Najważniejsze informacje (kliknij, aby przejść)
„Warsztaty design thinking” rozpoczęły się we wrześniu 2017 roku. Ich najważniejszym celem było zaprojektowanie przez uczniów formuły działania uczniowskiego klubu biznesowego, przeznaczonego dla aktywnych i chętnych do działania uczących się, młodych ludzi. Istotne było stworzenie im możliwości pozyskania wiedzy, wymiany informacji i budowania sieci współpracy. Do realizacji tego celu zaproponowano design thinking, czyli metodę twórczego rozwiązywania złożonych problemów.
– Zaproszenie młodzieży do pracy tą metodą było bardzo interesującym doświadczeniem – mówi Janina Woźna, dyrektor Biura Rozwoju Gospodarczego Urzędu Miejskiego Wrocławia. – Dotychczas w naszych programach nauczania przedsiębiorczości nigdy jeszcze jej nie stosowaliśmy. Tymczasem w dzisiejszych czasach jest to ogromnie przydatny sposób dyskusji i rozwiązywania problemów. Udało się tym zainteresować 140 uczniów, z których 15 znalazło się w finale. Wierzę, że te osoby będą rzeczywiście działały w wypracowanym przez siebie klubie biznesowym, a w przyszłości młodzież ta będzie przekuwać swoje bardzo kreatywne pomysły w rzeczywistość.
Metoda design thinking
W projekcie wzięło udział 5 klas z 5 różnych szkół średnich. W pierwszym etapie projektu uczniowie zostali zapoznani z metodą design thinking i jej etapami: empatią, zdefiniowaniem problemu, kreacją pomysłu, prototypowaniem i testowaniem.
Dużą wartością dodaną tego etapu była możliwość osobistego kontaktu i rozmowy z zaproszonymi przedsiębiorcami, założycielami organizacji pozarządowych, szefami spółdzielni socjalnych, czy też przedstawicielami izb gospodarczych i parków technologicznych.
– Najpierw przez dwa dni pracowaliśmy w oparciu o metodę design thinking i tworzyliśmy pierwsze prototypy uczniowskiego klubu biznesowego – mówi Patrycja Radek z Fundacji Ka-tet, która była koordynatorem zajęć. - Dzięki temu uczniowie mogli poznać tę metodykę i zastanowić się, czy chcieliby się tym zajmować. Ze 140 uczniów, 15 było na to zdecydowanych i chciało działać dalej. Stworzyli oni prototyp, który będzie składał się z trzech elementów: #inspiracja, #pracownia, #działanie. Będą tam prowadzone różne działania związane z przedsiębiorczością, a wszystko będzie spięte jedną nazwą – Uczniowski Klub Biznesowy „Krok w przyszłość”. To świetni ludzie, mają wiele zapału, doskonałe pomysły. W krótkim czasie stworzyli zgrany team.
Realizacja pomysłów
W drugim etapie projektu nadszedł czas na konkretne rozwiązania, czyli skupienie się na pomysłach możliwych do realizacji, konfrontowanie ich z rzeczywistością, dalsze zbieranie informacji i testowanie prototypów wśród rówieśników.
– To były bardzo ciekawe warsztaty – mówi Rafał Szczygieł, uczeń Lotniczych Zakładów Naukowych, Technikum nr 6. – Wzięliśmy w nich udział, ponieważ jesteśmy osobami, które myślą o własnym biznesie w niedalekiej przyszłości. Nie chcemy „zgnić” w książkach, tylko działać tu i teraz. Dlatego jesteśmy bardzo zadowoleni , że mogliśmy w tym uczestniczyć.
Realizacją projektu „Warsztaty design thinking” zajęła się, wyłoniona w konkursie, Fundacja Ka-Tet, a z jej ramienia warsztaty poprowadziły Patrycja Radek i Joanna Szustakiewicz, które metodę design thinking poznały w jej kolebce – Dolinie Krzemowej.
Projekt został zrealizowany w ramach miejskiego Programu Edukacja Przedsiębiorczości przez Biuro Rozwoju Gospodarczego we współpracy z Departamentem Edukacji.