wroclaw.pl strona główna Wrocław Rozmawia - Partycypacja, konsultacje, rewitalizacja, NGO Wrocław Rozmawia - strona główna

Infolinia 71 777 7777

9°C Pogoda we Wrocławiu

Jakość powietrza: umiarkowana

Dane z godz. 05:20

wroclaw.pl strona główna
  1. wroclaw.pl
  2. Wrocław Rozmawia
  3. Konsultacje społeczne
  4. Zakończone konsultacje
  5. 2023
  6. Jaka powinna być miejska biblioteka?

Zarówno dyrekcja MBP, jak też każdy użytkownik i każda użytkowniczka obserwują, że zmieniają się potrzeby i oczekiwania osób korzystających z bibliotek. Dotyczy to wielu aspektów. Pierwszym z nich jest struktura sieci bibliotek (lokalizacja filii, ich powierzchnia, kwestie automatyzacji). Kolejna sprawa to zróżnicowanie źródeł dostępu do zasobów (zbiory w filiach, tj. książki, audiobooki, gry planszowe, filmy, muzyka, i zbiory elektroniczne, m.in. Ibook Libra, Legimi, Empik Go, EBSCO). Ważną sprawą jest to, czy biblioteki są postrzegane jako instytucje kultury z potencjałem wartym rozwoju, miejsca, których celem jest rozwijanie kompetencji czytelniczych i krytycznego myślenia odbiorców kultury, budowanie tożsamości lokalnej (wspieranie procesu budowania społeczeństwa obywatelskiego), wspieranie lokalnych strategii rozwoju, sieciowanie (nawiązywanie kontaktów z instytucjami działającymi na danym terenie), dbanie o inkluzywność i zapewnianie dostępu do wiedzy, kształtowanie i rozwijanie kompetencji kulturowych.

Miejska Biblioteka Publiczna im. Tadeusza Różewicza we Wrocławiu chce przełamać stereotyp biblioteki postrzeganej jako “świątynia nauki”, gdzie w absolutnej ciszy siedzi się na niewygodnych krzesłach. Jako bibliotekarze i bibliotekarki chcemy wprowadzić realne zmiany, które ułatwią dostęp do zasobów bibliotecznych i do oferty kulturalnej, będą odpowiedzią na potrzeby mieszkańców i mieszkanek i przyczynią się do ich rozwoju osobistego, a w dalszej perspektywie – do rozwoju naszego miasta.

Biblioteka powinna być otwarta na potrzeby czytelników i czytelniczek, powinna być nowoczesna, atrakcyjna i funkcjonalna – wszystko zgodnie z ideą projektowania uniwersalnego. Warto, by była też miejscem, w którym można zdobywać wiedzę i potrzebne informacje, gdzie chce się przebywać i wyciszyć się, ale też takim, które umożliwia ekspresję. Dobrze, by taka przestrzeń była dostępna dla wszystkich mieszkańców i mieszkanek czy podmiotów działających na danym osiedlu oraz by umożliwiała realizację wydarzeń dla lokalnej społeczności i działających na danym obszarze instytucji. Biblioteka powinna oferować regularne cykliczne zajęcia, pozwalające na rozwijanie pasji i zainteresowań.

Obecnie sieć MBP to 37 filii, w tym 8 filii jednoosobowych. Działalność jednej filii (na Strachocinie) zawieszono ze względu na brak lokalu. Prowadzenie małych placówek wiąże się z dużymi kosztami utrzymania, niewielką ilością miejsca na przechowywanie zbiorów, brakiem przestrzeni na działalność kulturalną i ograniczonymi godzinami otwarcia ze względu na – najczęściej – jednoosobową obsługę placówki. Restrukturyzacja i reorganizacja sieci bibliotek w latach 2010–2016 przyniosła realne korzyści.

Łączenie małych filii zlokalizowanych w lokalach spółdzielczych i tworzenie dużych otwartych przestrzeni w lokalach często należących do gminy Wrocław wiąże się z:

  • Optymalizacją kosztów (wynajem lokali, opłaty za media, zakup zbiorów, wyposażenie, zatrudnienie personelu).
  • Zmianą jakościową, która wynika z tego, że nową przestrzeń (większe placówki) można zaaranżować pod względem architektonicznym w sposób niekonwencjonalny. Ładne, ciekawe przestrzenie przemawiają za korzystaniem z danej instytucji. Przyjazne i atrakcyjne miejsca do nauki lub spędzania czasu wolnego i bogata oferta wydarzeń będą przyciągały do bibliotek nowych czytelników.
  • Dobrze zaprojektowaną, atrakcyjną wizualnie i bezpieczną przestrzenią dla dzieci i ich opiekunów, ale nie tylko – tu warto wspomnieć także o takich kwestiach, jak: szerokie przejścia między regałami (co umożliwia swobodne poruszanie się) oraz wyznaczone strefy: do nauki (do pracy indywidualnej i grupowej) i do relaksu (z wygodnymi siedziskami).
  • Zmianą wizerunku biblioteki z małej, słabo oświetlonego, niedostępnego, nieatrakcyjnego miejsca zastawionego regałami z zakurzonymi książkami na przestrzeń dynamiczną, funkcjonalną i przyjazną;
  • Z nowoczesnej, ładnej biblioteki korzysta większa liczba czytelników, częściej się do niej przychodzi i chętniej wypożycza książki (zaobserwowaliśmy wzrost liczby zarejestrowanych czytelników o 90%, dwukrotny wzrost liczby odwiedzin oraz wzrost liczby wypożyczeń o 10–20%; dotyczy to wszystkich grup wiekowych). Więcej mieszkańców i mieszkanek danego osiedla podejmuje też aktywność kulturalną: przychodzą oni na warsztaty i spotkania organizowane przez bibliotekę.

