wroclaw.pl strona główna Najświeższe wiadomości dla mieszkańców Wrocławia Dla mieszkańca - strona główna

Infolinia 71 777 7777

4°C Pogoda we Wrocławiu
Ikona powietrza

Jakość powietrza: umiarkowana

Dane z godz. 20:18

wroclaw.pl strona główna
Reklama
  1. wroclaw.pl
  2. Dla mieszkańca
  3. Miejski Rzecznik Konsumentów we Wrocławiu
  4. Niezbędnik seniora

Jak dokonywać mądrych wyborów, „nie dać się nabrać”, na co zwracać uwagę, jakich zasad przestrzegać? Na te i inne pytania odpowiedź w niezbędniku seniora.

Reklama

Niezbędnik Seniora – czyli mądry konsument przed szkodą

Nieograniczony dostęp do towarów i usług jaki oferuje nam współczesny rynek jest nie tylko dobrodziejstwem, ale też sporym zagrożeniem dla naszego bezpieczeństwa, nie tylko prawnego, ale i finansowego. Należy zachować ostrożność, aby nie dać się oszukać akwizytorom – czytać dokładnie umowy oraz przestrzegać zasad bezpiecznych pożyczek.

Na jakie umowy zwracać szczególną uwagę

Sprzedaż bezpośrednia realizowana poprzez zawieranie umów w trybie poza lokalem przedsiębiorstwa:

  • Na pokazach organizowanych w hotelach, restauracjach, podczas pobytów w sanatoriach. Częstą praktyką jest wysyłanie zaproszeń (po uprzednim kontakcie telefonicznym), które konsument otrzymuje na pokaz. Podczas pokazu często sprzedawane są produkty, które nie są warte swojej ceny, jak pościel, wszelkiego rodzaju „wyroby medyczne”, garnki itp. Dodatkowo konsumenci „zachęcani są” na udział w takiej prezentacji poprzez gwarantowane „prezenty” czy poczęstunki.
  • Za pośrednictwem akwizytorów w Twoim domu. Uważaj na firmy oferujące umowy, w ramach których masz otrzymywać niższe rachunki za prąd, gaz, telefon. Często odwiedzające osoby sugerują, że są przedstawicielami firm, z którymi mamy dotychczas zawarte umowy. Zawarcie nowej umowy może się wiązać z zerwaniem dotychczasowego kontraktu oraz z nałożeniem przez obecną firmę kary za zerwanie umowy przed upływem terminu, na jaki została zawarta.

Uwaga!

Szczególnym rodzajem opisanego rodzaju umów jest sprzedaż pseudo pakietów medycznych, którą charakteryzuje:

  • Kontakt telefoniczny. Przedstawiciele przedsiębiorców kontaktują się z potencjalnymi nabywcami usług telefonicznie, korzystając z bazy abonentów jaką jest książka telefoniczna. W przeważającej mierze posiadaczami stacjonarnych telefonów są seniorzy. Do nieprawidłowości dochodzi najczęściej już przy pierwszym kontakcie. Przedstawiciele omawianych firm dzwonią z zaproszeniami na spotkania, choć nie mają wcześniejszej zgody konsumentów na prowadzenie marketingu przez telefon. Jest to niezgodne z art. 172 prawa telekomunikacyjnego. W rozmowach tłumaczą, że numer telefonu mają np. z ośrodka zdrowia. Seniorze, pamiętaj zatem, że aby przedsiębiorca mógł Tobie przedstawić ofertę handlową, musi zapytać Cię o zgodę.
  • Umówienie na wizytę lekarską. Przedstawiciele zapraszają konsumentów na bezpłatne lub dofinansowane badania lekarskie, odwiedzenie nowej przychodni. Nie informują o handlowym celu umówionej wizyty, jaką bez wątpienia, będzie sprzedaż towarów/usług o charakterze medycznym.
  • Wątpliwa diagnoza. Jak nakłonić seniora do zakupu drogiego pakietu medycznego? Sposób jest prosty – zdiagnozować u niego chorobę. Służy temu proste badanie „medyczne”, polegające na np. nałożeniu specjalnego czujnika na palec. Uzupełnieniem „diagnozy” jest też „wywiad”, w wyniku którego senior dowiaduje się o licznych dolegliwościach. 
  • Wywieranie presji. Konsumenci często są poddawani manipulacji, aby jak najszybciej podpisali umowę i wpłacili pieniądze. Słyszą m.in. że ich stan zdrowia jest na tyle poważny, iż natychmiast muszą rozpocząć leczenie, a okazyjna cena obowiązuje tylko w danym dniu i wyłącznie dla nich.
  • Mylące pouczenie. Konsumenci są informowani, iż w przypadku usług zdrowotnych nie przysługuje im prawo do odstąpienia od umowy. Takie pouczenie wprowadza Konsumentów w błąd. Przepis ten dotyczy wyłącznie usług medycznych, a nie sprzedaży pakietów oferujących możliwość dostępu do nich (pośrednictwa w świadczeniu usług). W tym przypadku – tak jak przy innych umowach zawieranych na pokazie odbywającym się poza siedzibą przedsiębiorcy – konsument ma 14 dni, aby przemyśleć zakup i ewentualnie się z niego wycofać.

