wroclaw.pl strona główna Przedsiębiorcy i biznes we Wrocławiu Przedsiębiorczy Wrocław - strona główna

Infolinia 71 777 7777

4°C Pogoda we Wrocławiu
Ikona powietrza

Jakość powietrza: umiarkowana

Dane z godz. 01:00

wroclaw.pl strona główna

Reklama

  1. wroclaw.pl
  2. Przedsiębiorczy Wrocław
  3. Aktualności
  4. Licealiści z V LO we Wrocławiu najlepsi na Giełdzie Papierów Wartościowych. Jak to zrobili i kto im pomógł? [ZDJĘCIA]

Licealiści z V LO we Wrocławiu najlepsi na Giełdzie Papierów Wartościowych. Jak to zrobili i kto im pomógł? [ZDJĘCIA]

Jarek Ratajczak,

Młodzież z V Liceum Ogólnokształcącego we Wrocławiu wygrała prestiżową Szkolną Internetową Grę Giełdową w części edukacyjnej. Na tym nie koniec, w poniedziałek 23 stycznia 2023 r. , zostały ogłoszone wyniki w rywalizacji indywidualnej i tutaj pierwsze trzy miejsca w Polsce zajęli uczniowie z V LO. To największy konkurs i projekt edukacyjny Giełdy Papierów Wartościowych (GPW) i Fundacji GPW w Polsce. Partnerami wydarzenia są polskie ministerstwa i instytucje bankowe i ekonomiczne. W dotychczasowych 20 edycjach projektu SIGG uczestniczyło przeszło 320 tysięcy uczniów.

Reklama

Rynek kapitałowy, giełda, akcje, inwestycje, zyski i straty – to wszystko poznają uczniowie w specjalnym projekcie Giełdy Papierów Wartościowych. W tegorocznej edycji Szkolnej Internetowej Gry Giełdowej w panelu edukacyjnym bezkonkurencyjni są uczniowie V Liceum Ogólnokształcącego we Wrocławiu. Pokonali 1920 klas z całej Polski.

Emocje, nerwy i stres jak u prawdziwych brokerów. No i jest o co walczyć, bo pula nagród to 100 tys. złotych. Szkolna Internetowa Gra Giełdowa (SIGG) to największy projekt edukacyjny uczący w sposób praktyczny inwestowania na giełdzie.

Inwestycje realizowane są w oparciu o środki wirtualne, ale transakcje zawierane są na podstawie rzeczywistych ofert kupna i sprzedaży na realnym rynku giełdowym. Taki mechanizm doskonale oddaje giełdową rzeczywistość, a uczniowie w praktyce przekonują się, na czym polega inwestowanie na giełdzie, poznają ryzyko inwestycyjne i skutki niewłaściwych decyzji
Artur Malina, matematyk w V LO we Wrocławiu, który jest opiekunem startujących w SIGG drużyn.

Szkolna Internetowa Gra Giełdowa największy projekt edukacyjny Giełdy Papierów Wartościowych w Warszawie

Szkolna Internetowa Gra Giełdowa (SIGG) to największy konkurs i projekt edukacyjny Giełdy Papierów Wartościowych (GPW) i Fundacji GPW w Polsce. W SIGG 2023 uczestniczy 6195 zespołów uczniów z całej Polski (w V LO są 53 zespoły). W dotychczas zrealizowanych 20 edycjach SIGG uczestniczyło przeszło 310 tysięcy uczniów.

W ubiegłym roku mieliśmy 18 tysięcy uczniów i 1000 nauczycieli, w tym jest 22 tysiące uczniów i 1110 nauczycieli. SIGG prowadzimy od dwóch dekad i mamy przypadki, że pierwsi uczestnicy gry giełdowej, obecnie zarządzają funduszami inwestycyjnymi albo pracują na rynku kapitałowym, w domach maklerskich czy bankach
Alina Bączar, wiceprezes Fundacji GPW.

Organizatorami SIGG są Giełda Papierów Wartościowych, Fundacja GPW oraz Partner Strategiczny Fundacja im. Lesława A. Pagi. Partnerami są m.in.: Ministerstwo Rozwoju i Technologii, Ministerstwo Finansów, Minister Edukacji i Nauki, Polskie Towarzystwo Ekonomiczne.