    Książkomaty są dostępne przez 24 godziny na dobę, 7 dni w tygodniu. Są dostosowane do obsługi wszystkich mieszkańców i mieszkanek i uwzględniają ich szczególne potrzeby. Książkomat to wygoda i bezpieczeństwo, można z niego skorzystać w drodze na uczelnię, wracając z pracy czy idąc na spacer z psem. To też odpowiedź na zmieniające się preferencje użytkowników i użytkowniczek, którzy chętnie korzystają z urządzeń samoobsługowych. Zasada działania książkomatu jest podobna do sposobu, w jaki działa paczkomat Aby pożyczyć książkę, wystarczy wybraną pozycję zamówić on-line, a potem podejść do odpowiedniego urządzenia i odebrać ją (jeśli jest dostępna w puli publikacji, znajdujących się w książkomacie – odbiera się ją natychmiast, jeśli zaś musi zostać dostarczona z biblioteki, najczęściej potrzeba na to kilku dni). Książkomaty będą uzupełnieniem oferty bibliotecznej i pozwolą na dostęp do literatury na rozbudowujących się osiedlach, na których nie ma jeszcze infrastruktury, pozwalającej na otwarcie bibliotek. Koszty utrzymania takich urządzeń są niskie.

    Jako organizatorom zależy nam, aby w konsultacjach mogły uczestniczyć wszystkie zainteresowane osoby. Jeżeli masz specjalne potrzeby, napisz do nas (adres: konsultacje[at]feps.pl) najpóźniej 5 dni przed planowanym wydarzeniem, postaramy się zapewnić Ci możliwość udziału w konsultacjach społecznych.

    Nazwa
    Jaka powinna być miejska biblioteka?
    Co konsultujemy?
    Role i funkcje bibliotek we Wrocławiu
    Termin
    6 czerwca – 30 czerwca 2023 r.
    Zakres
    • Czy biblioteka może na jednym osiedlu współistnieć w obiekcie razem z Centrum Aktywności Lokalnej, Radą Osiedla i innymi instytucjami kultury, np. galerią? [Budowanie tożsamości lokalnej, przenikanie zadań itp.]
    • Jaka powinna być oferta MBP?
    • Jakie są oczekiwania wobec bibliotekarza i bibliotekarki: czy powinien dzisiaj wspierać i rozbudzać zainteresowania czytelnicze, czy raczej powinien być aktywnym animatorem kultury i organizatorem wydarzeń?
    • Jakie są oczekiwania wobec dyrekcji MBP w zakresie zmian w funkcjonowaniu biblioteki, np. regulamin, limity wypożyczeń.
    • Jakie są oczekiwania dotyczące komunikacji z czytelnikami i czytelniczkami?
    Cel
    • Poinformowanie mieszkańców i mieszkanek Wrocławia o możliwych scenariuszach rozwoju sieci bibliotek publicznych.
    • Zebranie opinii na temat potrzeb i oczekiwań dotyczących działalności bibliotek publicznych we Wrocławiu oraz przygotowanie do drugiego etapu konsultacji.
    Formy

    E-FORMULARZ OPINII | 6–30.06.2023 r. | Dostępny na stronie konsultacji.

    E-SPOTKANIE | 13.06.2023 r., godz. 17.30 |Aktywny udział możliwy na platformie internetowej Clickmeeting

    SPOTKANIE | 20.06.2023 r., godz. 17.30 | MBP Filia nr 17 | ul. Nenckiego 136A

    SPOTKANIE | 21.06.2023 r., godz. 17.30 | Rewir Twórczy – Centrum Aktywności Lokalnej | ul. Swojczycka 118

    SPOTKANIE | 27.06.2023 r., godz. 17.30 | MBP Filia nr 22 | ul. Chociebuska 8/10

    ROZMOWA Z MŁODYMI | 6–30.06.2023 r. | Do konsultacji zostaną zaproszone grupy dzieci i młodzieży, które spotykają się w ramach działań MBP.

    Kto konsultuje?
    Mieszkanki i mieszkańcy Wrocławia, w szczególności osoby korzystające lub chcące korzystać z Miejskiej Biblioteki Publicznej
    Efekt

    Raport z konsultacji

    Na podstawie UCHWAŁY NR XIX/387/15 RADY MIEJSKIEJ WROCŁAWIA z dnia 22 grudnia 2015 r. w sprawie zasad i trybu przeprowadzania konsultacji z mieszkańcami Wrocławia – pkt. 3 i 4, termin opublikowania wyników konsultacji uległ wydłużeniu.

    Promocja
    • BIP Urząd Miejski Wrocławia

    • plakaty – ponad 50 sztuk

    • plakaty i animacje na wyświetlaczach w Centrach Obsługi Mieszkańca, citylight w przestrzeni miasta, w pojazdach komunikacji zbiorowej

    • biuletyn papierowy i strona główna wroclaw.pl

    • Wrocław Rozmawia: www, FB, Instagram

    • FB: wydarzenie, grupy osiedlowe, grupa WRO–NGO, FB – FEPS, 

    • informacja do samorządów osiedlowych i SCAL Wrocław, NGO (Sektor 3, Tratwa)

    • maile do interesariuszy

    Liczba uczestników
    • spotkania konsultacyjne (dorośli) – 31

    • dzieci i młodzież – 75

    Liczba opinii
    • e-formularz – 216

    Timeline

    Reklama