www.wroclaw.pl

    O czwartej rewolucji przemysłowej na Made in Wroclaw 2020. Relacja

    O inteligentnej robotyzacji, łańcuchach dostaw, cyfryzacji i rewolucji w nowoczesnym przemyśle rozmawiano w trakcie drugiego dnia biznesowej, wirtualnej konferencji Made in Wroclaw 2020. Już jutro, 22 października, trzeci dzień konferencji poświęcony relacji ekonomii i ekologii. Równolegle odbędą się również wirtualne targi, które będą okazją do przekonania się, kto napędza Wrocław.

    Fot. źródło: organizatorzy

    Drugiego dnia Made in Wroclaw w roli prelegentów wystąpili przedstawiciele firm Fanuc Polska Sp. z o.o., GlobalLogic oraz ProxiGroup, które są liderami w swoich dziedzinach. Odbył się też panel dyskusyjny, w trakcie którego poszukiwano odpowiedzi na pytanie, jak cyfryzacja wpływa na łańcuch dostaw w czasach pandemii.

    Informacje na temat tych bezpłatnych wydarzeń można znaleźć na www.made-in-wroclaw.pl

    źródło: organizatorzy

    Roboty przyszłości, już dziś w fabrykach

    Mateusz Amroziński, specjalista ds. Nowych Projektów z Fanuc Polska Sp. z o.o. w trakcie swojego wystąpienia przedstawił możliwości i korzyści wynikające z zastosowania robotyzacji w przemyśle. Ekspert z FANUC podkreślił, że weszliśmy dziś w erę, w której roboty mogą same analizować dane, rozwiązywać problemy i znajdować optymalne rozwiązania dla danego zadania.

    Amroziński wskazał na fakt, że 49% dużych firm w Polsce i 58% na świecie rozpoczęło wdrażanie inteligentnych automatyzacji swoich procesów, jednak większość jest na początkowym etapie tego typu działań. Korzyści z inteligentnej automatyzacji, takie jak redukcja kosztów i podniesienie wydajności, sprawiają, że prognozy na przyszłość dotyczące jej rozwoju są bardzo optymistyczne, choć w Polsce nadal jest wiele do zrobienia. Gęstość robotyzacji pokazuje, że w naszym kraju na 10 tysięcy pracowników przypadają tylko 42 roboty, podczas gdy średnia dla Europy to 114, a w samych Niemczech wartość ta wynosi 338. Warto dodać, że Korei Południowej to aż 774!

    Mateusz Amroziński opowiedział również o tym, jak stworzyć nowoczesne środowisko przemysłowe w firmie. Pierwszym krokiem jest opisanie obecnego stanu i sposobu pracy produkcji, co pozwala między innymi na zidentyfikowanie wąskich gardeł procesu produkcyjnego, które ograniczają wydajność firmy. Podkreślił, że jest to konieczny i kluczowy krok, gdyż nie można zrobotyzować chaosu – nie pozwoli to na dostrzeżenie efektów działań. Drugim etapem jest przygotowanie infrastrukturalne, czyli zintegrowanie warstwy informatycznej hali produkcyjnej z jej warstwą mechaniczną. Pozwala na to np. platforma software’owa Field System od FANUC.

    Kolejny krok to dobór i wdrożenie technologii, które pozwolą na realizację celów produkcyjnych, zbieranie i wysyłanie danych. Roboty pozwalają na realizację wielu zadań takich jak np. spawanie, zgrzewanie czy paletyzacja. Sam FANUC ma dziś w portfolio ponad 130 modeli robotów, przygotowanych do realizacji wszystkich procesów w przemyśle. Są wśród nich m.in. roboty współpracujące, które pozwalają na bezpieczną współpracę człowieka i maszyny.

    Ekspert zauważył też, że w procesie doboru robotów do linii produkcyjnej trzeba wziąć pod uwagę aspekty techniczne danego stanowiska pracy oraz kompleksowe budżetowanie. Dodał, że ostatnim etapem wdrażania robotyzacji w firmie jest dostosowanie kompetencji zasobów ludzkich. Podsumowując Amroziński podkreślił, że zwiększenie świadomości korzyści płynących z wykorzystania robotów jest bardzo potrzebne. By je dostrzec, trzeba tylko otworzyć się na możliwości, które one oferują.

    źródło: organizatorzy

    Produkt jako usługa

    O postrzeganiu produktu jako usługi, czyli PaaS (ang. Product-as-a-Service) opowiedział w trakcie swojego wystąpienia dr Radomir Grucza, Vice President, Head of Sales DACH Region w GlobalLogic. Grucza wyjaśnił, że Product-as-a-Service, można zilustrować jako zmianę oferowanego produktu na usługę, która realizuje te same funkcjonalności, ale jednocześnie oferuje nowe korzyści w kontekście modeli biznesowych.

