wroclaw.pl strona główna Przedsiębiorcy i biznes we Wrocławiu Przedsiębiorczy Wrocław - strona główna

Infolinia 71 777 7777

2°C Pogoda we Wrocławiu
Ikona powietrza

Jakość powietrza: umiarkowana

Dane z godz. 00:45

wroclaw.pl strona główna

Reklama

  1. wroclaw.pl
  2. Przedsiębiorczy Wrocław
  3. Aktualności
  4. O gospodarce od nowa w trakcie pierwszego dnia Made in Wroclaw 2020
O gospodarce od nowa w trakcie pierwszego dnia Made in Wroclaw 2020 źródło: organizatorzy

Za nami pierwszy dzień Made in Wroclaw 2020. Wystartowała biznesowa konferencja online, na której rozmawialiśmy o tym, jak wygląda gospodarka od nowa, czyli jak koronawirus zmienił sposób postrzegania biznesu. Już jutro drugi dzień konferencji poświęcony przemysłowi 4.0.

Reklama

Konferencję Made in Wrocław 2020 otworzyła Magdalena Okulowska, prezes Agencji Rozwoju Aglomeracji Wrocławskiej oraz Jakub Mazur, wiceprezydenta Wrocławia.

20 października startuje Made in Wroclaw 2020. Siłą Wrocławia są mieszkańcy – program, relacje

Magdalena Okulowska podkreśliła, że Made in Wroclaw, to święto wrocławskiej innowacji, kreatywności i przedsiębiorczości, które w tym roku odbywa się w wyjątkowym trudnym czasie, ale tym bardziej jest okazją do pokazania tego, jak wrocławskie firmy stawiły czoła pandemii, tak by nie zwalniać tempa rozwoju.

Wiceprezydent Wrocławia zaznaczył, że Made in Wroclaw to okazja do rozmów i szukania rozwiązań dla mieszkańców Wrocławia, Polski, ale i całej Europy.

Ewolucja zachowań, ewolucja biznesu

Prelekcje konferencyjne zostały wygłoszone przez przedstawicieli firm takich jak: 3M, 3M GSC Poland, Whirlpool Company Polska Sp. z o.o oraz Spyrosoft S.A. Pierwszą z nich wygłosili duet Anthony Crawford, Dyrektor Operacji Produkcyjnej 3M w Polsce i Regionie Europy Wschodniej oraz Vangelis Savvas, Dyrektor Generalny 3M GSC Poland, który podkreśla, że serce międzynarodowej firmy 3M bije właśnie na Dolnym Śląsku.

3M wpływ koronawirusa na firmę zaobserwowało m.in. na przykładzie zmian popytu na różnego typu produkty, co było związane z ewolucją zachowań ludzkich w trakcie pandemii. Zostały zamknięte szkoły i biura, a to spowodowało spadek popytu na karteczki Post-it. Wzrosło jednak zainteresowanie produktami do majsterkowania czy rolkami do usuwania sierści zwierząt z ubrań.

Wzrósł też popyt na produkty dedykowane przemysłowi, produkty BHP, różnego typu środki mające zastosowanie w ochronie dróg oddechowych oraz produkty do etykietowania (stosowanych np. wraz z zestawem do testów na COVID). W obliczu pandemii dla 3M najważniejsze było zagwarantowanie bezpieczeństwa oraz ciągłości produkcji kluczowych produktów stosowanych w ochronie zdrowia. Nie nastąpiła przerwa w działalności operacyjnej 3M. Firma wprowadziła tryb pracy zdalnej, dbając jednocześnie o komfort i morale pracowników. Prelegenci podkreślili, że w procesie tym kluczowa była elastyczność i zdolność dostosowywania się do dynamicznej sytuacji.

3M, które zatrudnia we Wrocławiu 3500 osób, w obliczu pandemii nie zapomniało o wsparciu lokalnej społeczności – przekazało do szkół sprzęt komputerowy, a linie produkcyjne, które przestały pracować przez COVID zostały przestawione tak, żeby wspierać służby walczące z pandemią np. poprzez dostarczanie im przyłbic.

W kontekście rozwoju sytuacji pandemicznej prelegenci reprezentujący 3M podkreślili, że na początku pandemii poziom zaniepokojenia był wysoki, pojawiały się brak zrozumienia czy błędne informacje - teraz świadomość biznesu jest lepsza, choć to nie koniec wyzwań, z którymi musi się mierzyć. Firma ma jednak obecnie wdrożone protokoły, mechanizmy, jasno określone zasady bezpieczeństwa i działa w warunkach nowej normalności. Vangelis Savvas podsumował wystąpienie mówiąc, że jeśli wszyscy skupią się na rzeczach najważniejszych - wsparciu pracowników i współpracy z partnerami, to wspólnie będzie można przejść przez obecną sytuację na świecie.