Organizatorzy podkreślają, że konkurs jest skierowany do uczniów szkół średnich i ostatnich klas szkół podstawowych. Najważniejszym założeniem projektu jest nauczenie młodzieży inwestowania na giełdzie.

Uczniowie dostają pieniądze wirtualne, jest to 20 tys. złotych, z którymi robią to samo co prawdziwi inwestorzy. Co ważne inwestują na tej GWP czyli na tej samej giełdzie, na której inwestują prawdziwi inwestorzy, robią to na tych samych zasadach, po tych samych cenach i w te same spółki. Czyli kupują dokładnie to samo, co kupują inwestorzy na warszawskiej giełdzie.

Wyniki i laureaci. Szkolna Internetowa Gra Giełdowa 2023

Szkolna Internetowa Gra Giełdowa podzielona jest na etapy: edukacyjny i inwestycyjny oznaczający grę na giełdzie. Pierwszy, edukacyjny trwa od listopada do połowy stycznia. W tej części uczniowie poznają instrumenty giełdowe i zasady jej działania oraz zasady działania rynków finansowych w Polsce i na świecie. W tym etapie uczniowie inwestują także w akcje i tzw. ETF-y (produkt, który odzwierciedla zachowanie indeksu giełdowego).

Drugi etap SIGG zaczyna się po feriach zimowych i kończy w kwietniu. W tej części uczniowie inwestują w akcje i grają na giełdzie, ale do dyspozycji mają już bardziej ryzykowne i skomplikowane instrumenty finansowe.

Szkolna Internetowa Gra Giełdowa 2023: uczniowie V LO we Wrocławiu triumfują

W tym roku trzy klasy z V LO rozgromiły wszystkich w panelu edukacyjnym SIGG 2023, w którym startowało 1928 klas z całej Polski. Licealiści V LO zajęli pierwsze (klasa II F), trzecie (klasa IV F) i czwarte miejsce (klasa I D). W dodatku 1 D została najlepiej oceniona wśród wszystkich klas pierwszych w Polsce. W galerii zdjęć zobaczcie uczniów V LO z nagrodzonych klas.

– Pasjonujące są pojedynki z innymi uczniami. To fajna forma sprawdzania wiedzy i zdobywanie punktów – mówi Kyryll Surov, klasa I D.

– Na początku nic nie wiedziałem o giełdzie, dzięki części edukacyjnej to się zmieniło, ale jeszcze nie wiem czy w przyszłości będę grał na giełdzie – dodaje Nikodem Wyspiański, klasa I D.

– Jest rywalizacja i są emocje, bo nigdy nie wiemy ile punktów zdobyli przeciwnicy i czy utrzymamy swoje miejsce. Jesteśmy w pierwszej kasie, w nowej szkole i gra giełdowa pomogła nam w integracji – mówi Paulina z klasy I D.

– Gra wymaga zaangażowania klasy i dzięki temu udało nam się osiągnąć dobry wynik – Natalia Borucka, klasa I D.

SIGG kuźnia biznesowych krezusów – to wśród nich są przyszli polscy miliarderzy

W nagrodę uczniowie V LO pojadą na kilkudniowy pobyt do stolicy i poznają Giełdę Papierów Wartościowych w Warszawie. Wyjazd sponsoruje uczniom warszawska giełda.

– Nasza klasa już drugi raz uczestniczy w grze. W poprzednim roku byliśmy drudzy, teraz pierwsi. Mamy sprawdzoną technikę gry i przemyślaną strategię – zaznacza Kajetan Garbicz, klasa II F.

– Żeby wygrać w tym konkursie trzeba systematycznie podchodzić do zadań i trochę się pouczyć o giełdzie – dodaje Mateusz Ważny, klasa II F.

– Każdy inwestuje osobno, ale liczy się wynik klasy i dlatego wspieramy się nawzajem – podkreśla Anna Hajdaniak, klasa II F.

W SIGG na panelu edukacyjnym uczniowie, w wolnym czasie w domach zaliczają m.in. różnego rodzaju kursy, rozwiązują quizy i sprawdziany, rozgrywają też między sobą pojedynki na wiedzę. Zbierają punkty i dostają nagrody.

