Stworzenie dokumentu zlecono ekspertom z Krakowa. Dla wrocławskich urzędników ważne było, aby na Wrocław i na temat popatrzył świeżym okiem ktoś z zewnątrz.
Centrum jeszcze piękniejsze, bardziej dostępne, dostosowane do zmieniającego się klimatu (m.in. poprzez zwiększenie zazielenienia) i gotowe na aktualne wyzwania, stawiane nowoczesnym, przyjaznym miastom – to najważniejsze cele Masterplanu.
Co ważne, posiadanie tego dokumentu może też pomóc w pozyskiwaniu środków zewnętrznych na realizację różnych inwestycji poprawiających jakość przestrzeni miejskiej.
Obszar miasta, którego dotyczy Masterplan, to 140 hektarów
Znajduje się na nim 1181 budynków, 4 duże place i 435 podwórek. To przede wszystkim królestwo pieszych.
Na dowód tego warto przytoczyć dane.
Ciąg ulic Oławska – Rynek – Ruska to najważniejsza i najbardziej obciążona ruchem oś piesza, a przejście przez ul. Świdnicką w godzinach szczytu jest pokonywane przez tylu pieszych i rowerzystów, ile samochodów przejeżdża ulicą Kazimierza Wielkiego.
Obszar objęty Masterplanem. Źródło: UM Wrocławia
W sezonie, na staromiejskich uliczkach co roku otwiera się ponad 250 ogródków gastronomicznych. Sporym wyzwaniem logistycznym jest kwestia dostaw. Nie tylko na potrzeby gastronomii, ale także wielu sklepów czy coraz liczniejszych paczkomatów i paczkopunktów.
Na obszarze Starego Miasta mamy także do czynienia z kilkoma miejskimi wyspami ciepła. Zieleni jest co prawda dużo dookoła, ale brakuje jej w ścisłym centrum. Ważne jest także wyznaczanie głównych korytarzy rowerowych oraz ograniczanie ruchu aut, prowadzące do zmniejszenia emisji z transportu i tym samym poprawy jakości powietrza.
Najważniejsze z rekomendacji Masterplanu to:
- poszerzanie przestrzeni dla pieszych i użytkowników gastronomii, w tym w szczególności nowych przestrzeni dla ogródków gastronomicznych, wykorzystanie potencjału podwórek staromiejskich,
- przekształcanie przestrzeni dla pieszych, tak by była dostępna dla wszystkich użytkowników, bez względu na ich wiek i stopień sprawności,
- lepsze dopasowanie systemu dostaw towarów w centrum, które uwzględni również rowery cargo,
- zaproponowanie kierunku działań dla podjęcia w mieście tematu strefy czystego transportu,
- wprowadzenie zieleni i rozwiązań błękitnych, w celu przeciwdziałania miejskiej wyspie ciepła.
Dokument powstawał w dwóch etapach
Najpierw powstała analiza funkcjonalno-przestrzenna. Pokazała ona najważniejsze połączenia piesze, rowerowe, zinwentaryzowała i opisała przestrzeń w zakresie ogródków gastronomicznych, dostaw do obiektów, wnętrz kwartałów zabudowy itp.
Przeprowadzono też badania fokusowe, które pokazały potrzeby różnych użytkowników centrum, w szczególności przedsiębiorców i firm kurierskich, w zakresie obsługi towarowej.
Głównie ciągi rowerowe w centrum. Źródło: UM Wrocławia
W następnej kolejności wypracowano rekomendacje działań w centrum, zmierzających do poprawy jego funkcjonowania. Pojawiło się wiele wątków, uwzględniających potrzeby różnych użytkowników centrum, czyli m.in. turysty, mieszkańca czy też przedsiębiorcy prowadzącego działalność w tym rejonie. Wskazano propozycje działań, jakie miasto może podjąć, aby wszystkim użytkownikom w centrum funkcjonowało się lepiej.
