Marzenia stają się rzeczywistością
O konieczności poprowadzenia tramwaju na Psie Pole mówi się od dawna. Z pewnością jest to inwestycja potrzebna i wyczekiwana przez mieszkanki i mieszkańców. Osiedle Psie Pole w ostatnich latach stale się rozrasta, jest również otoczone przez gminy zwiększające liczbę mieszkańców, przede wszystkim Kiełczowa i Wilczyc. Do tego osiedle jest oddzielone od centrum rzeką Widawą, przez którą prowadzi tylko jeden most drogowy. To wszystko sprawia, że dojazd do centrum jest utrudniony, a oferta komunikacji autobusowej niewystarczająca. Z tego powodu temat tramwaju na Psie Pole powracał w wielu debatach, wnioskach do władz Wrocławia.
Nawet najdłuższa podróż zaczyna się od pierwszego kroku i obecne konsultacje są już kolejnym krokiem do powstania tramwajowego połączenia na Psie Pole.
Ocena i wybór wariantów
W strategicznym dokumencie planistycznym Miasta – Studium uwarunkowań i kierunków zagospodarowania przestrzennego Wrocławia – mamy wskazanych dziewięć wariantów przebiegu tramwaju na Psie Pole. Projektowanie wszystkich dziewięciu wariantów byłoby nieefektywne, dlatego przeprowadzono analizę, która pozwoliła porównać je według tych samych kryteriów i wskazać dwa najlepsze. To właśnie był cel opracowania Studium korytarzowego (skrót SK). Studium korytarzowe wzięło więc na warsztat dziewięć wariantów trasy tramwajowej opisanych w dokumencie planistycznym oraz jeden dodatkowy, który powstał w toku prac wstępnych nad SK. Sumarycznie przeanalizowano dziesięć wariantów. W Etapie I dokonano preselekcji i oceniono wszystkie warianty pod kątem potencjału zamieszkiwania oraz efektywności ekonomicznej. Na tym etapie odrzucone zostały 4 warianty. Pozostałe sześć w Etapie II przeanalizowano pod kątem pięciu głównych kryteriów:
- ruchu pasażerskiego,
- ekonomicznym,
- społecznym,
- technicznym
- oraz środowiskowym.
Metoda oceny z pomocą tzw. analizy wielokryterialnej to powszechna metoda porównawcza w sytuacji, gdy mamy dużo wariantów i potrzebny jest obiektywizm oraz porównanie z różnych punktów widzenia. Brzmi skomplikowanie, ale w SK jest to opisane bardzo przystępnie. Przy analizach brano pod uwagę m.in.:
- kryteria dotyczące dostępności do przystanków w odległości do 500 metrów,
- liczbę potencjalnych pasażerów (w roku 2035 i 2050),
- koszt inwestycji,
- kolizje z obszarami chronionymi,
- długość trasy w obszarze objętym ochroną konserwatora zabytków,
- liczbę nieruchomości prywatnych do zajęcia,
- wydzielenie torowiska z jezdni,
- czas podróży,
- wpływ na klimat
- i wiele innych elementów.
Dwa warianty z najlepszą oceną końcową w analizie wielokryterialnej to te dwa, które prezentujemy na konsultacjach.
Więcej o przeprowadzonych analizach można przeczytać tutaj.
O czym będziemy rozmawiać
Obecny etap konsultacji dotyczy wyboru pomiędzy dwoma proponowanymi wariantami przebiegu trasy.
Wariant pierwszy (W1) po przekroczeniu Widawy prowadzi wzdłuż obwodnicy Psiego Pola czyli ulicy Dywizjonu 303 (nazywanej potocznie Nowolitewską), następnie prowadzi ulicą Litewską, aż do ulicy Żmudzkiej.
Wariant drugi (W2) prowadzi wzdłuż ul. Bolesława Krzywoustego, czyli przez centrum historycznego Psiego Pola, następnie przez Rondo Lotników Polskich i dalej ul. Kiełczowską aż do wysokości Cmentarza Kiełczowskiego.
Tematem, który również jest przedmiotem konsultacji to lokalizacja przystanków i pętli tramwajowej na Psim Polu.