2020, czyli rok, w którym pojawił się czarny łabędź

Kolejna prelekcja opisała pandemię poprzez metaforę czarnego łabędzia, oznaczającą niezwykle rzadkie wydarzenie, którego nie da się wcześniej przewidzieć. Pod tytułem „Flying with black swan” (z ang. „lecąc z czarnym łabędziem”) wygłosił ją Fabio Pommella, Prezes Zarządu Whirlpool Company Polska Sp. z o.o. North Area Senior Director i Wrocław Site Leader. Dla jego firmy pandemia COVID-19 przyniosła niespodziewane, trudne momenty. W ich obliczu globalnie, jak i we Wrocławiu Whirlpool określił jako swój priorytet zapewnienie ludziom bezpieczeństwa i dobrobytu.

Swoje działania międzynarodowa korporacja działająca również w naszym mieście oparła o trzy filary, którymi są bezpieczeństwo, czyli stworzenie i wdrożenie szczegółowego planu zapewnienia absolutnego bezpieczeństwa pracowników i efektywnej komunikacji, zintegrowany łańcuch dostaw umożliwiający zapewnienie płynnej dostawy komponentów i transportu towarów oraz stymulacje konsumpcji poprzez akcje marketingowe prowadzone głównie online, które miały na celu pokazanie konsumentom, korzyści z życia w domu.

Fabio Pommella przybliżył też wytyczne i środki wdrożone przez firmę w przypadku wykrycia zarażenia wewnątrz niej oraz w jej otoczeniu (np. wśród odwiedzających czy dostawców), oraz w ramach codziennego funkcjonowania firmy (zarówno biura, jak i produkcji), tak by zmaksymalizować poziom bezpieczeństwa. Można wśród nich wymienić m.in. pracę zdalną, zautomatyzowane systemy pomiary temperatury, dostarczanie pracownikom masek ochronnych oraz codzienną dezynfekcję.

Prezes Zarządu Whirlpool Company Polska Sp. z o.o podkreślił też, że kluczowa dla przetrwania pandemii okazała się zróżnicowana baza dostawców - dzięki oparciu się o dostawców lokalnych, firma była w stanie zagwarantować płynną dostawę wszystkich komponentów do zakładów zlokalizowanych w Polsce i nie tylko. Fabio Pommella podsumował, że 2020 był szczególnym rokiem, w którym pojawił się czarny łabędź, będący dowodem na to, że w działalności biznesowej trzeba zachować elastyczność i odporność.

Koronawirus to szansa, którą zmarnujemy?

Prelekcja Konrada Weiske, wiceprezesa, SoDA - Software Development Association Poland, Współzałożyciela i Prezesa, Spyrosoft S.A odpowiadała na przewrotne pytanie dotyczące tego, czy koronawirus jest szansą, którą zmarnujemy. Weiske podkreślił, że koronawirus wywołał zmianę, która daje gigantyczną szansę dla biznesu, a jej zmarnowanie będzie miało poważne konsekwencje. Przywołał badanie przeprowadzone przez SoDA - Software Development Association Poland oceniające nastroje w branży IT na różnych etapach pandemii. Choć na początku wśród przedsiębiorców z tego sektora wpływ pandemii na biznes oceniany był pesymistycznie, to z kolejnymi miesiącami zwiększyła się liczba optymistów, a trend jest wzrostowy.

Prezes Spyrosoft podkreślił, że koronawirus sprawił, że trendy obecne na rynku w obszarze IT zostały mocno zamanifestowane. Firmy, które zaczęły tracić klientów, musiały ograniczać koszty, co wpłynęło na wdrażanie w nich różnych form automatyzacji, czyli rozwiązań informatycznych opartych o sztuczną inteligencję. Dystans społeczny wpłyną z kolei na wzrost zdalnego korzystania z usług, których oferowanie może definiować funkcjonowanie przedsiębiorstwa na rynku.

Wzrost roli rozwiązań wirtualnych wpłynął też na wzrost popytu na cyberbezpieczeństwo, a zdalna praca sprawiła, że dystans geograficzny w sektorze IT przestał być barierą do współpracy między firmami a ich potencjalnymi klientami. Wszystkie te czynniki Konrad Weiske określił jako szansę na dynamiczny rozwój, która jednak bez konkretnych działań może zostać zmarnowana. W sektorze IT brak jest odpowiedniej ilości wykwalifikowanych specjalistów. Spada też ilość absolwentów kierunków informatycznych oraz miejsc pracy dla osób tuż po studiach, w ramach których mogą wyspecjalizować swoje kompetencje.

