wroclaw.pl strona główna Zielony Wrocław – środowisko we Wrocławiu Zielony Wrocław - strona główna

Infolinia 71 777 7777

4°C Pogoda we Wrocławiu
Ikona powietrza

Jakość powietrza: umiarkowana

Dane z godz. 07:05

wroclaw.pl strona główna

Reklama

  1. wroclaw.pl
  2. Zielony Wrocław
  3. Aktualności
  4. We Wrocławiu powstanie jeden z największych systemów retencyjnych w Europie
W uroczystości wmurowania kamienia węgielnego pod budowę zbiorników retencyjnych udział wzięli m.in. Włodzimierz Patalas, przewodniczący rady nadzorczej MPWiK, Jacek Sutryk, prezydent Wrocławia oraz Witold Ziomek, prezes zarządu MPWiK Wrocław. Fot. Redakcja Wroclaw.pl
W uroczystości wmurowania kamienia węgielnego pod budowę zbiorników retencyjnych udział wzięli m.in. Włodzimierz Patalas, przewodniczący rady nadzorczej MPWiK, Jacek Sutryk, prezydent Wrocławia oraz Witold Ziomek, prezes zarządu MPWiK Wrocław.

W Porcie Południowym przy ul. Długiej we Wrocławiu powstaną cztery zbiorniki retencyjne o łącznej pojemności 60 tys. metrów sześciennych. Będą one stanowić jeden z największych systemów retencyjnych w Europie. 29 września uroczyście wmurowano kamień węgielny pod kolejny etap budowy.

Reklama

W obliczu postępujących zmian klimatycznych MPWiK przystąpiło do realizacji nowego zadania. Przy ul. Długiej 67 we Wrocławiu powstają cztery zbiorniki retencyjne. Każdy z nich będzie miał pojemność 15 tys. metrów sześciennych i 15 m wysokości. W Porcie Południowym, oprócz zbiorników, powstanie także przepompownia ścieków oraz sieć rurociągów i komór technicznych.

Adaptacja do zmian klimatu

– Zmiany klimatu są nieuchronne. Budowa zbiorników retencyjnych ma ogromne znaczenie nie tylko dla przyszłości naszego miasta i jego mieszkańców, ale też dla środowiska naturalnego. Dzięki nim będzie ono chronione w przypadku długotrwałych i intensywnych opadów deszczu. To druga, po Warszawie, największa tego typu instalacja w naszym kraju – podkreślił podczas uroczystości Jacek Sutryk, prezydent Wrocławia.

Jacek Sutryk, prezydent Wrocławia, fot. www.wroclaw.pl

Inwestycja umożliwi retencjonowanie ścieków nadmiarowych (powstających na skutek ulew), które będą przesyłane do Wrocławskiej Oczyszczalni Ścieków „Janówek” w okresie jej mniejszego obciążenia.

– Naszym największym wyzwaniem jest obecnie zagospodarowanie wód opadowych. Dzięki powstającym zbiornikom przelew burzowy będzie w mniejszym stopniu zasilany ściekami z pogody deszczowej, co jednocześnie zapewni większą dbałość o środowisko naturalne i czystość rzeki Odry. Dziennie oczyszczamy ok. 130 tys. metrów sześciennych ścieków. Pojemność tych zbiorników to zatem prawie połowa ścieków, które wrocławianie produkują w ciągu jednej doby – powiedział Witold Ziomek, prezes MPWiK Wrocław.

Z wykorzystaniem nowoczesnych technologii

Zbiorniki retencyjne będą ustawione na płytach fundamentowych o grubości 70 cm. Każdą z nich czeka betonowanie. 1700 m sześc. na jedną płytę – tyle mieszanki potrzeba do przeprowadzenia tego procesu.

Zewnętrzne ściany zbiorników zostaną wykonane w technologii betonu sprężonego. Sprężenie to kontrolowane naciąganie lin stalowych, które zapobiega odkształceniom i rysom, powstałym na skutek obciążenia zewnętrznego. W tym przypadku chodzi o nagromadzone w zbiornikach ścieki.

Budowa zbiorników retencyjnych we Wrocławiu, fot. www.wroclaw.pl

Co więcej – każdy zabetonowany element płyty fundamentowej czy ściany jest poddawany tzw. pielęgnacji, która przeprowadzana jest przez zraszanie i osłanianie powierzchni betonowych matami z geowłókniny. Jest to konieczne dla wspomagania procesu dojrzewania betonu poprzez kontrolę jego temperatury i wilgotności.

Prace budowlane w Porcie Południowym we Wrocławiu rozpoczęły się w marcu 2020 r. Planowany termin ich zakończenia to koniec 2021 r. Wykonawcą jest firma Inżynieria Rzeszów S.A.

Unijne wsparcie

Budowa zbiorników retencyjnych jest częścią projektu – „Docelowe rozwiązanie gospodarki ściekowej dla miasta Wrocławia – Faza I”, dla którego MPWiK otrzymało dofinansowanie z Funduszu Spójności w ramach Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko 2014-2020.

Wartość zadania to 77,8 mln zł, a wartość całego projektu – 160 mln zł. Dofinansowanie dla projektu wyniesie blisko 64% wartości netto.

Posłuchaj podcastu

Bądź na bieżąco z Wrocławiem!

Kliknij „obserwuj”, aby wiedzieć, co dzieje się we Wrocławiu. Najciekawsze wiadomości z www.wroclaw.pl znajdziesz w Google News!

Reklama

Powrót na portal wroclaw.pl