Galeria zdjęć

Kamil Tatrocki w 2022 roku zajął w SIGG w części edukacyjnej pierwsze miejsce w Polsce w rywalizacji indywidualnej.

– Planuję otworzyć konto maklerskie i inwestować swoje pieniądze na giełdzie – zaznacza Kamil Tatrocki, klasa IV F.

Przed licealistami piątki kolejny etap SIGG, poświęcony inwestowaniu na giełdzie. Już wiadomo, że świetnie sobie radzą.

 – Niektórzy z 20 tysięcy, które mieli do dyspozycji pozarabiali w miesiąc 23 tysiące, a to oznacza 15 procent zysku. Doskonały wynik, biorąc pod uwagę np. roczne oprocentowanie lokat w banku na poziomie 7-8 procent – mówi Artur Malina.

Uczniowie V LO najlepsi w Polsce w zmaganiach indywidulanych!

Od początku listopada do 15 stycznia równolegle z rywalizacją klasową uczniowie w części edukacyjnej rywalizowali indywidualnie zbierając punkty za wiedzę o giełdzie i instrumentach finansowych. Łącznie brało udział 5371 uczniów z całej Polski.

W poniedziałek 23 stycznia 2023 r.  zostały ogłoszone wyniki za część indywidualną. Pierwsze trzy miejsca w Polsce zajęli uczniowie z V LO we Wrocławiu: 1. Oliwier Dyczkowski, klasa IV C; 2. Zuzanna Mazurek, klasa IV C i 3. Barbara Dereń, klasa IV F.

Licealiści piątki wygrywają w SIGG już kolejny rok z rzędu. Jak oni to robią?

Licealiści V LO triumfują w SIGG już kolejny rok z rzędu. W 2022 r. zajęli dwa pierwsze miejsca w części edukacyjnej. Jak oni to robią? Sporo zasługi w tych wynikach ma matematyk Artur Malina, który w SIGG uczestniczy od 4 lat.

Matematyka i giełda czyli logika i strategia – rozmowa z matematykiem Arturem Maliną

Z Arturem Maliną, nauczycielem matematyki w V Liceum Ogólnokształcącym we Wrocławiu, który jest także współautorem książek „Matematyka, słownik encyklopedyczny” oraz „Encyklopedia szkolna”, a  w V LO koordynuje Szkolną Internetową Grę Giełdową – rozmawia Jarek Ratajczak.

Dawniej w szkole, na zajęciach praktyczno-technicznych uczono na przykład jak zrobić karmnik dla ptaków, dziś na dodatkowych zajęciach uczysz inwestowania na giełdzie.

– To ważne, by już w szkole uczniowie poznali jak działa dzisiejszy świat. Udział w SIGG im to umożliwia. Żeby grać skutecznie i mądrze na giełdzie trzeba wiedzieć nie tylko np. co to jest za spółka CD Projekt, co robi i jakie ma wyniki finansowe – ale inwestorzy muszą też mieć wiedzę ogólną np. z największej światowej gospodarki czyli USA: kto tam wygrał wybory, jaka jest inflacja, kiedy jest posiedzenie Banku Centralnego i czy stopy procentowe u nich rosną czy maleją.

Warto wiedzieć czy państwa OPEC zwiększają wydobycie ropy, bo to wpływa np. na akcje PKN Orlen. Trzeba wiedzieć jak wojny czy kryzysy wpływają na gospodarkę, bo wtedy niektóre spółki lecą w dół, ale są i takie które zarabiają krocie np. metalurgiczne, ale co ciekawe także gamingowe, bo ludzie myślą: nie stać mnie na wakacje czy samochód to kupie sobie grę. Kolejny przykład to pogoda i jej wpływ na giełdę, bo przecież huragany czy inne klęski też mają przełożenie na gospodarkę. Jak w giełdę wejdzie się głęboko, to rośnie apetyt na wiedzę i informację.

A gdzie jest w tym matematyka? Uczysz przede wszystkim tego przedmiotu i jesteś współautorem książki „Matematyka, słownik encyklopedyczny”.

– Matematyka przydaje się do myślenia strategicznego i logicznego. Przykład: straciłem na giełdzie na spółce, bo jej notowania poszły w dół 50 procent. Większość myśli, że jak straciłem 50 procent i teraz zarobię 50 procent to wyjdę na zero, co jest nie prawdą, bo by wyjść na zero muszę zarobić 100 procent. Matematyka to też zadania optymalizacyjne, czyli jakie spółki wziąć do portfela inwestycyjnego, żeby zbilansować ewentualne straty.

