrwa od 16 września do 3 października. Wszyscy, którzy zakupili karnety, będą mogli skorzystać z nich w terminie wrześniowym lub uzyskać zwrot środków.
W DCF-ie – filmowo
Na spotkanie widzów z dokumentem podczas tegorocznego MDAG zaprasza, jak zwykle, Dolnośląskie Centrum Filmowe.
Rzeczywiście, program 18. edycji MDAG zapowiada się bardzo interesująco. Nie zabraknie w nim tytułów o polityce, społeczeństwie, prawach człowieka, sytuacji kobiet, ekologii, psychologii, nauce, filozofii, sporcie, sztuce czy popkulturze. Szczegóły przybliżamy poniżej.
Dolnośląskiej odsłonie MDAG patronuje i sponsoruje wrocławską edycję Marszałek Województwa. Filmy konkursowe tradycyjnie powalczą o Grand Prix Dolnego Śląska. Zwycięzca festiwalu wyjedzie z Wrocławia z czekiem na 3 tys. euro i piękną statuetką.
Warto dodać, że w ubiegłym roku kino DCF w trakcie festiwalu – mimo pandemii i ograniczeń – gościło ponad 8 tysięcy widzów. – Wierzymy, że w tym roku nasza publiczność również nie zawiedzie – dodaje Jarosław Perduta.
Kryminalne zagadki
W tej nowej festiwalowej sekcji pojawią się podejrzani bohaterowie, zawiłe intrygi, trzymająca w napięciu atmosfera tajemnicy. Będą to cztery opowieści z różnych stron świata – opowiedziane z przymrużeniem oka i humorem, ale i przerażające.
„Śledztwo w domu spokojnej starości” (The Mole Agent, reż. Maite Alberti)
W marcu ten obraz dostał nominację do Oscara w kategorii Najlepszy Pełnometrażowy Film Dokumentalny. Do prywatnego detektywa zgłasza się kobieta. Podejrzewa, że jej matka może być maltretowana w domu spokojnej starości, w którym przebywa. Detektyw wysyła na miejsce swojego szpiega, który zostaje wyłoniony z castingu spośród kandydatów w wieku 80-90 lat...
„Tajemnicze zniknięcie DB Coopera” (The Mystery of DB Cooper), reż. John Dower
DB Cooper to mężczyzna, który w 1971 r. porwał samolot lecący z Portland do Seattle, a po otrzymaniu 200 tys. dolarów wyskoczył z niego ze spadochronem nad Górami Kaskadowymi. Słuch o nim zaginął. Do dziś to jedyna nierozwiązana przez FBI sprawa porwania samolotu. Z biegiem lat okazało się, że wiele osób zaczęło informować FBI o tym, że znali DB Coopera albo… że sami nim są.
„FBI kontra Martin Luther King” (MLK/FBI), reż. Sam Pollard
Reżyser pokazuje, w jaki sposób Martin Luther King był prześladowany i jak starano się go nieustannie skompromitować w okresie, gdy aktywnie działał w obronie praw czarnych Amerykanów. Widzowie śledzą losy nie tylko odrażającego śledztwa, ale także samą karierę jednego z najważniejszych aktywistów w historii ludzkości, od 1955 roku do momentu jego zabójstwa w 1968.
„Nasienie kłamstwa” (Seeds of Deceit), reż. Miriam Guttmann
Czteroodcinkowy serial, który na festiwalu zostanie zaprezentowany jako całość. To przerażająca historia, która ujrzała światło dzienne po raz pierwszy w 2017 r., kiedy wyszło na jaw, że niderlandzki ekspert od leczenia niepłodności, zmarły dr Karbaat, zapłodnił własną spermą ponad 65 pacjentek. Dzieci narodzone w ten sposób nazywają same siebie „połówkami”...
Wyjątkowe, silne bohaterki
W programie festiwalu nie zabraknie filmów o kobietach, które nie boją się walczyć, żeby zmienić nieprzyjazną rzeczywistość. To będzie różnorodne spojrzenie na sytuację kobiet w różnych częściach świata oraz ich niezwykły twórczy potencjał do działania na rzecz równego traktowania.
„Po drugiej stronie rzeki. Bojowniczki Rojavy” (The other Side of the River), reż. Antonia Kilian
Syryjka Hala zamiast zaaranżowanego małżeństwa z członkiem ISIS wybrała ucieczkę z domu do akademii wojskowej, gdzie kobiety uczą się walczyć. Film opowiada o tym, jak po wyzwoleniu swojego rodzinnego miasta Rojavy przez kurdyjskie oddziały Hala wraca, żeby dołączyć do sił policyjnych. W akademii nauczyła się jednak myśleć o swoim życiu i niezależności w bardziej otwarty, wyzwolony sposób.