    Kluczowym elementem do stworzenia takiej usługi dla przemysłu jest platforma oparta o odpowiednio zaprojektowany software. Kluczowe dla rozwiązania PaaS są odpowiednie dane bazujące na smart sensorach i smart toolboxach oraz interfejs dla użytkownika, który ma umożliwiać intuicyjne korzystanie z usługi czy odpowiednią prezentację danych. Prelegent podkreślił też, że taki model ma dynamiczny charakter – można go rozszerzać, czy też ulepszać. Wskazał też, że PaaS to też dodatkowe funkcjonalności takie jak: zapobieganie kradzieży i zaginięciu, monitorowanie stanu i lokalizacji, prognozowanie konserwacji, integracja systemu informatycznego.

    Przed wdrożeniem cyfryzacji każda organizacja musi odpowiedzieć sobie na różnego typu pytania. Grucza wskazał wśród nich aspekty takie jak analiza obecnego stanu cyfryzacji w firmie lub jej sprawność do sprostania przyszłym wymaganiom.

    Ekspert podkreślił, że każda firma przed wdrożeniem PaaS musi przeanalizować to, jak będzie wyglądał jej nowy model biznesowy, szczególnie w obszarach takich jak segmentacja klientów, model sprzedaży i dystrybucji. Dla osiągnięcia efektywnego wdrożenia PaaS, trzeba pamiętać o odpowiednim skalowaniu działań, tak by przynosiła ona zyski również przy małej liczbie użytkowników, opracowaniu planu działania w przypadku rezygnacji użytkownika z usługi, intuicyjnym designie oraz ciągłej adaptacji do zmian na rynku i postępu technologicznego. Podkreślił też, że cyfryzacja to działanie, które się zaczyna, ale nigdy się nie kończy. W zrozumieniu procesu, który musi nastąpić po to, by organizacja rozpoczęła proces cyfryzacji, mogą pomóc aplikacja takie jak TAO od Global Logic.

     Cyfryzacja i Internet rzeczy

    Wdrożenie przemysłowych rozwiązań IoT (ang. Internet of Things, Internet rzeczy) oraz cyfryzacja łańcucha dostaw były tematem prelekcji Aleksandry Sękowskiej, COO ProxiGroup. Opowiedziała ona o tym, w jaki sposób rozwiązania IoT umożliwiają zupełnie nowy proces komunikowania się między światem wirtualnym i rzeczywistym, który pozwala na osiągnięcie elastyczności w łańcuchu dostaw oraz zwiększenie produktywności.

    Sękowska wyjaśniła, że na cyfrową transformację i wizję fabryki przyszłości składają się płynny interfejs zmieniających się danych, dostęp do zachodzących procesów i zmian w systemach oraz analityka danych z ekosystemu Internetu rzeczy. Maszyny, urządzenia czy systemy sensoryczne, które są w stanie wymieniać informacje, komunikować się i przetwarzać dane, synchronizują je pomiędzy linią produkcyjna, logistyką, magazynowaniem a także klientem końcowym.

    Jako problemy, które można rozwiązać dzięki wdrożeniu systemów przemysłowych IoT, ekspertka zidentyfikowała brak widoczności i komunikacji w poszczególnych ogniwach dostaw, brak informacji o faktycznych stanach magazynowych pozwalających na odpowiednią rotację towarów, wysokie koszty wdrożenia oraz błędy w systemach wynikające z ręcznej pracy. Digitalizację w łańcuchu dostaw COO ProxiGroup określiła jako konieczność wynikająca z oczekiwań i wymagań konsumentów. Dostępność danych, automatyzacja procesów czy przesunięcie terminów dostaw jest obecnie koniecznością, podobnie jak całkowita synchronizacja danych lub możliwość szybszego podejmowania decyzji w oparciu o dane, a także minimalizacja przestojów wynikająca z dostaw.

    Aleksandra Sękowska wskazała również, że transformacja cyfrowa jest kluczem do wygenerowania przewag konkurencyjnych w przedsiębiorstwach, szczególnie w przypadku tych, które działają w branży produkcyjnej i logistycznej. Podsumowała, że pierwszym krokiem do wkroczenia w nią jest wdrożenie przemysłowych systemów IOT w oparciu o wizualizacje i śledzenie życia produktu. Dodała, że firmy przemysłowe, które się na to decydują, szybko zauważają ograniczenie kosztów, wzrost zysków i możliwości elastycznego reagowania na zmiany w czasie kryzysu. Okazało się to bardzo ważne w momencie pandemii koronawirusa.

