wroclaw.pl strona główna

WROCŁAW Pierwsza Pesa już we Wrocławiu! Kolejny etap odmładzania wrocławskiego taboru

  1. wroclaw.pl
  2. Wrocław Rozmawia
  3. Konsultacje społeczne
  4. Zakończone konsultacje
  5. Strategia Wrocław 2030
  6. Mieszkańcy mają głos – Strategia Wrocław 2030

Mieszkańcy mają głos – Strategia Wrocław 2030

Data publikacji: Autor:

Miasto kreatywne z prężną gospodarką, wpierające transport zbiorowy i rewitalizację kamienic, a do tego więcej parków, czystsze powietrze i mieszkańcy zaangażowani w sprawy miejskie – zaprezentowano wyniki badań nad założeniami Strategii Wrocław 2030. Badania pokazują to, co mieszkańcy sądzą o mieście i jakie miasto chcieliby widzieć w przyszłości.

W związku z tworzeniem Strategii Wrocław 2030 przeprowadzono badania dotyczące oceny potencjału Wrocławia i strategii rozwojowych miasta. Ich wyniki zaprezentowano w poniedziałek, 17 października 2016 r. Badania przeprowadzano od 28 czerwca do 18 lipca na reprezentatywnej próbie 1000 mieszkańców (uwzględniając m.in. wiek 18-70 lat, płeć, wykształcenie, zamieszkanie oraz sytuację rodzinną i ekonomiczną).

– Takie badania przeprowadzono po raz pierwszy w historii miasta. Chcieliśmy zobaczyć, co mieszkańcy sądzą o mieście i jakie miasto chcieliby widzieć w przyszłości – mówi prof. Andrzej Łoś, koordynator Strategii Wrocław 2030.

Rozwój Wrocławia

Na pytanie, czy Wrocław się rozwija, prawie 49% badanych odpowiedziało, że bardzo dobrze, blisko 41%, że dobrze, a nieco ponad 10%, że słabo. Na pytanie, jak postrzegane są polityki miejskie w perspektywie minionych 10 lat – największy postęp odnotowano w ofertach wydarzeń kulturalnych i sportowych. W dalszej kolejności były m.in.: budownictwo mieszkaniowe, stan infrastruktury miejskiej (ulic, chodników, parków), zatrudnienie i rynek pracy.

– Podsumowując diagnozę potencjału rozwojowego miasta, stwierdzono, że postawy afirmacji wobec polityk miejskich, względem ogółu respondentów, wykazują przede wszystkim osoby młode (18-24 lata), pozostające na utrzymaniu rodziców, także osoby o niewielkim stażu zamieszkania we Wrocławiu (1-5 lat), które niedawno przyjechały do miasta. Najbardziej krytycznymi osobami w ocenie polityk miejskich są respondenci o bardzo słabej i słabej kondycji ekonomicznej oraz osoby o znaczącej aktywności społecznej. Krytycznej ocenie aktywistów miejskich podlegają kwestie: transportu publicznego, stanu infrastruktury miejskiej oraz jakości powietrza – mówił podczas prezentacji badań dr Jacek Pluta z Uniwersytetu Wrocławskiego.

Aktywność obywatelska i społeczna mieszkańców miasta

Badano aktywność społeczną (interesowanie się sprawami rejonu zamieszkania i miasta, działanie na rzecz spraw osiedla i miasta) i aktywność obywatelską (uczestnictwo w ostatnich wyborach do parlamentu – krajowego i europejskiego, uczestnictwo w wyborach samorządowych, uczestnictwo w referendum miejskim).

W 12 miesięcy od chwili pomiaru: brak aktywności społecznej wykazuje 57,9% resp., brak aktywności obywatelskiej wykazuje 11,9% resp., znaczną aktywność społeczną wykazuje 17,7% resp., znaczna aktywność obywatelską wykazuje 34,7% resp., brak aktywności społecznej i obywatelskiej wykazuje 9,6% resp., znaczną aktywność społeczną i obywatelską wykazuje 8,0% resp.

