Rozbiórka kładki Grabiszyńskiej – będzie przejście i przystanek

Wysoka, uciążliwa i z trudnymi do pokonania schodami – pamiętająca lata 80. kładka dla pieszych nad ul. Grabiszyńską zostanie zdemontowana. W jej miejscu wybudowane zostanie przejście dla pieszych dostosowane dla osób starszych i niepełnosprawnych oraz przystanki tramwajowe. Zarząd Dróg i Utrzymania Miasta ogłosił przetarg na wykonanie prac rozbiórkowych.

  • Kładka nad ul. Grabiszyńską

    Kładka nad ul. Grabiszyńską, fot. Jarek Ratajczak

  • Kładka nad ul. Grabiszyńską

    Kładka nad ul. Grabiszyńską, fot. Jarek Ratajczak

  • Kładka nad ul. Grabiszyńską

    Kładka nad ul. Grabiszyńską, fot. Jarek Ratajczak

  • Emilia Stalmach

    Emilia Stalmach, fot. Jarek Ratajczak

  • Kładka nad ul. Grabiszyńską

    Kładka nad ul. Grabiszyńską, fot. Jarek Ratajczak

  • Kładka nad ul. Grabiszyńską

    Kładka nad ul. Grabiszyńską, fot. Jarek Ratajczak

  • Kładka nad ul. Grabiszyńską

    Kładka nad ul. Grabiszyńską

  • Emilia Stalmach

    Emilia Stalmach, fot. Jarek Ratajczak

  • Beata Forma i Stanisława Krótkiewicz, fot. Jarek Ratajczak

  • Marta Judzińska i Emilia Stalmach

    Marta Judzińska i Emilia Stalmach, fot. Jarek Ratajczak

  • Kładka nad ul. Grabiszyńską

    Kładka nad ul. Grabiszyńską, fot. Jarek Ratajczak

  • Kładka nad ul. Grabiszyńską

    Kładka nad ul. Grabiszyńską, fot. Jarek Ratajczak

  • Kładka nad ul. Grabiszyńską

    Kładka nad ul. Grabiszyńską, fot. Jarek Ratajczak

  • Emilia Stalmach

    Emilia Stalmach, fot. Jarek Ratajczak

  • Kładka nad ul. Grabiszyńską,

    Kładka nad ul. Grabiszyńską, fot. Jarek Ratajczak

  • Emilia Stalmach

    Emilia Stalmach, fot. Jarek Ratajczak

  • Emilia Stalmach

    Emilia Stalmach, fot. Jarek Ratajczak

  • Kładka nad ul. Grabiszyńską

    Kładka nad ul. Grabiszyńską, fot. Jarek Ratajczak

  • Kładka nad ul. Grabiszyńską

    Kładka nad ul. Grabiszyńską, fot. Jarek Ratajczak


Kładka nad ul. Grabiszyńską jest tuż przed skrzyżowaniem (patrząc od pl. Legionów) z ul. Prostą i Kolejową – to konstrukcja wybudowana w latach 80. Obecnie nie spełnia norm uwzględniających potrzeby m.in. seniorów i niepełnosprawnych.

Beata Forma i Stanisława Krótkiewicz, fot. Jarek Ratajczak

– Mieszkam tu 42 lata. Pamiętam, że kładkę wybudowano w latach 80., bo były wtedy na Grabiszyńskiej śmiertelne wypadki z dziećmi, które szły do szkoły. Obecnie jest przestarzała i należy ją rozebrać – mówi Beata Forma z ul. Jęczmiennej.

– Siostra z mężem mieszka w wieżowcu tuż obok tej kładki i są bardzo niezadowoleni. Żeby nie wchodzić na schody muszą iść na pl. Legionów lub na ulicę Zaporoską. No i do pobliskiej przychodni idzie dużo osób i kładka jest dla nich bardzo uciążliwa – dodaje Stanisława Krótkiewicz.

– Jestem za tym, żeby kładka została, przyzwyczaiłem się – mówi Wacław Bagiński z ul. Grabiszyńskiej.

Schody są wysokie i problem z ich pokonaniem mają osoby niewidome czy z wózkami dziecięcymi. Prowizoryczna, metalowa pochylnia dla wózków jest bardzo stroma.

podjazdy dla wózków, fot. Jarek Ratajczak

– Podjazd dla wózków, który tu jest,w ogóle się nie nadaje. Fajnie, jakby to zburzyli i zrobili normalne przejście – podkreśla Marta Judzińska.

