- Kto kontroluje spółki TBS?
- Kto sprawdza stan techniczny budynków i decyduje o remontach?
- Jaka jest wysokości czynszu po spłacie kredytu i jak wynająć mieszkanie w TBS Wrocław?
Pomysł zebrania odpowiedzi na najczęstsze pytania o system budownictwa społecznego pojawił na jednym z osiedlowych spotkań z mieszkańcami. Tak o idei cyklu „TBS mówi jak jest” mówi Aleksandra Palus z TBS Wrocław:
Widzieliśmy potrzebę uporządkowania informacji, które pojawiają się w debacie publicznej. Zależało nam na tym, aby każdy zainteresowany wynajęciem mieszkania w tym systemie miał dostęp do pewnych, sprawdzonych i wiarygodnych informacji.Aleksandra Palus, kierownik Biura Komunikacji Społecznej TBS Wrocław.
Na wroclaw.pl opublikowaliśmy już TOP 5 pytań o najem mieszkań od TBS Wrocław związanych z czynszem, własnością i różnicami ze spółdzielnią mieszkaniową. Poniżej publikujemy kolejnych 5 pytań i odpowiedzi: kto kontroluje spółki TBS, sprawdza stan techniczny budynków, decyduje o remontach oraz jaka jest wysokości czynszu po spłacie kredytu i jak wynająć mieszkanie w TBS Wrocław.
TOP 5 pytań o budownictwa społeczne – część druga:
1. Czy po spłacie kredytu na daną nieruchomość będzie taniej?
Obniżenie wysokości czynszu po spłacie kredytu
- Osoby, które są stroną umowy partycypacji z TBS Wrocław i spełniają kryteria ustawowe, mogą wystąpić o skorzystanie z możliwości okresowego rozliczenia partycypacji w czynszu po spłacie kredytu zaciągniętego przez TBS Wrocław na daną inwestycję.
- Reguluje to art. 33db Ustawy o społecznych formach rozwoju mieszkalnictwa.
Jak ma to przebiegać w praktyce?
- TBS poinformuje mieszkańców o spłacie kredytu na daną inwestycję, zgodnie z przepisami, w terminie 30 dni od daty spłaty.
- Mieszkańcy spełniający kryteria, mogą wystąpić o skorzystanie z możliwości okresowego rozliczenia partycypacji w czynszu (złożenie wniosku o zmianę dotychczasowej umowy najmu na umowę najmu uwzględniającą rozliczenie partycypacji).
- TBS wylicza - na podstawie wzoru z ustawy „o TBS” (Art. 33dd. 1) - kwotę, która każdego miesiąca będzie zaliczana na poczet czynszu najemcy (tzw. wakacje czynszowe).
- Najemca może przyjąć lub odrzucić nowe warunki umowy. W przypadku rezygnacji: z kolejnym wnioskiem można wystąpić po 12 miesiącach.
Jakie kryteria trzeba spełnić, aby skorzystać z tego rozwiązania?
- Być stroną umowy partycypacji przez co najmniej 5 lat.
- Nie zalegać - w okresie co najmniej 5 lat poprzedzających złożenie wniosku - z płatnościami opłat z tytułu czynszu oraz opłat niezależnych.
Co z seniorami – mieszkańcami TBS Wrocław?
- Seniorzy mogą się czuć bezpiecznie. Bezpieczeństwo zapewniają im przepisy, a dokładnie: art. 33db ustawy „o TBS”.
- Dla osób, które w momencie spłaty kredytu na daną inwestycję będą w wieku emerytalnym, a jednocześnie spełnią warunki ustawowe (tj. będą przez co najmniej 5 lat stroną w umowie partycypacyjnej i nie będą zalegały w okresie co najmniej 5 lat poprzedzających złożenie wniosku z płatnościami opłat z tytułu czynszu oraz opłat niezależnych), ustawodawca przewidział możliwość całkowitego rozliczenia partycypacji na poczet okresowego lub długookresowego obniżenia wysokości czynszu.
2. Kto decyduje o remontach w budynkach TBS Wrocław?
TBS Wrocław zarządza obecnie 112 budynkami i jako ich właściciel odpowiada za ich stan techniczny. Fundusze na ten cel - zgodnie z przepisami ustawy - są jedną ze składowych czynszu, którzy płacą wszyscy mieszkańcy wynajmujący mieszkanie od TBS Wrocław.
Środki pozyskane od wszystkich mieszkańców finansują remonty na całym zasobie. Ogranicza to znacznie ryzyko, że środki przeznaczone przez mieszkańców jednej nieruchomości nie pozwoliłyby na zrealizowanie jej remontu.
- FAKT 1: od 2022 do 2024 roku Spółka przeznaczyła łącznie ponad 23 mln zł na remonty. To średnio ponad 7,6 mln zł każdego roku na ten cel.
- FAKT 2: w 2025 roku na remonty zarezerwowano ponad 9 mln zł.
- FAKT 3: decyzje o planowanych remontach są podejmowane z uwzględnieniem opinii pracowników działu technicznego, inspektorów nadzoru branży budowlanej, sanitarnej i elektrycznej oraz na podstawie zgłoszeń samych mieszkańców.
3. Kto weryfikuje stan techniczny budynków TBS Wrocław?
Stan techniczny budynków kontrolowany jest cyklicznie przez inspektorów budowlanych z odpowiednimi uprawnieniami oraz przez ekspertów Banku Gospodarstwa Krajowego.
- FAKT 1: Kontrole przeprowadzane są przez niezależnych rzeczoznawców majątkowych jako element umowy kredytowej na konkretne nieruchomości.
