wroclaw.pl strona główna Najświeższe wiadomości dla mieszkańców Wrocławia Dla mieszkańca - strona główna

Infolinia 71 777 7777

5°C Pogoda we Wrocławiu
Ikona powietrza

Jakość powietrza: umiarkowana

Dane z godz. 23:00

wroclaw.pl strona główna
Reklama
  1. wroclaw.pl
  2. Dla mieszkańca
  3. Aktualności
  4. Usprawnienia w komunikacji miejskiej, nowa flota i tańsze bilety
Kliknij, aby powiększyć
W marcu MPK podpisze umowę z Mercedesem na dostarczenie 50 nowych autobusów. fot. UM W
W marcu MPK podpisze umowę z Mercedesem na dostarczenie 50 nowych autobusów.

Częściej i dalej – tak zgodnie z koncepcją nowego programu autobusowego dla Wrocławia mają kursować autobusy MPK w mieście. Wśród komunikacyjnych nowości w stolicy Dolnego Śląska w 2019 roku m.in. zostanie uruchomiona nowa linia autobusowa 143 z Lipy Piotrowskiej do pętli na Oporowie. Kolejne cztery linie zostaną przedłużone, a na trzech trasach zostaną wprowadzone dodatkowe kursy. Zakupionych zostanie 50 nowych autobusów.

Reklama

Duże zmiany w najbliższych miesiącach czekają mieszkańców Wrocławia w zakresie korzystania z komunikacji miejskiej. Więcej połączeń, tańsze bilety okresowe i nowa linia to tylko część nowych pomysłów, które będą realizowane w 2019 r.

– Wśród 100 zadań na pierwsze 100 dni mojej prezydentury mieściło się wiele kwestii dotyczących komunikacji miejskiej, która podczas całej mojej kadencji będzie szczególnie istotna. W związku z tym przedstawiamy dzisiaj nowy program autobusowy, który ma ułatwić wielu mieszkańcom korzystanie z komunikacji miejskiej i będzie skrupulatnie wprowadzany w życie w kolejnych miesiącach – podkreślił Jacek Sutryk, prezydent Wrocławia.

Autobus do Lipy Piotrowskiej i przedłużenia kolejnych linii

Jesienią mieszkańcy Lipy Piotrowskiej będą mogli podróżować nową linią autobusową 143 do pętli tramwajowo–autobusowej na Oporowie (po drodze będzie możliwość przesiadki na węźle „Kwiska”). Będzie to kolejne połączenie Lipy Piotrowskiej z centrum miasta (linia 111 kursuje między ul. Kminkową a placem Grunwaldzkim).

Ze zmian w 2019 roku powinni być również zadowoleni m.in. mieszkańcy Maślic. W III kwartale wydłużona zostanie linia 127, która będzie kończyć kursy nie na przystanku Kozanów, ale przy ulicy Koziej.

Przedłużona zostanie również linia 144, obecnie zatrzymująca się na pętli przy ulicy Kamieńskiego. Autobusy mają kursować aż do przystanku Polanowice (po wybudowaniu pętli autobusowej), co ułatwi mieszkańcom tego osiedla dostanie się do centrum miasta. Dodatkowo również planowane jest skierowanie wybranych kursów linii 147 do ulicy Bierutowskiej.

Zmiany dotkną także południowe części miasta. Od 1 marca linia 110, która obecnie kursuje między przystankami Iwiny (Pętla) - Dworzec Główny (Stawowa) zostanie przedłużona do Galerii Dominikańskiej. Bardzo ważną zapowiedzią jest także wydłużenie linii 145. Autobusy nie będą kończyć swego biegu na Tarnogaju i Gaju, ale pojadą dalej - do Jagodna i ułatwią komunikację mieszkańcom m.in. Małej Toskanii. Wprowadzenie zmian w kursach linii 145 planowana jest na koniec III kwartału tego roku. 

Prezydent Wrocławia Jacek Sutryk w Zajezdni autobusowej przy ul. Obornickiej zapowiedział najbliższe zmiany w miejskiej komunikacji. Fot. UMW

Usprawnienia komunikacyjne dla Jagodna

Jak zapewniają urzędnicy, to nie koniec poprawy sytuacji komunikacyjnej na Jagodnie. Oprócz wydłużenia i zwiększenia linii autobusowych na osiedlu mają pojawić się nowe elementy infrastruktury, dzięki którym mieszkańcy będą łatwiej dojeżdżać do centrum Wrocławia.

– Obecnie trwa przebudowa ul. Buforowej, po której zakończeniu ulica zyska zupełnie nową nawierzchnię. Powstanie fragment czteropasmowej drogi, nowy wiadukt kolejowy pod cztery linie torowisk, rondo, a także rezerwa pod tramwaj do skrzyżowania z ul. Kajdasza – przypomniała Elżbieta Urbanek, dyrektor Departamentu Infrastruktury i Transportu UMW.

Na Jagodnie powstaną także nowe ścieżki rowerowe i chodniki. Sygnalizacja świetlna zostanie wpięta do systemu ITS, pojawi się także oświetlenie w technologii LED. W ramach tej inwestycji powstaną również przystanki autobusowe po obu stronach nowego ronda (skrzyżowanie Konduktorskiej, Malinowskiego, Brzozowej, Kajdasza, Sarniej).