– Z wózkiem i starszym osobom ciężko tu wejść. Jak zrobią światła, to trochę wstrzyma się ruch, bo kierowcy szybko tu jeżdżą – podkreśla Małgorzata Sobolewska z ul. Skwierzyńskiej.

– Ja jestem młoda i daję radę, ale mój dziadek tu mieszka i ma problem z wchodzeniem – dodaje Patrycja z ul. Grabiszyńskiej.

Emilia Stalmach, fot. Jarek Ratajczak

Przy ul. Grabiszyńskiej mieszka Emilia Stalmach. Nie widzi od urodzenia i porusza się z laską. Przeprowadziła się do Wrocławia z Krakowa i jest wolontariuszką w Teatrze Muzycznym Capitol. Szuka pracy, która pozwoli jej się utrzymać. Codziennie musi dojść do przystanku przy ul. Pereca. Dla niej problemem jest brak na ul. Grabiszyńskiej sygnalizacji dźwiękowej na przejściach dla pieszych.

– Wejście po schodach dla osoby niewidomej nie jest problemem, ale przejście dla pieszych to dobry pomysł. Będzie łatwiej starszym i matkom z dziećmi. Dla mnie ważne, że nowe przejście będzie z dźwiękiem – podkreśla Emilia Stalmach z ul. Grabiszyńskiej.

Marta Judzińska, fot. Jarek Ratajczak

Rozbiórka kładki Grabiszyńskiej

W czerwcu, wzdłuż ul. Grabiszyńskiej (w pobliżu kładki), budowana jest ścieżka rowerowa. Już wkrótce zdemontowana zostanie kładka. Zarząd Dróg i Utrzymania Miasta ogłosił przetarg na wykonanie prac.

– Rozbiórka jest spowodowana przede wszystkim bardzo złym stanem technicznym obiektu. Gdybyśmy nadal chcieli utrzymywać tę kładkę dla pieszych, musielibyśmy wykonać remont kapitalny i całkowitą przebudowę schodów, które nie są dostosowane dla potrzeb osób starszych i niepełnosprawnych. Konieczna byłaby także budowa wind, z których mogły korzystać osoby z dziecięcymi wózkami – wylicza Ewa Mazur, rzecznik Zarządu Dróg i Utrzymania Miasta we Wrocławiu.

budowa ścieżki rowerowej, fot. Jarek Ratajczak

Wybrano rozwiązanie, o które postulowały m.in. osoby starsze i niepełnosprawni. W miejscu kładki powstanie przejście naziemne. Będzie one wyposażone we wszystkie elementy umożliwiające bezpieczne pokonanie ulicy Grabiszyńskiej: będą to chodnikowe „płytki stop” (w kolorze żółtym ze specjalnymi wypustkami) obniżone krawężniki i sygnalizacja świetlna, która dźwiękiem będzie dawała sygnał do przejścia. Wybudowany zostanie także nowy przystanek tramwajowy. 

Najpierw przejście, później zniknie kładka

Inwestycja została podzielona na dwa zadania. Najpierw zostanie wybudowane przejście naziemne i perony tramwajowe, a później rozebrana zostanie kładka nad ul. Grabiszyńską.

– Chodzi o to, żeby cały czas piesi mieli możliwość pokonania ulicy Grabiszyńskiej, która jest drogą dwujezdniową i znajduje się tam również torowisko tramwajowe – podkreśla Ewa Mazur. 

Prace związane z budową peronów przystankowych i przejścia naziemnego, które już się rozpoczęły, powinny się zakończyć na początku września. Wtedy też planowane jest rozpoczęcie rozbiórki kładki nad ul. Grabiszyńską.

Prace będą w nocy

Rozbiórka będzie powodować czasowe utrudnienia w ruchu kołowym. Dlatego prace będą wykonywane nocą.

– Kierowcy pojadą objazdem ulicami Prostą i Kolejową. Ponieważ pod kładką jest trakcja tramwajowa przy pracach rozbiórkowych będzie konieczność jej wyłączenia. Te prace będą wykonywane w godzinach od północy do godziny czwartej nad ranem – dodaje Ewa Mazur.

Zgłoś uwagę