Projekt „Study in Wrocław” w 2019: Więcej spotkań, więcej studentów

W 2019 roku uczestnikami wydarzeń, na których prezentowany był projekt „Study in Wrocław” było ponad 70 tysięcy osób w sześciu krajach.


Od chińskiego Chengdu, przez stolicę Gruzji Tbilisi, po Moskwę, Mińsk i kilkanaście najważniejszych miast na Ukrainie – rok 2019 obfitował w imprezy edukacyjne, podczas których intensywnie promowane były wrocławskie szkoły wyższe.

To główny cel projektu „Study in Wrocław” realizowanego przez Agencję Rozwoju Aglomeracji Wrocławskiej z udziałem najważniejszych uczelni we Wrocławiu: Uniwersytetu Wrocławskiego, Politechniki Wrocławskiej, Uniwersytetu Ekonomicznego, Uniwersytetu Przyrodniczego, Wyższej Szkoły Bankowej, Wyższej Szkoły Handlowej i Dolnośląskiej Szkoły Wyższej.

Styczniowe spotkanie podsumowujące realizację projektu „Study in Wrocław” w roku 2019 otworzył mini-referat Anny Ovcharenko z ARAW o różnicach w systemach edukacyjnych na poziomie akademickim między Ukrainą a Polską. – Na Ukrainie nie są obsadzane wszystkie dostępne miejsca na studiach. Na opinię o niskiej jakości studiów na Ukrainie wpływ ma niski prestiż zawodu wykładowcy akademickiego oraz korupcja – mówiła Anna Ovcharenko.

Dariusz Ostrowski, dyrektor zarządzający ARAW: – Koszty studiów na Ukrainie odbiegają mocno od średniego wynagrodzenia, o wiele je przewyższają. Dlatego wiele osób bierze pod uwagę studia za granicą, bo skoro i tak trzeba płacić, to lepiej studiować w Polsce.

Obcokrajowcy przyjeżdżają na płatne studia

Mirosław Lebiedź, specjalista ds. kontaktów międzynarodowych, przedstawił statystyki dotyczące liczby obcokrajowców studiujących w Polsce. Największą grupę stanowią młodzi Ukraińcy – ponad 70 tysięcy z nich ma indeksy polskich szkół wyższych. Ok. 10 procent z nich uczy się we Wrocławiu.

Największe grupy są na największych wrocławskich uczelniach, ale liczba cudzoziemców wśród studentów najbardziej dynamicznie rośnie na uczelniach niepublicznych. Np. dużym odsetkiem obcokrajowców chwali się Wyższa Szkoła Bankowa, gdzie uczy się ponad tysiąc studentów z 24 krajów. Większość pochodzi z Ukrainy, Białorusi i Rosji, ale są też młodzi ludzie z Chin, Kazachstanu, Kongo.

Cudzoziemcy na studiach we Wrocławiu: Ukraińcy i reszta świata

Ogromny skok liczby obcokrajowców, którzy wybierają Wrocław na miejsce do nauki i życia, to m.in. efekt intensywnej promocji stolicy Dolnego Śląska jako miasta akademickiego z perspektywami na dobre, dostatnie życie już po uzyskaniu dyplomu.

– Młodzi ludzie zza wschodniej granicy bardziej interesują się uczelniami w zachodniej Polsce, np. w Gdańsku, Poznaniu, Wrocławiu. Wynika to z lepszych warunków studiowania w tych miastach oraz ich intensywnej promocji – mówił Mirosław Lebiedź.

W roku 2019 o wrocławskich szkołach wyższych ich przedstawiciele oraz pracownicy ARAW opowiadali podczas 13 targów edukacyjnych w sześciu państwach (w 2018 r. odwiedzili cztery kraje). Zorganizowali 10 (dwa razy więcej niż rok wcześniej) dedykowanych prezentacji projektu.

– Organizowaliśmy te spotkania w miejscach, w których nie ma targów edukacyjnych. Na przykład, w Mińsku nie było żadnej innej polskiej uczelni – podkreślił Dariusz Ostrowski.

Plany „Study in Wrocław” na 2020

Plany na rok 2020 są niemniej ambitne. Już w lutym przedstawiciele projektu wezmą udział w targach i prezentacjach dla maturzystów organizowanych na Białorusi (Mińsk) i w Gruzji. Kolejne miesiące w kalendarzu (aż do listopada 2020 roku) także są wypełnione wydarzeniami, podczas których wrocławskie szkoły wyższe będą intensywnie promowane. O zasadach studiowania w stolicy Dolnego Śląska będą mogli porozmawiać młodzi ludzie m.in. w Erewaniu, Taszkiencie, Sankt Petersburgu oraz w kilkunastu miastach na Ukrainie.

Seria spotkań informacyjnych dla zagranicznych studentów

Przedstawiciele projektu chcą zaangażować w jego realizację więcej wolontariuszy, przede wszystkim osób, które do Wrocławia przyjechały na studia zza granicy. W planach jest także rozwój sieci Ambasadorów projektu. To lokalni przedstawiciele „Study in Wrocław”, ich rolą jest reprezentowanie szkół wyższych z Wrocławia w środowisku lokalnym, konsultacje, informowanie o warunkach nauki i życia w Polsce.

Realizatorzy „Study in Wrocław” mocno stawiają także na inne formy promocji uczelni we Wrocławiu, m.in. w mediach społecznościowych. Istotną częścią działań są konsultacje prowadzone z wykorzystaniem social mediów, skype’a i innych narzędzi.

Sprawdził się model mitingów informacyjnych dla studentów pierwszego roku, dlatego kontynuowane będą spotkania pod szyldem „Akademia Study in Wroclaw”.



Zgłoś uwagę