Najważniejsze informacje (kliknij, aby przejść)
„Nikt nie umiera na pierwszym etapie”, czyli pierwsza ocena projektów
Każdy złożony projekt będzie teraz oceniany przynajmniej przez kilku, a czasem przez kilkunastu specjalistów z różnych wydziałów i jednostek urzędu (np. Zarządu Zieleni Miejskiej czy ZDiUM).
– My następnie te wszystkie oceny zbieramy razem i robimy z nich taki ekstrakt. Wyciąg najważniejszych informacji. Następnie publikujemy to na stronie jako wynik pierwszego etapu oceny. Staramy się to robić w miarę zwięźle. Przekazać to co jest najistotniejsze. Co może być zrobione, co nie może być zrobione. A jeżeli coś nie może być zrobione, to dlaczego – mówi Jarosław Ciunik z Wydziału Partycypacji Społecznej.
Dobra wiadomość jest taka, że po pierwszym etapie żaden projekt nie zostaje nieodwołalnie skreślony. „Nikt nie umiera na pierwszym etapie” – jak lapidarnie ujęła to jedna z uczestniczących w Szkole Liderów mieszkanek.
Statystycznie rzecz biorąc 40 proc. projektów, czasami więcej, ma pewne uwagi. Oznacza to, że trzeba wprowadzić do nich zmiany. Mogą one dotyczyć np. lokalizacji (że trzeba np. przesunąć projekt kawałek dalej). Albo wykonalności - że nie wszystkie elementy projektu mogą być zrealizowane. Tego typu uwagi znajdziecie na liście projektów od 3 czerwca.
Może też się czasem zdarzyć, że projektu w ogóle nie da się zrealizować w zgłoszonym przez lidera kształcie.
Co wtedy?
W każdym z przypadków, lider projektu może złożyć formularz poprawkowy i zaproponować zmianę. Konsultacje projektów zaczynają się od momentu opublikowania wyników pierwszego etapu oceny. Trwają prawie miesiąc, do 1 lipca. Z zespołem ds. WBO możecie konsultować się również telefonicznie, pod numerami 71 777 81 11, 71 777 77 17, 71 777 78 48.
Co się dzieje, kiedy nie zgłosisz poprawek?
Możliwości są dwie:
- Jeżeli ocena projektu jest negatywna, a lider nie złoży formularza poprawkowego, to w drugim etapie oceny, projekt nie zostanie dopuszczony do głosowania.
- Jeżeli ocena projektu jest pozytywna, ale z uwagami, a lider nie złoży formularza poprawkowego – zakładana jest milcząca zgoda lidera na sugerowaną modyfikację projektu (np. jego zakresu).
Jeżeli ocena jest pozytywna, bez uwag – nie musimy oczywiście przesyłać do urzędu żadnych poprawek.
Drugi etap oceny, odwołania i głosowanie
22 sierpnia opublikowane zostaną wyniki drugiego etapu oceny. Jak co roku, będzie można się od nich odwołać do prezydenta. Jest na to tydzień czasu. Po publikacji wyników odwołań, liderzy dostają jeszcze 4 dni czasu. To ostatni moment na strategiczne alianse, kiedy można wycofać jakiś projekt, albo połączyć go z innym.
Głosowanie w WBO 2024 odbędzie się w dniach 27 września – 14 października.
– Zakładając, że te projekty które wygrają będą na maksymalne kwoty, to najmniej będzie 12 projektów osiedlowych do realizacji i 7 ponadosiedlowych. Ale jeżeli będą opiewały na mniejsze kwoty, to będzie ich oczywiście odpowiednio więcej – mówi Jarosław Ciunik.
Najczęstsze przyczyny negatywnej oceny projektu
- Niezgodność z Miejscowym Planem Zagospodarowania Przestrzennego
- Projekt przewiduje inwestycję na działce, do której miasto nie ma tytułu prawnego
- Projekt narusza prawa osób trzecich lub prawa autorskie. Przykładem mogą być tutaj ogródki działkowe. Teren jest gminny, ale obowiązują na nim umowy dzierżawy. Nie można wypowiedzieć takiej umowy tylko dlatego, żeby zrealizować projekt WBO. Bo ten kto ma zawartą umowę, ma prawo do tego żeby tę umowę kontynuować.
- Projekt generuje niewspółmiernie wysokie koszty eksploatacji. Tu za przykład posłużyć mogą tężnie solankowe. We Wrocławiu nie ma źródeł wody solankowej, trzeba by ją beczkowozami dowozić przez cały rok. Szacunkowe koszty utrzymania tężni solankowej we Wrocławiu to około miliona złotych rocznie. Koszt utrzymania jest zbyt wysoki jak na projekt WBO, który co do zasady musi być bezpłatnie dostępny dla każdego.
- Projekt nie spełnia kryterium ogólnodostępności (jest na terenie zamkniętym) lub dostępności dla osób ze szczególnymi potrzebami (np. niepełnosprawnych).
- Projekt nie spełnia kryteriów celowości i gospodarności (np. przewiduje likwidację istniejącej i nadal funkcjonującej infrastruktury)
- Projekt jest niezgodny z miejskimi politykami (np. w zakresie ochrony zieleni – przewiduje np. wycinkę drzew)
- Projekt zawiera rozwiązania przeciwskuteczne. Mowa o sytuacji, w której lider projektu chce rozwiązać jakiś problem, ale propozycja jego rozwiązania jest – zgodnie z najlepszą dostępną wiedzą, przeciwskuteczna. Zgodnie z ustawą o finansach publicznych, nie można takiego projektu realizować.
- Projekt przekracza koszt i nie da się go etapować. Za przykład może posłużyć budowa kładki. Nie można zbudować kładki do połowy rzeki, a drugiej połowy kiedy indziej. Ani nie można wybudować samych przyczółków. Bo nie wiadomo czy w kolejnych latach wygra projekt na jej dokończenie. To byłoby sprzeczne z zasadą gospodarności.
- Projekt jest sprzeczny z zasadami współżycia społecznego (np. generujący znaczny hałas skatepark umiejscowiony we wnętrzu podwórzowym między kamienicami).
- Projekt wymuszający czynność prawną (np. wykup jakiejś nieruchomości).
- Projekt naruszający dobre obyczaje (np. postawienie wyszydzającego kogoś pomnika).
„Nieomylny jest tylko papież w sprawach wiary”. Liderzy - śmiało przedstawiajcie swoje racje
– Z tego co wiem, to nieomylny jest tylko pan Bóg i papież w sprawach wiary. My się czasem mylimy. Przepraszamy, bywa i tak. Więc nie bójcie się rozmawiać z nami – mówi Sebastian Wolszczak, zastępca dyrektora Wydziału Partycypacji Społecznej.
Z zespołem ds. WBO możecie kontaktować się także mailowo, pisząc na budzetobywatelski(at)um.wroc.pl.