    Dostawy w przemyśle, a pandemia

    Drugi dzień konferencji podsumował panel dyskusyjny pt. ,Jak cyfryzacja wpływa na łańcuch dostaw w czasach pandemii?”. Uczestniczyli w nim Aleksandra Sękowska, COO ProxiGroup, Marek Prószyński, Enterprise Sales & Partners Team Leader z Trans.eu Group S.A., Krzysztof Drynda, Wiceprezes Wałbrzyskiej Specjalnej Strefy Ekonomicznej oraz Prof. dr hab. Eugeniusz Zych, Prorektor ds. badań naukowych Uniwersytetu Wrocławskiego. Moderatorem panelu był Przemysław Ozga, redaktor naczelny, Production Manager.

    W rozmowach panelistów podkreślono, że pandemia przyśpieszyła innowacyjne procesy w przemyśle. Wskazano, że jeszcze rok temu automatyzacja czy cyfryzacja były trendami, a dziś są koniecznością i codziennością, natomiast firmy przekonały, się, że jest ona naprawdę efektywna. Pandemia była też sygnałem do tworzenia platform wymiany wiedzy i doświadczeń między firmami, a także zacieśnienia między nimi współpracy w zakresie wymiany pracowników, tak by zoptymalizować procesy kadrowe.

    W czwartek 22 października o tym, czy biznes i ekologia idą ze sobą w parze

    22 października, o 9:30 wystartuje trzeci, ostatni dzień Made in Wroclaw. Dyskusje w trakcie konferencji odbędą się pod hasłem „Ekonomia w służbie ekologii”. Nadal można zarejestrować się bezpłatnie na konferencję na www.made-in-wroclaw.pl.

    źródło: organizatorzy

    Wirtualne targi Made in Wroclaw 2020

    Przypominamy, że 22 października 2020 r., odbędą się również wirtualne targi Made in Wroclaw 2020. Będą na nich obecne wrocławskie startupy, liderzy biznesu i instytucje, które współtworzą miasto. Każdy uczestnik będzie mógł znaleźć w ich trakcie coś dla siebie. Przedsiębiorcy będą mogli zdobyć nowe kontakty biznesowe, czy pozyskać wiedzę na temat tego, gdzie można uzyskać wsparcie w rozwoju firmy.

    Nowych perspektyw rozwoju uczestnicy targów będą mogli poszukiwać nie tylko na wirtualnych stoiskach firm i relacjonowanej na żywo głównej scenie targowej, ale też w trakcie spotkań matchmakingowych 1:1, sesji networkingowych oraz innowacyjnego, interaktywnego warsztatu Liberating Structures, podczas którego można zyskać nie tylko konkretną wiedzę, ale i konkretne kontakty.

    Targi będą też okazją do zapoznania się z perspektywami rozwoju kariery we wrocławskich firmach. Opowiedzą one o tym na swoich stoiskach, scenie targowej oraz w trakcie indywidualnych spotkań, na które można umówić się z ich przedstawicielami w aplikacji targowej jeszcze przed wydarzeniem. Aktywne uczestnictwo w targach to też szansa na zdobycie nagród takich jak hulajnoga Xiaomi, kamera goPro czy słuchawki bluetooth JBL! Na bezpłatne targi można zarejestrować się na www.made-in-wroclaw.pl.

    Organizatorzy

    Wydarzenie organizowane jest przez Agencję Rozwoju Aglomeracji Wrocławskiej i Miasto Wrocław. Partnerami Merytorycznymi Made in Wroclaw 2020 są 3M, FANUC Polska, Whirlpool Company Polska Sp. z o.o., GlobalLogic, ITCorner, SoDA oraz MPWiK Wrocław, a patronat strategiczny nad wydarzeniem objęło Hays Poland, CBRE, mBank private banking oraz firma doradcza JP Weber.

    Partnerami Made in Wroclaw 2020 są Hala Stulecia, ZOO Wrocław, Aquapark Wrocław, SmartCity, Stadion Wrocław, Wrocławski Park Technologiczny, Port Lotniczy Wrocław, Space Wizard i HOOF. Patronaty honorowe: Uniwersytet Ekonomiczny we Wrocławiu, Wyższa Szkoła Bankowa we Wrocławiu, Narodowe Centrum Badań i Rozwoju, Politechnika Wrocławska, Uniwersytet Przyrodniczy we Wrocławiu, Wałbrzyska Specjalna Strefa Ekonomiczna, Polsko-Niemiecka Izba Przemysłowo-Handlowa, American Chamber of Commerce i Uniwersytet Wrocławski.

    Czytaj także:

    Czytaj także relacje: