Zaproszenia na koncerty festiwalu Simcha [ZAKOŃCZONY]

5 września rozpoczyna się 22. edycja festiwalu Simcha. To wyjątkowa okazja do spotkania z kulturą żydowską, poznania jej różnych elementów i artystycznych osiągnięć. Chętnym oddamy po 4 podwójne zaproszenia na koncerty 6, 7, 8 i 10 września.


Mamy dla Was po dwa podwójne zaproszenia na następujące koncerty Simchy:

  • 6.09.2020, niedziela, godz. 20.00 Noc Nigunów - Vox Varshe /Warszawa/

Projekt Noc Nigunów to dawka nieskrępowanej, transowej energii i głębokiego mistycyzmu zawartego w pięknej, do bólu prawdziwej muzyce chasydów. Niguny, czyli sylabiczne pieśni bez słów oraz ich taneczna odmiana wypełniona częstymi synkopami – rikudami, są specyficzną modlitwą, przy pomocy której w śpiewie i w tańcu, w euforycznym, transowym uniesieniu chasydzi modlą się do Boga. W projekcie Noc Nigunów razem z Vox Varshe gościnnie wystąpią Bartosz Szwaciński, Mateusz Szemraj oraz Bartosz Adeb Chamoun. Artyści poprzez intuicyjne połączenie swoich muzycznych światów, osadzonych w różnych religiach, stworzyli niezwykły projekt, będący barwną, głęboko zakorzenioną w tradycji, a zarazem wyśpiewaną i zagraną niesłychanie współcześnie opowieścią. Udało się wykreować uniwersalną, niemal pierwotną jedność w muzyce opartej na mistycznym uniesieniu wyznań, które choć różne, rodziły się przecież tak blisko siebie. Powstał wypełniony gęstymi emocjami, zjawiskowy projekt, który w intrygujący sposób tworzy nową muzyczną wartość.

Zespół Vox Varshe to zespół wokalny, wykonujący muzykę wywodzącą się z tradycji żydowskiej. Trzonem zespołu jest Anna Woźnicka oraz Olga Mujkić. Vox Varshe został powołany do życia, aby poza popularną muzyką żydowską przybliżyć słuchaczom muzykę zapomnianą — często dostępną jedynie dla wąskiego grona odbiorców w murach synagog. Zespół poddaje utwory synagogalne nowym eksperymentom muzycznym, poszukując w ten sposób własnego brzmienia i klucza interpretacyjnego.

  • 7.09.2020, poniedziałek, godz. 20.00, Koncert Muzyki Synagogalnej – Yoni Rose /Niemcy/ - kantor | Chór Synagogi pod Białym Bocianem – Piotr Rojek – Stanisław Rybarczyk

Yoni Rose jest kantorem społeczności żydowskiej we Frankfurcie nad Menem w Niemczech. Jako kantor Rose koncertował w Europie i Stanach Zjednoczonych, w tym w Budapeszcie, Pradze i Frankfurcie, a także w miastach w całych Niemczech. Niedawno zaśpiewał koncert z Chórem Wielkiej Synagogi w Jerozolimie pod dyrekcją Maestro Elli Jaffe, a także wystąpił jako gościnny kantor w Jerozolimskiej Wielkiej Synagodze. Zanim został mianowany na stanowisko kantora, śpiewał z wieloma czołowymi amerykańskimi zespołami operowymi, w tym z Wolf Trap Opera, The Glimmerglass Festival i The Santa Fe Opera. Jest także laureatem kilku prestiżowych konkursów: był finalistą regionalnych przesłuchań Rady Opery Metropolitan oraz został nagrodzony w Konkursie im. Franza Liszta. Yoni Rose jest znany na scenie międzynarodowej jako kantor, artysta koncertowy i performer operowy. Doskonale radzi sobie w wielu stylach muzycznych, od klasycznych utworów muzyki synagogalnej przez utwory na Broadwayu po nowoczesne kompozycje. Nieustannie zachwyca publiczność i krytyków swoim talentem wokalnym i kunsztem.

Chór Synagogi Pod Białym Bocianem we Wrocławiu jest jedynym chórem synagogalnym w Polsce, który już od blisko 25. lat przywraca do życia muzykę zamordowanych synagog, wykonując ją na najwyższym poziomie artystycznym. W jego repertuarze znajdują się utwory najwybitniejszych kompozytorów żydowskich. Chór powstał w kwietniu 1996 roku z inicjatywy znanego wrocławskiego dyrygenta Stanisława Rybarczyka oraz studentów i absolwentów Akademii Muzycznej we Wrocławiu przy wsparciu Gminy Żydowskiej we Wrocławiu. Zespół regularnie towarzyszy nabożeństwom podczas świąt żydowskich i innych uroczystości w Gminie. Odegrał ogromną rolę w popularyzacji pieśni wybitnego wrocławskiego kantora, wykładowcy wrocławskiego Seminarium Rabinackiego w latach 1844-1889 Moritza Deutscha. Współpracuje z Europejskim Centrum Muzyki Żydowskiej w Hanowerze kierowanym przez Andora Izsáka. Krytyka muzyczna wyraża się o Chórze niezwykle entuzjastycznie, podkreślając wspaniałe umiejętności zespołu, a także niepowtarzalną atmosferę koncertów.