W ramach Programu Inicjatyw Rad Osiedli zaplanowano poprawę nawierzchni w ul. Konduktorskiej – między przejazdami kolejowymi oraz budowę nawierzchni wraz z oświetleniem w ul. Sygnałowej (realizacja w latach 2019 – 2020). Na Jagodnie, najpóźniej w 2 etapie (od czerwca 2019) rozbudowy miejskiego roweru, powstaną stacje Nextbike: przy skrzyżowaniach ulic: Konduktorska-Buforowa, Jagodzińska-Buforowa i Vivaldiego-Buforowa.

W tym roku rozpoczęło się również opracowanie dokumentacji projektowej trasy tramwajowej na Jagodno – przy pętli tramwajowej przewidziana będzie budowa parkingu „Parkuj i Jedź”. Odbyło się już pierwsze spotkanie rady technicznej w tej sprawie.

Pozostałe zmiany w komunikacji autobusowej

Zwiększeniu w najbliższym czasie ulegnie także częstotliwość kursowania niektórych linii autobusowych, w tym linii 140, której trasa przebiega od ul. Kwiskiej do ul. Ślazowej. Od 1 kwietnia autobusy na tej trasie będą kursować w dni robocze co pół godziny przez cały dzień, a nie jak do tej pory tylko w godzinach szczytu.

Dodatkowo zwiększeniu ulegnie częstotliwość kursów linii 114 miedzy Bieńkowicami a Galerią Dominikańską (w szczycie do 7,5 minuty). 7 stycznia pomiędzy Swojczycami a placem Grunwaldzkim została uruchomiona dodatkowa linia 715, która kursuje w szczytach komunikacyjnych.

Nowe autobusy we Wrocławiu i obniżki cen biletów okresowych

W marcu MPK podpisze umowę z Mercedesem na dostarczenie 50 nowych autobusów. Pierwsze trafią do Wrocławia jesienią i uzupełnią flotę MPK. Dodatkowo w najbliższych tygodniach MPK ogłosi postępowanie przetargowe na wybór kolejnego podwykonawcy.

– Aby zrealizować nowy program autobusowy potrzebne są dodatkowe pojazdy. Dlatego kupimy 50 nowych autobusów marki Mercedes Citaro. Będą to autobusy przegubowe, w pełni klimatyzowane, wyposażone w systemy informacji pasażerskiej i monitoringu. Tego typu pojazdy już jeżdżą po ulicach Wrocławia i cieszą się dobrą opinią – podkreśla Jolanta Szczepańska, prezes MPK Wrocław.

50 sztuk nowych autobusów marki Mercedes Citaro w tym roku trafi do Wrocławia. Fot. UMW

Wrocław likwiduje również bilety jednorazowe na linie pospieszne i nocne, a także bilety na linie podmiejskie. Zastąpi je bilet jednorazowy na wszystkie linie – 3,40 zł normalny i 1,70 zł ulgowy. Po zakończeniu konsultacji, projekt uchwały zostanie przekazany na sesję Rady Miejskiej 21 marca. Po zgodzie radnych zmiany zaczną obowiązywać od 1 września.

Obniżce ulegną także ceny biletów okresowych imiennych:

  • 30-dniowego na wszystkie linie z 98 zł na 90 zł,
  • 60-dniowego na wszystkie linie ze 180 zł na 170 zł,
  • semestralnego na dwie dowolne linie z 250 zł na 230 zł,
  • 30-dniowego aglomeracyjnego na wszystkie linie z 86 zł na 72 zł.

Plan Zrównoważonej Mobilności Miejskiej dla Wrocławia

W stolicy Dolnego Śląska zacznie również obowiązywać Plan Zrównoważonej Mobilności Miejskiej - dokument partycypacyjny, który obejmuje wszelkie działania z zakresu kształtowania zachowań komunikacyjnych.

– W ramach projektu do tej pory odbyło się 6 spotkań dla mieszkańców i interesariuszy. Pozwoliły one na zebranie oczekiwań i potrzeb w zakresie przemieszczania się po mieście, a następnie wypracowanie projektu dokumentu, który właśnie teraz wystawiony został do konsultacji. Określamy w nim najważniejsze i najpilniejsze zadania na najbliższe lata w zakresie mobilności. Systematycznie chcemy ten plan dalej wdrażać. Będzie to drogowskaz do realizacji konkretnych zadań inwestycyjnych na następne lata – podkreśliła Monika Kozłowska-Święconek, dyrektor Biura Zrównoważonej Mobilności UMW.

Plan, sporządzony w oparciu o wytyczne UE to gotowe narzędzie do podejmowania decyzji, nie tylko budżetowych, ale także z zakresu zarządzania miastem. W pierwszej piątce najpilniejszych i najważniejszych działań znalazły się m.in. poprawa infrastruktury torowej, kontynuacja prac nad rozwojem tras tramwajowych zgodnie z Wrocławskim Programem Tramwajowym, nowe przejścia dla pieszych w centrum, uspokojenie ruchu oraz więcej zieleni w centrum i Śródmieściu, a także rozwijanie przestrzeni dla pieszych i rowerzystów.

Projekt uchwały trafi na sesję Rady Miejskiej 11 kwietnia. Pełna wersja planu oraz dodatkowe informacje dostępne do pobrania.

Posłuchaj podcastu

Bądź na bieżąco z Wrocławiem!

Kliknij „obserwuj”, aby wiedzieć, co dzieje się we Wrocławiu. Najciekawsze wiadomości z www.wroclaw.pl znajdziesz w Google News!

Reklama
Powrót na portal wroclaw.pl