Uczniowie chętnie wchodzą w giełdowy świat? Co ich pociąga, zyski, pieniądze, rywalizacja?

– Na początku o giełdzie nie wiedzą nic, ale po kilku miesiącach niektórzy zakładają rachunki inwestycyjne (trzeba mieć 18 lat) lub namawiają do tego rodziców i w ten sposób grają na giełdzie. Oczywiście za tym stoi chęć wzbogacenia się. Ale SIGG uczy też gry zespołowej. Mają cel i jako klasa muszą współdziałać.

A ryzyko, grając na giełdzie można też wiele stracić.

– Dlatego trzeba wiedzieć jak grać, bo w tym świecie liczy się przede wszystkim wiedza a ryzyko można w dużym stopniu zminimalizować. Sam jestem od wielu lat inwestorem giełdowym. Podoba mi się, że cały czas poszerzam swoje horyzonty, wciąż uczę się czegoś nowego z zakresu finansów, ale i geopolityki. Można mieć satysfakcję i z tego, że się ma się wiedzę i że dzięki tej wiedzy można coś wygrać.

Jesteś matematykiem od 27 lat. Dlaczego giełdowy inwestor z dużą wiedzą pracuje w szkole a nie w firmie doradczej lub na parkiecie giełdowym?

 – Nie potrafię na to odpowiedzieć (śmiech). Zawsze lubiłem uczyć i nie chcę tego zmieniać. Poszedłem na matematykę za sprawą moich nauczycielek ze szkoły podstawowej i średniej – Teresy Maciejewskiej i Danuty Bonieckiej. Miałem szczęście, bo dzięki nim pokochałem matematykę. A giełda jest moją pasją i dla mnie nie ma dnia bez giełdy.

Choć wiem, że w pokoju nauczycielskim może to podgrzać atmosferę, zdradzisz największy swój sukces na giełdzie?

– (śmiech) Bywało, że w ciągu jednego tygodnia na giełdzie straciłem więcej niż zarobiłem w szkole przez rok, ale też w tydzień można tam zarobić więcej niż w szkole przez kilkanaście miesięcy.

Uczniowie wykorzystują Twoją namiętność do giełdy i tak jak w książce „Sposób na Alcybiadesa” Edmunda Niziurskiego mają sposób na „Malinkę” i potrafią na matematyce podrzucić giełdowy temat i dzięki temu uniknąć odpytywania czy kartkówki?

– Jak powiedzą: „panie profesorze dziś akcje lecą w dół”, to pięć minut lekcji mi zabiorą (śmiech), ale ponieważ matematyka jest dla mnie bardzo ważna, więc nad tym panuję. Nie mogę im powiedzieć – to jest nieważne, bo stracę wiarygodność. Muszę podjęć temat choć na chwilę, ale warto powiedzieć dlaczego tak się dzieje, np. KGHM spadł, bo OPEC zdecydował o zwiększeniu wydobycia ropy. Za długo pracuję, by nie wiedzieć, czy mnie wkręcają, czy pytają poważnie (śmiech). W naszej szkole większość chce się uczyć i nie jest tak, że zrobią wszystko żeby lekcja się nie odbyła. Mam poczucie, że gdyby ta lekcja się nie odbyła, to większość będzie niezadowolona.

Największy sukcesem w pracy nauczyciela? Pytam o matematykę i giełdę?

– Cieszę się, gdy w pewnym momencie zauważam, że przestaję moim uczniom trochę być potrzebny. Siedzę na przerwie a oni – jeden drugiemu zaczynają coś sobie tłumaczyć, podchodzą do tablicy i sami sobie wyjaśniają, a na mnie tylko patrzą, czy nie robią jakiegoś błędu. To mi sprawia dużą przyjemność.

Bądź na bieżąco z Wrocławiem!

Kliknij „obserwuj”, aby wiedzieć, co dzieje się we Wrocławiu. Najciekawsze wiadomości z www.wroclaw.pl znajdziesz w Google News!

Reklama

Powrót na portal wroclaw.pl