- FAKT 2: Cykliczne kontrole nie wykazują zastrzeżeń do stanu technicznego budynków TBS Wrocław.
- FAKT 3: Operaty pokontrolne z lat 2020-2024 określają stan techniczny wszystkich 112 budynków jako bardzo dobry i dobry.
4. Czy TBS Wrocław podlega kontroli?
Tak. W jaki sposób?
- Obowiązkowy audyt finansowy
TBS podlega corocznemu obowiązkowemu badaniu przez niezależny podmiot audytorski (podmiot pod nadzorem Polskiej Agencji Nadzoru Audytowego w Ministerstwie Finansów). Opinie te wraz z pełnym rocznym sprawozdaniem finansowym zawierającym wymagane przepisami dane, publikowane są w powszechnie dostępnych rejestrach sądowych (https://ekrs.ms.gov.pl/).
- Weryfikacja przez Bank Gospodarstwa Krajowego
Spółka co kwartał składa raporty do Banku Gospodarstwa Krajowego, który stale monitoruje istotne obszary działania Spółki.
- Kontrola Rady Nadzorczej
Zgodnie z art. 25 ustawy „o TBS”, w TBS Wrocław Sp. z o.o. funkcjonuje Rada Nadzorcza. Członkowie Rady Nadzorczej stale monitorują działania Spółki we wszystkich istotnych obszarach.
- Nadzór sprawowany przez właściciela
Zgromadzenie Wspólników, którym w przypadku TBS Wrocław jest jednoosobowo Prezydent Wrocławia, sprawuje stały nadzór nad działalnością Spółki. Może więc uzyskiwać informacje, raporty i sprawozdania z działalności Spółki za pośrednictwem Biura Nadzoru Właścicielskiego Urzędu Miejskiego Wrocławia oraz Rady Nadzorczej.
- Niezależne audyty
Spółka jest poddawana kontroli niezależnych podmiotów.
5. Jak wynająć mieszkanie w TBS Wrocław?
Jeśli jesteś zainteresowany ofertą mieszkania, o którym informujemy na naszej stronie, a przy tym spełniasz kryteria ustawowe, kilka kroków dzieli Cię od wynajęcia mieszkania od TBS Wrocław.
KROK 1: Wypełnij wniosek załączony do ogłoszenia. Dodaj wszystkie wymagane dokumenty (m.in. zaświadczenia o wysokości dochodów, wymagane oświadczenia i inne dokumenty, np. orzeczenia o stopniu niepełnosprawności, jeśli jest wymagane).
Wniosek o najem wraz z złącznikami można złożyć:
- drogą elektroniczną na adres ogloszenia[at]tbs-wroclaw.com.pl
- osobiście w siedzibie TBS Wrocław przy ul. S. Przybyszewskiego
- przesyłką pocztową na adres TBS Wrocław.
KROK 2: Zgłoszenia weryfikuje Komisja Mieszkaniowa - ocenia poprawność złożonych wniosków, kompletność dokumentów, podlicza punkty za kryteria dodatkowe, a następnie publikuje listę osób wytypowanych do podpisania umowy najmu, w tym wskazuje kandydata wyłonionego na najemcę.
- UWAGA: obecnie w przypadku uzyskania przez kilku wnioskodawców takiej samej liczby punktów decyduje kolejność złożenia wniosków, ale planujemy zmianę tej zasady.
KROK 3: Po wyłonieniu przyszłego najemcy (który otrzymał najwięcej punktów) i po potwierdzeniu, że nadal jest zainteresowany mieszkaniem, sporządzamy umowę partycypacyjną i umowę najmu. Wynajmujący jest zobowiązany wpłacić kwotę partycypacji (do 30% wartości mieszkania wskazane w ogłoszeniu) oraz kaucję mieszkaniową (jednokrotność miesięcznego czynszu wskazana w ogłoszeniu).
- UWAGA: Kandydat ma 30 dni na wpłatę partycypacji, ale w wyjątkowych sytuacjach można wystąpić do Spółki o wydłużenie tego terminu.
KROK 4: Po dopełnieniu formalności następuje przekazanie mieszkania i można się wprowadzać.
Aktualizowaną ofertę mieszkań dostępnych na wynajem można znaleźć na stronie TBS Wrocław.
Masz pytanie do TBS Wrocław? Są spotkania z pracownikami spółki
Cykl będzie kontynuowany w kolejnych miesiącach. Już teraz osoby, które mają pytania dotyczące systemu budownictwa społecznego, mogą skorzystać z możliwości spotkania z pracownikami TBS Wrocław.
Pracownicy Biura Obsługi Lokali (biuro przy ulicy Stanisława Przybyszewskiego 102-104) oraz Działu Technicznego i Zarządzania Nieruchomościami (biuro przy ul. Tylnej 14) są dostępni od poniedziałku do piątku od godz. 7:30 do 15:30, z wyjątkiem środy, kiedy oba biura pracują dłużej, bo do godz. 17:30. Spotkania z zarządem spółki są w każdą środę w godz. 15:30 - 17:30, w biurze przy ul. Stanisława Przybyszewskiego 102-104.
Co istotne, aby skorzystać z takiej możliwości nie trzeba być najemcą mieszkania w TBS, to rozwiązanie także dla osób, które dopiero zastanawiają się czy to opcja dla nich.
Osoby, które chciałyby doda swoje pytanie do cyklu „TBS mówi jak jest” mogą to zrobić wysyłając zgłoszenie na adres mailowy: mieszkancy[at]tbs-wroclaw.com.pl.