„Anny” (Anny), reż. Helena Třeštíková
Anny to praska pracownica seksualna, gwiazda amatorskiego kabaretu i pełna zjadliwego humoru menedżerka publicznej toalety. Kamera towarzyszyła tej bohaterce przez 16 lat w najważniejszych momentach jej życia – przy występach, negocjacjach z klientami, poznawaniu kolejnych kochanków, chwilach euforii i depresji. To film o kobiecie, która stara się desperacko odmienić swoje życie.
„Paryskie kaligramy” (Paris Calligrames), reż. Ulrike Ottinger
Zwrot ku przeszłości z wykorzystaniem kolażu materiałów archiwalnych, fragmentów filmów fabularnych i domowych. Widzowie przenoszą się do burzliwych lat 60. XX wieku, kiedy z jednej strony rodził się bunt inteligencji i studentów wobec konserwatywnych zasad życia społecznego, z drugiej nadal we Francji panowała atmosfera rasizmu i postkolonialne wyobrażenie o wyższości jednego narodu nad innymi.
„Ciało nie kłamie” (Body of Truth), reż. Evelyn Schels
To historia czterech wybitnych postaci świata sztuki. Zanim stały się sławne, Marina Abramović, Sigalit Landau, Katharina Sieverding i Shirin Neshat doświadczyły wojny, przemocy i ucisku. To właśnie te doświadczenia na zawsze odcisnęły piętno na ich sztuce i wpłynęły na traktowanie przez nie swojego ciała jako najlepszego środka wyrazu artystycznego. Sztuka stanowi dla nich również nie lada wyzwanie.
„Jacinta” (Jacinta), reż. Jessica Earnshaw
Ciężko doświadczona przez życie 26-latka większość swojej dorosłości spędziła w więzieniu, skazywana za kradzieże, pobicia czy używanie narkotyków. Nadchodząca po kolejnej odsiadce wolność jednak jej nie cieszy – w więzieniu zostawia matkę, z którą łączy ją bardzo zażyła, toksyczna relacja (razem dokonywały przestępstw). Tymczasem na zewnątrz czeka na Jacintę dorastająca córka...
Pandemia okiem polskich dokumentalistów
Cztery polskie filmy dokumentalne opowiadające o pandemii COVID-19 – młodzi polscy filmowcy opowiadają, jakie oblicza miała narodowa kwarantanna.
„Polaków portret własny”, reż. Maciej Białoruski, Jakub Drobczyński i Robert Rawłuszewicz
Film koncentruje uwagę na tym, w jaki sposób bohaterowie i bohaterki, którzy dzielą się zapisem swoich prywatnych przeżyć w okresie narodowej kwarantanny, znoszą... wirus samotności. Uzupełnieniem tych materiałów jest subiektywne spojrzenie reżyserów na to, w jaki sposób Polska jako kraj, ale też Polacy jako społeczeństwo radzili sobie z ograniczeniami i wyzwaniami w pierwszym roku jej trwania.
„Seal Story”, reż. Bartłomiej Błaszczyński
Bohater filmu Jakub jeszcze przed wybuchem pandemii wyjechał w celach zarobkowych na Islandię. Zamieszkał w niewielkiej miejscowości nad Oceanem Atlantyckim, utrzymując się z pracy w Muzeum Duchów, Elfów i Zorzy Polarnej. Gdy nastąpił lockdown, stracił zatrudnienie i możliwość powrotu do Polski. W pustym muzealnym hotelu spędził kilka miesięcy zupełnie sam...
„Pozdrawiam” (Bless You), reż. Tatiana Chistowa i Maciej Hamela
Rzecz dzieje się w Petersburgu, tuż po wprowadzeniu przez rząd bezwzględnego nakazu izolacji wszystkich osób starszych. Utworzono infolinię, której konsultantki miały za zadanie uspokajać zdesperowanych ludzi, niemających dostępu do lekarstw, a nawet jedzenia. Hasło „Zostań w domu” ukazane w wersji bez żadnego pokrycia. Dramatyczna codzienność wielu milionów obywateli imperium Putina.