  • 8.09.2020, wtorek, godz. 20.00, Ojfn weg – Roksana Vikaluk/Ukraina, Polska

Roksana Vikaluk to wielki talent! Pochodząca z Ukrainy śpiewaczka, kompozytorka, aranżerka, aktorka, a także eseistka i pedagog śpiewa w 10 językach. Artystka sama gra na fortepianie i instrumentach elektronicznych oraz komponuje i aranżuje muzykę różnych stylów (klasyczna, folkowa, jazzowa). Wydała ponad 15 płyt, w tym 5 albumów autorskich. Nagranie płyty „MIZRAH” powstało dzięki nagrodzie, otrzymanej z rąk Czesława Niemena na konkursie „Nowa tradycja” w Waszawie (płyta wydana przez miesięcznik Jazz Forum w 2002 roku). Vikaluk występuje z własnymi programami koncertowymi, ale jest również autorką muzyki do sztuk teatralnych. Wyreżyserowała m.in. sztukę „Tak było miło, było cicho... znowu licho. Czerwony Głód” wg książki Anne Applebaum „Czerwony Głód”, a także skomponowała muzykę do tego spektaklu.

Premiery w językach polskim oraz niemieckim odbyły się w Warszawie (2018) oraz w Berlinie (2019). Obecnie współpracuje z Janem Kantym Pawluśkiewiczem (muzyka teatralna, koncerty) i z Teatrem Polskim we Wrocławiu (główna rola w spektaklu „Xięgi Schulza”, reż. Jan Szurmiej). Wspólnie z niemieckim multiinstrumentalistą Wolframem Spyrą (DER Spyra) tworzą̨ duet „Moon&Melody” oraz prowadzą galerię obrazu i dźwięku „WorldWideWindow” w Berlinie. Z kolei w ukraińskiej gazecie „Nasze Słowo” (Warszawa) prowadzi kolumnę „Korale”. Pełni również obowiązki wiceprezeski Centralnej Asocjacji Ukraińców w Niemczech.

Najnowszy program koncertowy Roksany Vikaluk przeważnie oparty jest na opracowanej muzycznie przez artystkę poezji twórców ukraińskich, polskich, żydowskich oraz pieśniach tradycyjnych ukraińskich, krymsko-tatarskich, żydowskich. Autorska interpretacja udowadnia, że Roksanę interesuje niemal wszystko. Artystka uważa, że świat wokół jest już sam w sobie twórczy, jednak najwięcej czerpie ze słowiańskiego folkloru – zwłaszcza ukraińskiego i bliskowschodniego. W jej twórczości wyraźne są też wpływy neoklasycyzmu, jazzu i elektronik. Jeszcze dodajmy do tego teatr – jej koncerty to swoiste spektakle muzyczne.

  • 10.09.2020, czwartek, godz. 20.00, Jidysze Perł – Nina Stiller

Jidysze Perł, czyli Żydowskie Perły to pełen efektów koncert Niny Stiller – charakterystycznej artystki obdarzonej oryginalnym głosem. Oprócz ludowych, tradycyjnych utworów prezentowanych w językach oryginalnych, czyli po hebrajsku i w jidysz, oraz w poetyckich przekładach na język polski Roberta Reuvena Stillera usłyszymy także piosenki kabaretowe, popularne i poezję wielkich poetów żydowskich: Mangera, Gebirtiga, czy Goldfadena. W repertuarze jest też parę lubianych dawnych szlagierów, jak: „Majn jidysze mame” po polsku z tekstem Hemara, a w języku jidysz: „Tum bałałajkę”, „Majn sztetele Bełz”, czy utwór „Ot azoj!”.

Recital JIDYSZE PERŁ był prezentowany m.in. w Operze Śląskiej; na XV Festiwalu Trzech Kultur we Włodawie, w Muzeum „Galicja” w Krakowie; w Synagodze Wysokiej w Krakowie, na IX Festiwalu Kultury Żydowskiej „Ślad” w Radomiu; oraz dla uczczenia Roku Ireny Sendlerowej na XIX Międzynarodowym Festiwalu „Kalejdoskop Form Muzycznych im. Marii Fołtyn. Zaplanowano także koncerty m.in w Kopenhadze, Londynie oraz w Tibilisi. Recital Niny Stiller ma także wartość edukacyjną – wszystkie utwory poprzedzone są odpowiednim komentarzem nawiązującym do tradycji, historii narodu żydowskiego, czy autora lub kompozytora danego utworu.

Wykonawcy:
Nina Stiller – śpiew
Artur Jerzy Zieliński – fortepian.

Jak wygrać zaproszenia?

Wystarczy wybrać koncert, który Was interesuje, wpisać go w podany niżej formularz, podać imię, nazwisko oraz telefon kontaktowy. Czekamy do piątku 4 września do godz. 9.00. Zwycięzców (wygrywa co piąte poprawne zgłoszenie) poinformujemy telefonicznie, jak odebrać zaproszenia.

 



Zgłoś uwagę