www.wroclaw.pl

    W Centrum Symulacji Procesów Biznesowych UE będą kształcić innowacyjnie

    Na Uniwersytecie Ekonomicznym we Wrocławiu powstało Centrum Symulacji Procesów Biznesowych. – Możemy być dumni z tego nowego przedsięwzięcia – mówi rektor uczelni Andrzej Kaleta.

    W głównej sali projekcyjnej CSPB znajduje się stanowisko trenerskie oraz 12 stanowisk uczestników zajęć. Fot. fot. mawi/www.wroclaw.pl
    W głównej sali projekcyjnej CSPB znajduje się stanowisko trenerskie oraz 12 stanowisk uczestników zajęć.

    Rektor Kaleta podkreśla również, że to przechodzenie na kształcenie z wykorzystaniem z wykorzystaniem najnowszych technologii komputerowych, audiowizualnych (jak np. Virtual Reality – VR), w dobie pandemii i zagrożenia kolejnymi lockdownami każe przyspieszyć takie zjawiska, ponieważ edukacja już do dawnych schematów nie powróci: – Jeśli studenci mają przyjść do nas z chęcią, to muszą zobaczyć coś nowego, czym jest właśnie to nasze przedsięwzięcie.

    Kto wymyślił CSPB na Uniwersytecie Ekonomicznym?

    Pomysłodawcą i kierownikiem Centrum Symulacji Procesów Biznesowych (CSPB) jest dr hab. Krzysztof Nowosielski, prof. UEW, naukowiec i dydaktyk, pasjonat wykorzystania nowoczesnej technologii w procesach kształcenia oraz badaniach naukowych. Zainicjował powstanie nowego obiektu na terenie uczelnianego kampusu, tuż przy budynku inQube Uniwersyteckiego  Inkubatora Przedsiębiorczości, kierując się potrzebą stworzenia wirtualnego środowiska biznesowego, które w najlepszy możliwy sposób przybliży studentów do praktyki.

    Powstanie CSP Biznesowych było możliwie, dzięki środkom projektu „PORTAL – Zintegrowany Program Rozwoju Uniwersytetu Ekonomicznego we Wrocławiu”, współfinansowanego przez Unię Europejską ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego w ramach Programu Operacyjnego „Wiedza Edukacja Rozwój”.

    W praktyce naszej uczelni jest wysyłanie naszych studentów na praktyki i konfrontowanie ich i ścieranie ich umiejętności z rzeczywistymi problemami. To jest o tyle trudne, że wymaga zagwarantowania każdemu z naszych przyszłych absolwentów dostęp do tych samych firm, żeby ujednolicić standardy kształcenia. Dlatego nie możemy tego zrobić inaczej niż przez sprowadzenie tych procesów do nas. Symulator ma stworzyć takie warunki, jakie panują w danym przedsiębiorstwie, byśmy widzieli procesy logistyczne, produkcyjne, handlowe czy usługowe, pokazując dzięki temu studentom realia. To ma zaś służyć przygotowaniu studentów „najwyższej jakości” i absolwentów, którzy już „na wyjściu” będą liczyli się na rynku pracy

    wyjaśnia dr hab. Krzysztof Nowosielski. (fot. powyżej: mawi/www.wroclaw.pl)

    Sercem Centrum Symulacji Procesów Biznesowych – które jest przedsięwzięciem unikalnym w skali naszego kraju – jest interaktywna pracownią komputerowa, służącą projektowaniu, modelowaniu, wizualnej symulacji i doskonaleniu procesów biznesowych, w której wykorzystano najnowsze technologie komputerowe i audiowizualne, jak zintegrowane systemy zarządzania sygnałem AV i technologia Virtual Reality – VR, a także zintegrowany systemu kontroli dostępu i wirtualnej recepcji. 

    Jak wygląda i działa CSPB?

    Pracownia mieści się w budynku o konstrukcji modułowej, którą tworzy zbiór dziewięciu połączonych ze sobą na jednym poziomie kontenerów − mobilnych systemów przestrzennych. Przy projektowaniu obiektu założono możliwą jego rozbudowę o kolejne dwie kondygnacje, z zachowaniem dotychczasowej technologii.

    W obecnym kształcie w CSPB są dwie strefy użytkowe: projektowania procesów oraz VR. Pierwsza służy tworzeniu modeli procesów z wykorzystaniem systemów klasy Business Process Modeling Software, ich wizualnej symulacji 3D oraz prowadzeniu prac o charakterze doskonalącym i optymalizacyjnym. CSPB korzysta tu z amerykańskiego oprogramowania do projektowania symulacji FlexSim.

    Modułowy budynek Centrum, fot. UE we Wrocławiu

    W głównej sali projekcyjnej znajduje się stanowisko trenerskie oraz 12 stanowisk uczestników zajęć. Wszystkie wyposażono w monitory o proporcjach ekranu 32 x 10, co umożliwia wyświetlanie wielowątkowej treści modelowanego procesu, w tym m.in.: modelu 3D procesu, process-flow, kokpitów menedżerskich – dashboards, tabel wejściowych i wynikowych. Treść zajęć, pochodząca zarówno ze stanowiska trenerskiego, jak i uczestników zajęć, może być wyświetlana na głównym ekranie projekcyjnym.

     

    Główna sala CSPB, fot. UE we Wrocławiu

    W drugiej strefie Centrum – VR odbywają się „spacery” po procesach i wirtualne gry decyzyjne (WGD) w różnych rolach. W tej strefie zorganizowano sześć boksów VR, gdzie po nałożeniu specjalnych gogli uczestnik może wziąć aktywny udział w symulacji. W pierwszej fazie wdrożenia projektowanych rozwiązań do dyspozycji użytkowników jest łącznie 20 WGD z obszarów: produkcji, logistyki transportowej i magazynowej, a także z obszaru procesów administracyjnych i handlowych.

     

    Przeniesienie się np. na halę produkcyjną, dzięki technologii VR, trwa tylko chwilę, fot. UE we Wrocławiu

    Użytkownik CSPB będzie mógł stanąć w roli m.in.: menedżera wielkopowierzchniowego obiektu handlowego branży budowlanej czy hurtowni spożywczej; będzie mógł podjąć się roli kierownika produkcji czy dyrektora zakładu gospodarki odpadami. Będzie także mógł nauczyć się podejmować decyzje w dziedzinie finansów i rachunkowości, bazując na danych wynikowych symulacji.

    Przyjęta obecnie technologia w CSPB umożliwia swobodną rozbudowę wdrożonych gier, a także projektowanie i implementację kolejnych, w co zaangażowani są pracownicy wrocławskiego UE.

    CSPB i współpraca z otoczeniem

    Centrum Symulacji Procesów Biznesowych służyć ma nie tylko celom edukacyjnym. Jak zapewniają władze UE, ma bowiem wspierać wspierać i aktywnie współpracować z otoczeniem społeczno-gospodarczym. Do zadań Centrum będzie więc należało inicjowanie i udział w pracach badawczo-rozwojowych na rzecz biznesu
    oraz uczelni. 

    Planowana jest organizacja i współudział zespołu Centrum w seminariach i konferencjach naukowych, prezentujących doświadczenia UE w zakresie wykorzystania nowoczesnych technologii informatycznych i
    audiowizualnych, w tym VR, czy w zakresie symulacji i interaktywnej wizualizacji procesów biznesowych.