Część zadań rekomendowanych w Masterplanie jest już wdrażana
Jeszcze w tym roku wypracowane mają zostać propozycje metod usprawniających funkcjonowanie dostaw. Wrocław będzie szukać finansowania dla innowacyjnych rozwiązań ostatniej mili, które pozwoliłyby na promowanie sposobów, dotyczących wykorzystania rowerów cargo w transporcie. Planowane jest także przeprowadzenie rozmów konsultacyjnych z interesariuszami.
Trwają również prace przygotowawcze dla jednej z ulic, zaproponowanych w ramach rekomendacji Masterplanu.
Przedstawiona w Masterplanie propozycja zagospodarowania przestrzeni na ulicy Szewskiej, w rejonie przystanku Oławska. Źródło: UM Wrocławia
– Ogłosiliśmy przetarg na zaprojektowanie trasy rowerowej w ul. Szewskiej i Widok. Jednocześnie projektujemy tam przystanki wiedeńskie i aby uzyskać efekt synergii, planujemy dodatkowe zazielenienie na początkowym fragmencie ulicy – informują wrocławscy urzędnicy.
Również na ten rok planowane jest zlecenie projektu rewitalizacji ul. Ruskiej na odcinku od pl. Solnego do ul. Kazimierza Wielkiego. To ważny fragment ulicy w centrum – z największym ruchem pieszych.
– Wraz z ul. Oławską i pl. Solnym, ul. Ruska tworzy najważniejszą oś pieszą na kierunku wschód – zachód. Ten ostatni odcinek nie przystaje swoim standardem do funkcji, jaką pełni na Starym Mieście. Jesteśmy jednak przekonani, że zlecenie tego projektu musi być poprzedzone dyskusją społeczną o potrzebach działających w tym rejonie przedsiębiorców, m.in. restauratorów i samych mieszkańców – mówi Monika Kozłowska-Święconek, dyrektor Biura Zrównoważonej Mobilności.
Przedstawiona w Masterplanie propozycja zagospodarowania przestrzeni na ulicy Szewskiej w rejonie katedry pw. św. Marii Magdaleny
Miasto chce także sukcesywnie zazieleniać ten obszar. W staromiejskim centrum mają pojawić się nowe drzewa, pnącza i ogródki w zieleni.
– Co istotne, podejmowane przez nas i planowane działania, wynikające z rekomendacji planu, wpisują się w politykę SDG (Sustainable Development Goals). Są także zgodne z projektem Krajowej Polityki Miejskiej 2030. Dlatego dokument Masterplanu wpisuje nasze działania w pewne określone ramy i tym samym daje nam możliwość wnioskowania o dofinansowanie dla inwestycji – dodaje Monika Kozłowska-Święconek.
Strefa czystego transportu (SCT) – w pierwszej kolejności badania
Strefa czystego transportu w centrum to jedno z najtrudniejszych zadań na najbliższą przyszłość. Miasto chce w pierwszej kolejności zebrać dane m.in. o zarejestrowanych pojazdach i ich odniesieniu do norm emisyjnych. Planuje także zlecenie aktualizacji badań emisji z transportu. Ostatnie badanie w tym zakresie, przygotowane przez prof. Zwoździaka, pochodzi bowiem z roku 2017.
Wyniki pomiaru KBR2018 – godziny 6.00 – 10.00 i 14.00 – 18.00. Źródło: UM Wrocławia
– Dodatkowo, we współpracy z organizacjami pozarządowymi, planujemy przeprowadzić analizę emisji generowanych przez transport w oparciu o model emisji, powstały na bazie pomiarów krakowskich i wykorzystywany teraz w Warszawie. Dla wzmocnienia obrazu w centrum, chcemy przeprowadzić tzw. badania kanionowe na ciągu komunikacyjnym o największym natężeniu ruchu – tu rozważamy odcinek ul. Kazimierza Wielkiego, po to, żeby pokazać realny poziom emisji z aut w centrum. Realizacja badań emisji do powietrza jest kluczowa dla rozpoczęcia dyskusji z mieszkańcami o wprowadzaniu zmian. Bez badań niemożliwa będzie późniejsza obserwacja wpływu wprowadzonych zmian na jakość powietrza, którym oddychamy w centrum – wyjaśnia Monika Kozłowska-Święconek.
