wroclaw.pl strona główna Wrocław Rozmawia - partycypacja, konsultacje, rewitalizacja, NGO Wrocław Rozmawia - strona główna

Infolinia 71 777 7777

17°C Pogoda we Wrocławiu
Ikona powietrza

Jakość powietrza: umiarkowana

Dane z godz. 10:10

wroclaw.pl strona główna
  1. wroclaw.pl
  2. Wrocław Rozmawia
  3. Konsultacje społeczne
  4. Zakończone konsultacje
  5. 2023
  6. Jaka powinna być miejska biblioteka?
  7. Jaka powinna być miejska biblioteka? [Raport z konsultacji]
Otwarta książka na fioletowym tle. Przewracające się kartki. Grafika symboliczna,  ilustracyjna. K. Domżalska
Otwarta książka na fioletowym tle. Przewracające się kartki. Grafika symboliczna, ilustracyjna.

Zapoznaj się z raportem konsultacji społecznych dotyczącym roli i funkcji bibliotek w zmieniającym się Wrocławiu, a także oczekiwań mieszkańców i mieszkanek miasta w stosunku do bibliotek.

Konsultacje społeczne miały na celu zebranie opinii na temat przyszłości Miejskiej Biblioteki Publicznej we Wrocławiu. Spotkania koncentrowały się wokół kilku głównych wątków, takich jak dalszy kierunek rozwoju MBP, rola bibliotekarek i bibliotekarzy czy animowanie lokalnej społeczności. Podczas rozmów, uczestniczki i uczestnicy mogli wyrazić swoje zdanie podczas trzech spotkań w bibliotece, e-spotkaniu, za pośrednictwem e-formularza opinii oraz poprzez e-mail. 

Podsumowanie

Najważniejsze kwestie, które podniesiono, to: 

    1. Częstym wątkiem był brak filii biblioteki miejskiej na niektórych osiedlach. Mieszkanki i mieszkańcy pragną mieć filię tuż obok, niezależnie od jej wielkości. Dla wielu nawet niewielki oddział byłby wystarczający. 
    2. Użytkowniczkom i użytkownikom bibliotek bardzo zależy na rozszerzeniu sposobów zwrotów i wypożyczeń zbiorów. Często pojawiał się wątek książkomatów oraz wrzutni, które dla wielu byłyby ogromnym udogodnieniem.
    3. Praca bibliotekarek i bibliotekarzy jest bardzo ważna, doceniane jest indywidualne podejście i otwartość. Dość zgodnie wyrażano się o roli społecznej pracowniczek i pracowników bibliotek, są często inicjatorami działań lokalnych, starają się animować środowisko. 
    4. Wielu osobom zależy na rozbudowaniu usług cyfrowych, dodaniu nowych funkcjonalności – przede wszystkim w zakresie powiadomień o nowościach, terminie zwrotu czy o wydarzeniu na danym obszarze, np. poprzez SMS. 
    5. Godziny otwarcia poszczególnych filii nie zawsze są satysfakcjonujące, jednakże wynikają one przede wszystkim z braku środków na zatrudnienie dodatkowych pracowników. 
    6. Wszystkim zależy, aby w bibliotekach pojawiały się nowości, ciekawe pozycje, przeszkodą jest jedynie ograniczony budżet. 
    7. Wydarzenia kulturalne, takie jak spotkania z autorami, warsztaty dla dzieci, młodzieży i dorosłych to coś, co użytkowniczki i użytkownicy bibliotek lubią i doceniają. Tego typu działania powinny być rozszerzane, a MBP wciąż stara się pozyskiwać dodatkowe środki na działania, aby sprostać rosnącym oczekiwaniom. 
    8. Dzieciom, ale nie tylko im, bardzo zależy, aby wnętrza bibliotek były atrakcyjne i przytulne. Zachęcały do spędzania w nich czasu poprzez ciekawą formę, wystrój który nawiązuje np. do bohaterów czy wydarzeń zawartych w popularnych pozycjach książkowych. 

Partnerzy lokalni

Partnerami za każdym razem były pracowniczki filii, w których odbywały się konsultacje. Gospodynie dbały o odpowiednią przestrzeń, sprawy techniczne oraz zapewniały napoje i drobny poczęstunek. Podobną rolę pełnił też Rewir Twórczy – Centrum Aktywności Lokalnej, w którym odbywało się jedno ze spotkań, prowadzone przez Stowarzyszenie Grupa z Pasją.

Bardzo dziękujemy wszystkim mieszkankom i mieszkańcom za udział w konsultacjach. Wasz głos jest ważny!

Bądź na bieżąco z Wrocławiem!

Kliknij „obserwuj”, aby wiedzieć, co dzieje się we Wrocławiu. Najciekawsze wiadomości z www.wroclaw.pl znajdziesz w Google News!

Powrót na portal wroclaw.pl