Nowy odcinek Promenady Krzyckiej otwarty. Blisko 1,5 km trasy rowerowej

Oddano do użytku nowy odcinek ciągu pieszo-rowerowego o długości 1340 m od ul. Borowskiej do ul. Bardzkiej we Wrocławiu. Koszt inwestycji to 2,8 mln zł.

  • trasa rowerowa, Wzgórze Gajowickie, wrocław

    Nowa trasa rowerowa zlokalizowana jest u stóp Wzgórza Gajowickiego fot. UM Wrocław

  • Promenada Krzycka, fot. UM Wrocław

    Otwarcie Promenady Krzyckiej, prezydent Jacek Sutryk, fot. UM Wrocław

  • Monika Kozłowska-Święconek, dyrektor Biura Zrównoważonej Mobilności w Urzędzie Miejskim Wrocławia, fot. UM Wrocław

    Monika Kozłowska-Święconek, dyrektor Biura Zrównoważonej Mobilności w Urzędzie Miejskim Wrocławia, fot. UM Wrocław

  • Straż miejska na rowerach, Wrocław, fot. UM Wrocław

    Promenada Krzycka, fot. UM Wrocław

  • Tomasz Staruchowicz, dyrektor ZDiUM, fot. UM Wrocław

    Tomasz Staruchowicz, dyrektor ZDiUM, fot. UM Wrocław

  • Promenada Krzycka, fot. UM Wrocław

    Promenada Krzycka, fot. UM Wrocław


Promenada Krzycka powstaje na trasie historycznego szlaku spacerowego tzw. Hugo Richter Weg, znajdującego się wzdłuż torów kolejowych Towarowej Obwodnicy Wrocławia. Obwodnica powstała na początku XX w. według pomysłu ówczesnego dyrektora Ogrodów Miejskich Wrocławia – Hugo Richtera.

W nowej odsłonie jest łącznikiem między istniejącymi parkami: Grabiszyńskim i Południowym oraz nowo powstałymi parkami na wschodzie, aż do osiedla Tarnogaj.

Czytaj więcej: Kolejny etap Promenady Krzyckiej na ukończeniu

– Ścieżka to istotny element dłuższego założenia, jakim jest Promenada Krzycka. Ciągnie się przez ponad 7 km południowymi osiedlami Wrocławia – od Tarnogaju po ul. Grabiszyńską. Jeszcze w tym roku zamierzamy ogłosić przetarg na realizację kolejnego etapu od ul. Bardzkiej do Tarnogaju i zamkniemy tę część wschodnią ścieżki. Trzeba też myśleć o połączeniu ścieżki z Brochowem – mówi Jacek Sutryk, prezydent Wrocławia.

Promenada Krzycka otwarta, fot. UM Wrocław

 

Inicjatorką powstania ścieżki tuż przy Wzgórzu Gajowickim w ramach Wrocławskiego Budżetu Obywatelskiego była Agnieszka Dusza: – Nikt wcześniej nie chodził tą ścieżką, były duże kałuże. Teraz jest ścieżka dla dzieci, które poruszają się tędy z Jagodna na Gaj do szkoły. Mieszkańcy jeżdżą na rolkach.

Będzie więcej dróg rowerowych

Wrocławianka dodaje, że początkowo to miała być pieszo-rowerowa zielona obwodnica Wrocławia. Dziś projekt się rozwinął. W tegorocznym WBO (projekt nr 9) można głosować na kolejny etap inwestycji, m.in. w parku Mamuta.

– Takich miejsc nigdy nie jest zbyt wiele. Lubimy tędy spacerować, a Zoja też jest zadowolona – mówi Małgorzata Wegner-Kruszewska, mieszkanka która na otwarcie przyszła razem z córką.

Łączny koszt prac wyniósł 2,8 mln zł. Wybudowano nie tylko asfaltową ścieżkę, ale zamontowano także 47 latarni z oprawami LED i do końca października zostanie nasadzonych 75 drzew na nowych trawnikach.

Promenada Krzycka otwarta, fot. UM Wrocław

Zarząd Dróg i Utrzymania Miasta zapowiada, że jeszcze w tym roku rozpisze przetargi na dwa dodatkowe odcinki: od ul. Borowskiej do ul. Śliwkowej oraz od ul. Ziębickiej do ul. Gazowej.

To nie koniec budowy nowych tras dla cyklistów. W tym przybędzie łącznie 20 km ścieżek, a łącznie we Wrocławiu jest ich 1300 km. Infrastruktura rowerowa powstanie również przy okazji realizacji większych inwestycji, jak trasa autobusowo-tramwajowa na Nowy Dwór czy budowa tramwaju przez Popowice. W 2021 r. na rowerowe inwestycje oraz edukację rowerową gmina Wrocław przeznaczy 37 mln zł.

Promenada Krzycka – historyczna koncepcja, aktualne potrzeby

– Promenada Krzycka jest projektem, który idealnie wpisuje się w politykę zrównoważonej mobilności: jest zielony, pieszy, rowerowy i tak naprawdę sięga po dziedzictwo z czasów przedwojennych. W nowej odsłonie jest elementem spójnego systemu zieleni, łącznikiem pomiędzy istniejącymi parkami Grabiszyńskim i Południowym oraz nowopowstałymi parkami na wschodzie, aż do osiedla Tarnogaj. To też świetne zaplecze dla takich osiedli jak Grabiszyn, Gajowice, Borek, Krzyki, Partynice, Ołtaszyn, Wojszyce, Gaj - mówi prezydent Wrocławia Jacek Sutryk.

Cała trasa będzie miała docelowo ok. 7,5 km i pobiegnie od ul. Grabiszyńskiej do ul. Gazowej na Tarnogaju. Dotychczas został wykonany:

  • odcinek Spiska – Borowska -  675 metrów
  • rewitalizacja Górki PaFaWag

Oddawany dziś do ruchu odcinek biegnie po północnej stronie nasypu kolejowego między ul. Borowskiej a ul. Bardzką. Budowa 1340 m trasy pochłonęła 2,8 mln zł i obejmowała:

  • budowę ciągu pieszo-rowerowego o nawierzchni bitumicznej
  • budowę oświetlenia – zamontowano 47 latarni
    z oprawami LED
  • nowe trawniki i nasadzenia - 75 szt. drzew pojawi się do końca października.


Zgłoś uwagę