Stopniowe wprowadzanie zmian, finalnie – zmierzenie się z tematem ul. Kazimierza Wielkiego
Zgodnie z rekomendacjami, zmiany wdrażane w centrum powinny następować stopniowo.
– Na samej ul. Kazimierza Wielkiego warto poprawiać na bieżąco to, co jest możliwe, bez olbrzymich nakładów finansowych, np. nowe przejścia dla pieszych dla poprawy dostępności tej ulicy – mówi Monika Kozłowska-Święconek.
Newralgicznym odcinkiem jest fragment ul. Kazimierza Wielkiego pomiędzy ul. Piotra Skargi a ulicami Świętego Mikołaja i Ruską, gdzie występuje największe natężenie ruchu drogowego, pogarszające poczucie bezpieczeństwa niechronionych uczestników ruchu drogowego.
– Działania związane z ul. Kazimierza Wielkiego powinny być zwieńczeniem zmian proponowanych w centrum miasta. Jednak należy je przeprowadzać z pełną odpowiedzialnością i przy akceptacji społecznej dla tych zmian – dodaje Monika Kozłowska-Święconek.
Masterplan dla Centrum to także element realizacji rekomendacji Panelu Obywatelskiego
Uczestnicy panelu sformułowali ją w następujący sposób:
„Polityka inwestycyjna powinna uwzględniać corocznie zadania, polegające na tworzeniu w obszarze centrum i śródmieścia atrakcyjnych przestrzeni wyposażonych w zieleń, małą architekturę oraz elementy małej/zielonej retencji, przyjaznych dla ruchu pieszego i rowerowego, transportu publicznego oraz uspokojonego ruchu kołowego z uporządkowanym parkowaniem. Ograniczanie obecności samochodów powinno być wzmocnione poprawą jakości otoczenia”.
Rekomendacja otrzymała 87-proc. poparcie uczestników Panelu.
Ostatecznie dokument jest dla miasta bazą różnego rodzaju działań, które Wrocław chce podejmować, aby Centrum stawało się jeszcze piękniejsze, jeszcze bardziej dostępne, dostosowane do zmieniającego się klimatu i przyjazne.
Pliki do pobrania
- Masterplan dla przestrzeni miejskich w centrum - etap I 16,67 MB otworzy się w nowej karcie
- Etap I załącznik I - raport z badań FGI i IDI 1,71 MB otworzy się w nowej karcie
- Etap I załącznik II - analiza parametrów ulic w centrum Wrocławia 80,58 KB otworzy się w nowej karcie
- Etap I załącznik III - wyciąg z przepisów prawnych 93,76 KB otworzy się w nowej karcie
- Etap I załącznik IV - analiza zabudowy centrum Wrocławia 3,5 MB otworzy się w nowej karcie
- Etap I załącznik V - mapa zbiorcza 10,24 MB otworzy się w nowej karcie
- Masterplan dla przestrzeni miejskich w centrum - etap II 20,21 MB otworzy się w nowej karcie
- Etap II załącznik I - przekroje Kazimierza Wielkiego, odcinek Krupnicza- św. Antoniego 399,41 KB otworzy się w nowej karcie
- Etap II załącznik II - przekroje Kazimierza Wielkiego, odcinek Szewska-Łaciarska 302,27 KB otworzy się w nowej karcie
- Etap II załącznik III - przekroje Kazimierza Wielkiego, odcinek Świdnicka-Zamkowa 249,55 KB otworzy się w nowej karcie