wroclaw.pl strona główna Najświeższe wiadomości dla mieszkańców Wrocławia Dla mieszkańca - strona główna

Infolinia 71 777 7777

2°C Pogoda we Wrocławiu
Ikona powietrza

Jakość powietrza: umiarkowana

Dane z godz. 04:33

wroclaw.pl strona główna
Reklama
  1. wroclaw.pl
  2. Dla mieszkańca
  3. Aktualności
  4. Komunikacja miejska w 2019 roku [PODSUMOWANIE]

To był bardzo dobry rok dla wrocławskiej komunikacji miejskiej. Rozpoczęły się dwie duże budowy tras tramwajowych, na Nowy Dwór i przez Popowice. Do Wrocławia przyjechało 50 nowych autobusów i 10 tramwajów. Na kolejne są już perspektywy. Pasażerowie zyskali też sporo usprawnień: zlikwidowano m.in. bilety na autobusy pospieszne i nocne, ograniczono cięcia w transporcie na wakacje, wydłużono komunikację tramwajową w nocy. Od maja MPK ma też nowego prezesa, to Krzysztof Balawejder.

Reklama

Tramwaj na Nowy Dwór i Popowice

Na te inwestycje czekaliśmy od lat. Wreszcie ruszyły prace budowlane. Pierwsza trasa autobusowo-tramwajowa (TAT) powstaje od pl. Orląt Lwowskich do pętli na ul. Rogowskiej. To największa inwestycja komunikacyjna miasta od 1949, kiedy wybudowana została linia tramwajowa na Leśnicę. Powstaje 7 kilometrów trasy, dwa wiadukty 160 metrowy nad torami kolejowymi i 22 metrowy nad ulicą Smolecką. TAT pojedziemy w 2023 roku.

Druga trasa przez Popowice ma być gotowa w 2022 roku. Tam powstaje blisko 4 kilometry nowego torowiska. Przebudowywany jest również wiadukt nad ul. Długą, który będzie w przyszłości zintegrowanym przystaniem kolejowym i dla komunikacji miejskiej. Trasa ma początek na skrzyżowaniu ulic Dmowskiego, Władysława Jagiełły i Mieszczańskiej i wiedzie aż do torowiska na ul. Milenijnej.  

W 2019 roku oddano do użytku także nowe torowisko na ul. Hubskiej. Pojawiły się tam nowe tory, sieć trakcyjna, nowa jezdnia, trasa rowerowa i oświetlenie. Wybudowano również przystanki wiedeńskie, ustawiono nowe wiaty przystankowe i małą infrastrukturę. Przebudowa ulicy rozpoczęła się jesienią 2017 roku.

Wymiana autobusów

W mijającym roku we Wrocławiu zameldowało się 50 nowych autobusów Mercedes Citaro. W komplecie na regularne linie wyjechały jesienią. Wszystkie są klimatyzowane, nispodołogowe i spełniają najbardziej ostre normy emisji spalin EURO6.

Niebawem we Wrocławiu pojawi się 30 kolejnych nowych autobusów. Zadba o nie podwykonawca MPK, który rozpocznie obsługę linii komunikacyjnych w połowie stycznia 2020 roku. Z tego co udało nam się dowiedzieć dla Wrocławia zakupił przegubowe Mercedesy Conecto i „krótkie” Isuzu Cityport.

Pod koniec 2019 roku MPK ogłosiło kolejny przetarg, tym razem miejski przewoźnik chce wydzierżawić 60 nowych autobusów. Kiedy pojawią się we Wrocławiu z ulic znikną całkowicie najbardziej wysłużone pojazdy marki Volvo.

W mijającym roku do zajezdni MPK przyjechało też 10 nowych tramwajów Moderus Beta. Była to ostatnia partia z dużego zamówienia.

Torowiska dla MPK

Decyzją prezydenta jesienią 2019 roku wrocławskie MPK, jako główny użytkownik torowisk tramwajowych przejęło nad nimi kontrole. Ma to usprawnić i przyspieszyć remonty oraz bieżące utrzymywanie. Jednocześnie prezydent zapowiedział zwiększenie środków na torowiska do 80 milionów rocznie.

Już wiadomo, że w przyszłym roku za te pieniądze zostaną m.in. wymienione rozjazdy tramwajowe na 5 skrzyżowaniach (ul. Piłsudskiego i ul. Świdnickiej, ul. Podwale i ul. Sądowej, ul. Podwale i ul. Świdnickiej od pl. Teatralnego, na pl. Dominikańskim – od ul. Św. Katarzyny, ul. Piotra Skargi i ul. Teatralnej – od ul. Kołłątaja).

Drobne usprawnienia, duże efekty

Rok 2019 to też sporo usprawnień w komunikacji miejskiej. Przede wszystkim Wrocław zrezygnował z wakacyjnych cięć kursów autobusowych i tramwajowych. Decyzją Rady Miejskiej zlikwidowano również bilety na linie pospieszne i nocne. Staniały również tzw. „przejazdówki”. W mieście powstały też trzy nowe buspasy wydzielone dla komunikacji miejskiej. MPK pod wodzą nowego prezesa Krzysztofa Balawejdera wprowadziło też tzw. „gorące przyciski”, służą do samodzielnego otwierania drzwi na przystankach. Rozwiązanie podobne do tego stosowanego od lat w tramwajach, ma ułatwiać wymianę pasażerów.

Sporo wydarzyło się też w komunikacji nocnej. Na trasy po zmroku zaczęło wyjeżdżać więcej autobusów, wydłużono także kursowanie głównych linii tramwajowych. Miejski przewoźnik w 2019 roku zaostrzył także procedury bezpieczeństwa dla swojej floty autobusowej. Jest kontrolowana częściej i gruntowniej, tak aby pasażerowie mieli pewność, że podróżują sprawną flotą.

Z drobnych ale ważnych rzeczy trzeba wymienić jeszcze pilotażowe wprowadzenie na przystankach specjalnych miejsc dla osób z niepełnosprawnością oraz uruchomienie autobusu dla bezdomnych, który niebawem ma wyjechać na ulice Wrocławia.

Prezydent miasta Jacek Sutryk zapowiedział też w podsumowaniu roku swojej pracy, że Wrocław zamierza do 2023 roku wydać na komunikację miejską 1,3 miliarda złotych.

Czytaj więcej: 1,3 miliarda złotych na komunikację miejską 

Posłuchaj podcastu

Bądź na bieżąco z Wrocławiem!

Kliknij „obserwuj”, aby wiedzieć, co dzieje się we Wrocławiu. Najciekawsze wiadomości z www.wroclaw.pl znajdziesz w Google News!

Reklama
Powrót na portal wroclaw.pl