„Dzień świstaka” – premiera w Capitolu jesienią 2025
Polska prapremiera musicalu już w połowie października w reż. Marcina Wierzchowskiego. Spektakl według scenariusza Danny’ego Rubina, z muzyką i tekstami piosenek Tima Minchina (orkiestracja i aranżacje – Christopher Nightingale).
Słowa piosenek przetłumaczył na polski Rafał Dziwisz, zaś scenariusz przełożył reżyser, który przyznaje, że był zafascynowany Timem Minchinem i jego twórczością muzyczno-performatywną.
– Nie byłem psychofanem „Dnia Świstaka”, chociaż doceniałem film i koncept. Sposób, w jaki Tim Minchin opowiada tę historię w piosenkach, zaczął coś głębokiego we mnie poruszać – tłumaczy Marcin Wierzchowski.
Tłumaczy, że czasami życie i uwarunkowania, które mamy, zanoszą nas w taki zakątek, z którego jest bardzo trudno się wydostać.
– Potrafi upłynąć wiele lat albo dekad, zanim uświadomimy sobie, że właściwie cały czas żyjemy to samo. Wtedy zdałem sobie sprawę, że nie tylko Phil, ale także mieszkańcy tego miasteczka są w dniu świstaka, mimo, że to on zaczyna zdawać sobie z tego sprawę, a oni niekoniecznie. Wtedy pojawiła się chęć, aby dotknąć tej historii i opowiedzieć ją scenicznie – dodaje reżyser „Dnia świstaka”.
Marcin Wierzchowski od trzynastu lat uczy aktorstwa, reżyserii i scenariopisarstwa w Szkole Filmowej w Łodzi oraz na Akademii Szkół Teatralnych w Krakowie, a premiera w Teatrze Capitol będzie jego musicalowym debiutem.
W głównych rolach w „Dniu świstaka” zobaczymy Alberta Pyśka (jako zblazowanego Phila Connorsa) i Mirellę Burcewicz (jako uroczą Ritę Hanson), która w październiku dołączy do zespołu aktorskiego Capitolu.
Homerycka „Odyseja” – w styczniu w Capitolu
Nudna szkolna lektura? Nic podobnego! Homeryckie frazy w „Iliadzie” i „Odysei” wciąż zachwycają swoim pięknem, idealnym rytmem, bogactwem kulturowych odniesień.
Premiera „Odysei” Homera w reżyserii Małgorzaty Warsickiej (według adaptacji tekstu Jarosława Murawskiego) pod koniec stycznia 2026 roku, na kameralnej Scenie Ciśnień. Muzykę skomponuje Paweł Romańczuk.
– Poemat Homera to główny nurt opowieści, ale będziemy się także wspierać innymi tekstami. Ponadto pojawi się także drugi poziom opowieści, oczywiście symboliczny, czyli wędrówka wewnętrzna naszego głównego bohatera ku swojej duszy i spotkaniu ze swoją prawdą – wyjaśnia Małgorzata Warsicka.
Poza tekstem Homera twórcy sięgną po inne lektury – „Bohatera o tysiącu twarzy” Josepha Campbella czy biografię Odyseusza Tomasza Mojsika.
Małgorzata Warsicka jest absolwentką Wydziału Reżyserii Akademii Sztuk Teatralnych w Krakowie, a także Wydziału Architektury i Urbanistyki na Politechnice Krakowskiej oraz Podyplomowych Studiów Zarządzania Kulturą w Instytucie Badań Literackich PAN w Warszawie.
– Jestem szczęśliwy, że w Teatrze Muzycznym Capitol pracują najciekawsze reżyserki i reżyserzy polskiego teatru. Nasza scena prowokuje spotkania osób, które już wydeptały ścieżki artystyczne w teatrze dramatycznym, a tutaj zderzają się z materią teatru muzycznego. Małgorzata Warsicka i Marcin Wierzchowski są takimi osobami, które pracują w Capitolu po raz pierwszy i bardzo się cieszę, że to oni będą reżyserować przedstawienia w nowym sezonie – zwraca uwagę Konrad Imiela, szef artystyczny Capitolu.
Przegląd Piosenki Aktorskiej w marcu 2026
46. Przegląd Piosenki Aktorskiej zaplanowano w marcu przyszłego roku. Program PPA zostanie ogłoszony na konferencji prasowej w lutym 2026.
I ciekawostka dla fanów Capitolu! Na początku sezonu 2026/2027 planowany jest na Dużej Scenie musical o...Tadeuszu Kościuszce.