Jako receptę prelegent Made in Wrocław 2020 podał nacisk na edukację i kształcenie większej ilości pracowników, pozyskiwanie pracowników spoza UE, wdrożenie programów wsparcia zatrudniania absolwentów oraz zwiększenie zainteresowania pracą w IT. Podsumowując podkreślił też, że działania w okresie pandemii to ogromne wyzywanie, któremu musimy podołać, gdyż inaczej nasz rynek straci, a zyskają inne kraje Europy Środkowo-Wschodniej oraz kraje azjatyckie.

Dyskusja o zmianach i przyszłości

I dzień Made in Wrocław zakończył panel dyskusyjny ,,Walka z koronawirusem – nowa rzeczywistość, nowe sposoby działania’’. Wzięli w nim udział: Anna Berczyńska, Wiceprezes ABSL Talents, Dyrektorka Zarządzająca Globalnego Centrum Usług Wspólnych, Schaeffler Global Services Europe, Grzegorz Rudno-Rudziński, Prezes Zarządu Klastra ITCorner, Partner Zarządzający, Unity Group, prof. dr hab. Marcin Drąg, Wydział Chemiczny, Politechnika Wrocławska, Krzysztof Jarzyna, Managing Director, Industrias Alegre.

Moderatorem rozmowy był dr Marcin Dudarski, Współzałożyciel i Partner Zarządzający, JP Weber. W jego trakcie dyskutowano o wpływie pandemii na działanie różnych sektorów rynku. Podkreślono, że pandemia zmieniła tempo zmian zachodzących w firmach i wymogła na nich stosowanie na co dzień metod, wcześniej uznawanych za innowacyjne. Zmieniła też m.in. poprzez przeniesienie działalności biznesu do świata wirtualnego rozumienie granic organizacji.

W trakcie panelu prof. dr hab. Marcin Drąg z Politechniki Wrocławskiej przedstawił też perspektywy naukowe wyjścia z pandemii, podkreślając, że kluczowe jest poszukiwanie leków panwirusowych, które będą skuteczne również w przypadku leczenia innych, przyszłych koronawirusów.  

W środę, 21 października o przemyśle 4.0

22 października, drugi dzień Made in Wroclaw, odbędzie się pod hasłem „Czwarta rewolucja przemysłowa na Dolnym Śląsku”. Będziemy rozmawiać m.in. o automatyzacji, cyfryzacji i fabrykach przyszłości. Nadal można zarejestrować się bezpłatnie na konferencję na www.made-in-wroclaw.pl!

Przypominamy też, że ostatniego dnia konferencji, 22 października 2020 r., odbędą się wirtualne targi Made in Wroclaw 2020. Udział w obu wydarzeniach jest bezpłatny, a rejestracja jest możliwa na www.made-in-wroclaw.pl.

Organizatorzy

Wydarzenie organizowane jest przez Agencję Rozwoju Aglomeracji Wrocławskiej i Miasto Wrocław.

Partnerami Merytorycznymi Made in Wroclaw 2020 są 3M, FANUC Polska, Whirlpool Company Polska Sp. z o.o., GlobalLogic, ITCorner, SoDA oraz MPWiK Wrocław, a patronat strategiczny nad wydarzeniem objęło Hays Poland, CBRE, mBank private banking oraz firma doradcza JP Weber.

Partnerami Made in Wroclaw 2020 są Hala Stulecia, ZOO Wrocław, Aquapark Wrocław, SmartCity, Stadion Wrocław, Wrocławski Park Technologiczny, Port Lotniczy Wrocław, Space Wizard i HOOF. Patronaty honorowe: Uniwersytet Ekonomiczny we Wrocławiu, Wyższa Szkoła Bankowa we Wrocławiu, Narodowe Centrum Badań i Rozwoju, Politechnika Wrocławska, Uniwersytet Przyrodniczy we Wrocławiu, Wałbrzyska Specjalna Strefa Ekonomiczna, Polsko-Niemiecka Izba Przemysłowo-Handlowa, American Chamber of Commerce i Uniwersytet Wrocławski.

Czytaj także 

Czytaj także relacje:

Bądź na bieżąco z Wrocławiem!

Kliknij „obserwuj”, aby wiedzieć, co dzieje się we Wrocławiu. Najciekawsze wiadomości z www.wroclaw.pl znajdziesz w Google News!

Reklama

Powrót na portal wroclaw.pl