Spraw miejskie

Na pytanie o to, jakie sprawy w mieście są ważne, najwięcej osób (63,2%) odpowiedziało, że liczba dużych terenów zielonych. W dalszej kolejności były: jakość powietrza (55,9%), wykorzystanie rzek i nabrzeży w mieście (55,2%), liczba małych terenów zielonych, np. skwerów (53,2%), magazynowanie wody deszczowej (23,7%) i istnienie ogródków działkowych (20,4%).

Postawy promiejskie

Na pytanie: jakie osobiście działania lub ograniczenia mogę ponieść na rzecz Wrocławia gdyby wymagała tego sytuacja – 51% bardziej zaangażowałoby się w działania na rzecz dobra publicznego z innymi mieszkańcami, 48% poddałoby się większym rygorom związanym z ograniczeniem w korzystaniu z samochodów, natomiast tylko niecałe 9% chciałoby płacić większe podatki lokalne.

– Wyniki badań pokazują jednoznacznie, że mieszkańcy, aby zapewnić rozwój miasta i jakości życia, skłonni są poddać się dwóm rodzajom ograniczeń: związanym z ograniczeniem ruchu samochodowego w mieście oraz z działaniami na rzecz poprawy środowiska naturalnego – mówi dr Jacek Pluta.

Priorytety rozwoju miasta

Najwięcej respondentów wskazuje na „cele miejskie” – podkreślające rolę dobra wspólnego w tworzeniu jakości życia mieszkańców, związane z polityką proekologiczną, rewitalizacji obszarów miasta i polityką transportową. Ważne dla rozwoju miasta są też przedsiębiorczość, edukacja, wsparcie społeczne oraz dialog społeczny. Na pytanie, jaką politykę transportową powinno przyjąć miasto, najwięcej osób (prawie 68 %) było za wspieraniem transportu zbiorowego, kosztem indywidualnego. Na pytanie o to, które formy budownictwa mieszkaniowego powinien wspierać samorząd, najwięcej osób (61,7%) opowiedziało się za rewitalizacją miejskich kamienic. W dalszej kolejności były m.in.: budowa mieszkań komunalnych (37,8%), socjalnych (26,3%).

Oczekiwana wizja miasta – marka Wrocław

Na pytanie, jakim miastem powinien być Wrocław w 2030 r., najwięcej zwolenników (28%) zyskała koncepcja, by był jednym z pięciu wiodących ośrodków kultury i nauki w Europie Środkowej. 26,5% opowiedziało się za miastem-ogrodem z m.in.: dużą ilością zieleni, miejskim rolnictwem i przetwórstwem żywności. Blisko 24% postawiło na gospodarkę i chciałoby, aby miasto było Dolną Krzemową Europy Środkowej.

– Dotychczasowa wizja Wrocławia, miasta spotkań, kształtująca myślenie o mieście w ostatnim ćwierćwieczu, to wizja do pewnego stopnia już spełniona i jako taka nie odpowiada wyzwaniom rozwojowym i ambicjom samych mieszkańców. Nie ma jednak jednej dominującej wizji na przyszłość – zauważa prof. Andrzej Łoś.

Podsumowanie

– Wyniki pokazały, że to, co jest oceniane jako satysfakcjonujące dziś, nie będzie strategicznym wyborem na jutro – podsumowuje dr Jacek Pluta i dodaje, że z przeprowadzonych badań społecznych przede wszystkim wyłania się miejskość, rozumiana jako oczekiwanie życia w wygodnym mieście, które stwarza warunki związane z określonymi standardami cywilizacyjnymi, jak dobra komunikacja czy funkcjonalna – zrewitalizowana przestrzeń miejska. Ważne są także oczekiwania związane zarówno z dużymi, jak i małymi przestrzeniami zieleni (parki, lasy, jak też skwery, a niekiedy ogródki działkowe), oraz postawy promiejskie.

Czytaj więcej – mieszkańcy na temat bieżącej oceny potencjału Wrocławia i strategii rozwojowych miasta – prezentacja wyników badań nad założeniami Strategii Wrocław (pdf)

Bądź na bieżąco z Wrocławiem!

Kliknij „obserwuj”, aby wiedzieć, co dzieje się we Wrocławiu. Najciekawsze wiadomości z www.wroclaw.pl znajdziesz w Google News!

Reklama