www.wroclaw.pl

    Finansista i projektant łączą siły. Chcą zmienić rynek optyczny

    Piotr Kruszyński, były szef serwisu PizzaPortal.pl sprzedanego w ubiegłym roku za ponad 150 mln zł i Mateusz Toporowicz, współzałożyciel marki okularowej Gepetto chcą zmienić rynek okularowy. Deklarują, że jako pierwsi na świecie, opracowują we współpracy z naukowcami z najlepszych polskich uczelni, technologię badania wzroku na odległość.

    Od lewej strony: Piotr Kruszyński i Mateusz Toporowicz Fot. Źródło: Gepetto
    Od lewej strony: Piotr Kruszyński i Mateusz Toporowicz

    Firma Gepetto i jej założyciele: Mateusz Toporowicz i Agnieszka Prask (obecnie firmę prowadzi tylko Mateusz) są laureatami rankingu organizowanego przez portal www. wroclaw.pl – „30 Kreatywnych Wrocławia 2016”.

    Gepetto wchodząc na rynek w 2013 r. wprowadził do mody okularowej oprawki drewniane. Cechą charakterystyczną ich projektów są nieszablonowe materiały (egzotyczne drewno), a także innowacyjne metody produkcji m.in. tworzenie okularów metodą druku 3D. Firma jako pierwsza w Europie zaczęła łączyć w okularach drewno z masą perłową i kamieniem. Ich pomysłem są także drewniane zegarki z orzecha amerykańskiego i mechanizmem szwajcarskiej firmy Ronda.

    Gepetto stawia na badania i rozwój

    W październiku br. Gepetto poinformował o rozpoczęciu nowego rozdziału w swojej działalności. Teraz to ma być nie tylko sprzedaż, ale także działania badawczo-rozwojowe. Mateusz Toporowicz absolwent Wzornictwa Przemysłowego wrocławskiej Akademii Sztuk Pięknych chce to robić razem z Piotrem Kruszyńskim, byłym szefem serwisu PizzaPortal.pl sprzedanego w ubiegłym roku za ponad 150 mln zł.

    – Ideą przewodzącą połączeniu sił było stworzenie projektu, w ramach którego założyciele uzupełniają się kompetencjami. Pierwsi na świecie opracowujemy, we współpracy z naukowcami z najlepszych polskich uczelni, technologię badania wzroku na odległość – podkreśla Mateusz Toporowicz.

    Zdjęcie ilustracyjne. Źródło: freepik

    Jednym z elementów badania wzroku online będzie rozwiązanie na ekranie telefonu lub komputera specjalistycznych ćwiczeń i testów, ale nie tylko. W obawie przed konkurencją pomysłodawcy nie chcą na razie zdradzać szczegółów technologicznych. Na podstawie ich kompleksowego badania będzie można stwierdzić m.in. bliskowzroczność, dalekowzroczność oraz astygmatyzm.

    – Dzięki naszym badaniom przez internet zdecydowanie większa liczba osób będzie miała możliwość sprawdzenia swojego wzroku. To będzie oferta dla tych, którzy mają problem z dotarciem do okulisty czy optometrysty – podkreśla Mateusz

    Jest się o co bić. Rynek optyczny wart jest miliardy

    Polski rynek optyczny, na który składają się oprawki do okularów korekcyjnych, okulary przeciwsłoneczne, soczewki kontaktowe oraz szkła okularowe jest wart ok. 2,5 mld zł, jednak optyczny e-commerce jest dopiero na początku swojej drogi. Cały rynek eyewear rośnie w tempie ok. 2,5% rocznie, natomiast dynamika wzrostu penetracji online jest blisko 4-krotnie wyższa. Za 3 lata już ponad 1/3 zakupów na tym rynku będzie dokonywana online.

    – Chęć tworzenia zmian rynkowych to nasza wspólna pasja. Połączenie doświadczenia Mateusza zdobytego przez siedem lat prowadzenia firmy z moim wieloletnim doświadczeniem w branży finansowej oraz na rynku online food delivery to rzadko spotykana w biznesie sytuacja. Głęboko wierzymy, że łącząc potencjały i kompetencje będziemy w stanie podbić nie tylko krajowy rynek eyewear – dodaje Piotr Kruszyński.

    Zdjęcie ilustracyjne. Źródło: freepik

    Piotr Kruszyński swoją karierę rozpoczął w dziale audytu finansowego w Deloitte. Przez dwa lata pracował w USA, kierując zespołami doradzającymi spółkom z listy Fortune500. Ostatnie trzy lata spędził w PizzaPortal.pl, początkowo jako dyrektor finansowy, a następnie prezes. Przeprowadził PizzaPortal.pl przez proces akwizycji przez hiszpańskie Glovo za ponad 150 mln zł. Jest absolwentem International Faculty of Engineering na Politechnice Łódzkiej.

    7 lat na rynku

    Mateusz Toporowicz dodaje, że przez 7 lat obecności na rynku, firma przetestowała wiele rozwiązań sprzedażowych. Pojawiała się na festiwalach muzycznych, realizowała duże zamówienia B2B dla takich firm jak Porsche, Iqos, Tatuum czy Simple. Ponadto, współpracowała z zagranicznymi dystrybutorami, a także prowadziła swoje punkty stacjonarne w galeriach handlowych.

    – Zebrane doświadczenia doprowadziły do świadomego zwrotu w kierunku wypracowanego modelu działalności na rynku, opierającego się w 100% na kanale e-commerce. Teraz firma planuje pozyskanie zewnętrznego finansowania i podbój zagranicznych rynków – dodaje Mateusz.

    W tym roku Gepetto udostępniło aplikację mobilną „Gepetto Lustro”, która wykorzystując technologię AR (augmented reality) umożliwia przymierzenie wirtualnych okularów przy użyciu smartfona.