Pamiętaj!

Jeżeli umowa została zawarta poza lokalem lub na odległość, co do zasady od takich umów można odstąpić w terminie 14 dni bez podania przyczyny. (patrz: dokumenty do pobrania)

Przykładowe ostrzeżenia konsumenckie:

https://www.uokik.gov.pl/aktualnosci.php?news_id=15128

https://www.uokik.gov.pl/aktualnosci.php?news_id=14200

Umowy finansowe, pożyczki, kredyty

Cztery Zasady Bezpiecznych Umów Finansowych

  • Sprawdź wiarygodność firmy. Przed podpisaniem umowy zweryfikuj dokładnie pożyczkodawcę
  • Policz całkowity koszt pożyczki. Masz prawo wiedzieć, ile pieniędzy będziesz musiał zwrócić pożyczkodawcy
  • Dokładnie przeczytaj umowę. Czytając umowę, zwróć uwagę na oprocentowanie pożyczki oraz wszelkie dodatkowe opłaty i koszty
  • Nie podpisuj, jeśli nie rozumiesz. Jeśli firma, od której pożyczasz pieniądze nie potrafi lub nie chce rozwiać Twoich wątpliwości, nie podpisuj z nią umowy.

Pamiętaj: Od umowy o kredyt konsumencki możesz odstąpić w terminie 14 dni, niezależnie od formy jej zawarcia czy miejsca.

Bezpłatna porada prawna w sprawach konsumenckich

W razie jakichkolwiek wątpliwości w związku z zawartą umową, możesz uzyskać bezpłatną poradę prawną u Miejskich i Powiatowych Rzeczników Konsumentów lub na Infolinii Konsumenckiej pod nr tel. 801 440 220, 22 290 89 16.

Jeśli masz wątpliwość jaki charakter prawny ma Twoja sprawa, sprawdź: (patrz: dla kogo pomoc prawna Rzecznika Konsumentów).

Dodatkowo bezpłatną poradę prawną w sprawach niekonsumenckich otrzymasz w ramach nieodpłatnej pomocy prawnej świadczonej przez adwokata lub radcę prawnego, a w szczególnych przypadkach przez aplikanta adwokackiego lub radcowskiego. Więcej: http://bip.um.wroc.pl/artykul/590/20320/nieodplatna-pomoc-prawna

Zachęcamy do zapoznania się z pełną zawartością naszej strony, w tym przejrzenia pozostałych zakładek dotyczących m.in. sprzedaży przez internet, instytucji, czy prawa. Znajdą tam Państwo mnóstwo przydatnych informacji.

W przypadku, w którym treść komunikatu będzie nieczytelna, lub gdy preferują Państwo kontakt bezpośredni, zapraszamy do naszego Biura: (patrz: Miejski Rzecznik Konsumentów we Wrocławiu).

Kampania „Ja Online”

Odpowiadając na potrzeby konsumentów, Urząd Komunikacji Elektronicznej w ramach kampanii „Ja Online” przygotował bezpłatne kursy mające na celu wsparcie osób w każdym wieku, w rozwoju ich kompetencji cyfrowych.

Tematyka kursów porusza najważniejsze aspekty obejmujące zagadnienia związane z bankowością elektroniczną, zakupami przez Internet czy załatwianiem spraw urzędowych on-line.

Wszystkie kursy dostępne są pod adresem: Kursy UKE JaOnline.

Organizatorzy zachęcają również do zrobienia kursów i poszerzenia wiedzy w zakresie usług online, którą z pewnością będzie można wykorzystać w codziennej pracy z konsumentem. 

Po ukończeniu kursu i wypełnieniu testu wiedzy uczestnicy otrzymają Certyfikat UKE.

Reklama
Powrót na portal wroclaw.pl