„Halo babciu”, reż. Kamila Chojnacka
Z seniorką telefoniczne rozmowy prowadzi również bohaterka i reżyserka filmu. Rejestrując swoje najbliższe otoczenie – męża oraz 1,5-rocznego synka – podczas lockdownu, dużo uwagi poświęca swojej babci, z którą kontaktuje się jedynie zdalnie. W pewnym momencie okazuje się, że babcia nie do końca przestrzega zasad izolacji…
Te trzy ostatnie filmy będą prezentowane podczas festiwalu w jednym bloku.
Filmy na poprawę humoru
Co roku w programie MDAG pojawia się wiele filmów lekkich, zabawnych i ironicznych, które komentują rzeczywistość z przymrużeniem oka. Ich twórcy podążają śladami niecodziennych bohaterów, towarzyszą im w szalonych wyprawach i odkrywają dla świata ich oryginalne zainteresowania oraz pasje. Oto pięć spośród wielu feel-good movies z tegorocznego programu.
„Chwała królowej” (Glory to the Queen), reż. Tatia Skhirtladze, Anna Khazaradze
Nona Gaprindashvili, Nana Alexandria, Maia Chiburdanidze i Nana Ioseliani to cztery legendarne szachistki z Gruzji, które podczas zimnej wojny zrewolucjonizowały szachy kobiet na całym świecie i stały się radzieckimi ikonami emancypacji. Chociaż grały razem w drużynie olimpijskiej ZSRR, były również dla siebie trudnymi przeciwniczkami, a przy wspólnym stole nie siedziały od ponad ćwierć wieku!
„W drodze do Samarkandy” (Pozzis, Samarkand), reż. Stefano Giacomuzzi
73-letni Alfeo Carnelutti, przez wszystkich znany jako „Cocco”, jest jedynym stałym mieszkańcem włoskiego Pozzis. Odsiedział 10 lat w więzieniu za morderstwo i cierpi na chorobę Leśniowskiego-Crohna. Postanawia wyruszyć w podróż do Samarkandy w Uzbekistanie, zwanej „kamiennym miastem”. Jedzie Harleyem-Davidsonem z 1939 roku, starszym niż on sam.
„Kosmos garażu” (Garage People), reż. Natalija Yefimkina
Wśród surowego krajobrazu Murmańska stoją rzędy rdzewiejących garaży, w których kryją się oszałamiające wszechświaty. Reżyserka obserwuje osobliwych twórców tych zamkniętych kosmosów z niepozbawioną humoru czułością, przywołującą na myśl „Spotkania na krańcach świata” Wernera Herzoga. Garażowe uniwersa, choć zupełnie odrębne, przenika ta sama tęsknota za innym światem.
„Cannon Arm. Król zręcznościówek” (Cannon Arm and the Arcade Quest), reż. Mads Hedegaard
W małej kopenhaskiej piwnicy znajduje się Bip Bip Bar – oaza pełna starych gier na automaty i ich fanów. Kim, znany jako Cannon Arm, jest legendą sceny tych klasycznych gier. Poznajemy go, kiedy postanawia pobić rekord świata i grać nieprzerwanie w „Gyruss” przez 100 godzin. W przygotowaniach do przedsięwzięcia pomaga mu grupa równie ekscentrycznych jak on przyjaciół.
,,W Centrum Komiksu” (Comic Book Shop), reż. Maciej Bierut
Kultowe Warszawskie Centrum Komiksu to najstarszy sklep z komiksami w Polsce, prowadzony nieprzerwanie od początku lat 90. XX wieku. Kuba wraz z ojcem oddają się swojemu miejscu z taką pasją, że już dawno zyskało miano legendarnego. Centrum Komiksu ma tak bogatą historię, że na jej kanwie film przygląda się przemianom rynku wydawniczego w Polsce.
Karnety w sieci
Można już kupować karnety i bilety na tegoroczną 18. edycję festiwalu Millennium Docs Against Gravity. Szczegóły na stronie organizatora.
O tym, jak będzie przebiegała sprzedaż biletów na seanse do DCF – informacji będzie można szukać na profilu kina na Facebooku. Będziemy je również aktualizować w naszych serwisach.
Program festiwalu
Pełny program filmowy festiwalu dostępny jest już na stronie internetowej organizatora Festiwal Millennium Docs Against Gravity odbędzie się w tym roku w formie hybrydowej. Po części kinowej w siedmiu polskich miastach (obok Wrocławia – w Warszawie, Gdyni, Poznaniu, Katowicach, Lublinie i Bydgoszczy) od 3 do 12 września, na mdag.pl odbędzie się część online, prezentująca część filmów z programu kinowego – od 16 września do 3 października.
Zdjęcia: materiały prasowe