Konrad Jarodzki, malarz egzystencjalny
Mariusz Hermansdorfer, były dyrektor Muzeum Narodowego we Wrocławiu, podkreślał, że w obrazach Konrada Jarodzkiego są przede wszystkim widoczne dwie przeciwstawne siły działające na siebie – materia oraz przestrzeń, a dodatkowym ważnym elementem jest mocne nasycone światło.
Marek Śnieciński, autor biografii Konrada Jarodzkiego, pisze też o tym, jak maestria estetyczna dzieł malarza i ich doskonałość techniczna mogą odwrócić uwagę od egzystencjalnego źródła, mrocznego jądra obrazów. „W abstrakcyjnych kompozycjach, w organicznych strukturach pojawiających się na jego płótnach i rysunkach skrywają się bowiem rozmaite intensywne przeżycia i doświadczenia” – zwraca uwagę.
Podczas wystawy prac Konrada Jarodzkiego, jaka odbyła się rok temu w Galerii Geppart Rafał Jarodzki, syn artysty, opowiadając o ojcu podkreślał, jak wielki wpływ wywarła na jego twórczość II wojna światowa. – Pierwsza dojrzała seria obrazów, czyli „Głowy” powstała w wyniku traumy wojennej, kiedy dwunastoletni Konrad zobaczył głowę człowieka rozjechaną przez wóz pancerny – mówił Rafał Jarodzki.
Marek Śnieciński przywołuje tę scenę w biografii pisząc o „Głowach”. Na twórczości artysty odcisnął też piętno komunistyczny reżim (pozostał w kontrze, a w jego pracowni powstała komórka NSZZ „Solidarność”, czego skutkiem było internowanie artysty w 1981 roku). Udało mu się nie tylko wypracować absolutnie niepowtarzalny styl, współtwórca słynnej Grupy Wrocławskiej zajmował się też tematami nam bliskimi – materii, istnienia i tego, z czego składa się świat, jak grawitacja, magnetary, światło, kwarki.
Książka wydana przez Akademię Sztuk Pięknych, w dwóch językach (polskim i angielskim) to doskonała okazja, aby poznać prace Konrada Jarodzkiego, a dla wielu odbiorców też szansa na nadrobienie zaległości z polskiej sztuki II połowy XX wieku.
Album kupimy w sklepie internetowym Muzeum Narodowego we Wrocławiu.
*Konrad Jarodzki urodził się w 1927 roku w Zaklikowie (w woj. podkarpackim), ale wychowywał się w Wolbromiu (k. Krakowa). Studiował matematykę w Lublinie, ale kiedy w 1949 roku przyjechał do Wrocławia rozpoczął tu studia na Wydziale Architektury Politechniki Wrocławskiej (ukończył je w 1956 roku). Zafascynowany malarstwem w latach 1955–1958 zdecydował się jeszcze na studia w Państwowej Wyższej Szkole Sztuk Plastycznych (dzisiejsza ASP) pod kierunkiem Eugeniusza Gepperta. W 1961 roku był współzałożycielem Grupy Wrocławskiej, do której należeli także Józef Hałas, Alfons Mazurkiewicz, Zbigniew Paluszak, Jerzy Rosołowicz i Janina Żemojtel. Z Alma Mater związany przez lata (od 1967 roku jako wykładowca). W 1984 roku i w latach 1992–1999 był też rektorem ASP i w tym czasie doprowadził do podjęcia prac na jej rozbudową według swojego projektu. W 1986 roku założył rodzinne biuro projektowe Archicom.
Natalia LL, artystka zadziorna i zaskakująca
„Bez niej nie da się dzisiaj opowiedzieć powojennej historii sztuki polskiej” – nie ma wątpliwości Anna Markowska, autorka biografii artystki wydanej także nakładem Akademii Sztuk Pięknych we Wrocławiu, podobnie jak wszystkie inne albumy z serii „Wrocławskie Środowisko Artystyczne”, w wersji dwujęzycznej (polsko-angielskiej).
Niektórych zaskoczy wiele szczegółów jej artystycznej biografii – to, że ukończyła Wydział Szkła PWSSP (ówczesna ASP) u słynnego prof. Stanisława Dawskiego, a pracą dyplomową był m.in. zestaw słoi, czy ciekawe formy dekoracyjne. Jeszcze w późnych latach 60. projektowała szkło artystyczne m.in. dla Huty Szkła Kryształowego „Sudety”.
Ale jej wszechstronność zachwyca – znajdziemy w książce cudowne linoryty, pierwsze fotografie. Prawdziwym przełomem i eksplozją talentu okazały się lata 70. Jako artystyczny pseudonim przyjęła Natalię LL (skracając nazwisko panieńskie Lach i nazwisko męża, Andrzeja Lachowicza), a ukazała się też jej seria czarno-białych fotografii „Sztuka konsumpcyjna” (1972), a trzy lata potem „Sztuka postkonsumpcyjna”.
Modelka (a nie sama artystka, jak sądzili niektórzy oglądający) na fotografii uwieczniona została podczas procesu zjadania banana, a potem kisielu. „Patrzymy na kisiel i budyń, a widzimy co innego – sugestię seksu oralnego. Zamiast tego, co przedstawiono widz podąża za własną wyobraźnią i jej seksualnymi zakamarkami” – pisze Anna Markowska. Prace dotyczące sztuki konsumpcyjnej odbiły się szerokim echem nie tylko w Polsce, ale i za granicą.
To było wielkie otwarcie, o całej długiej drodze artystycznej Anna Markowska pisze, zauważając, że nie ma jednej Natalii LL. „Towarzyszyła nam jako dziewczyna, gdy jeszcze była Natalią Lach i młodą mężatką Natalia Lach-Lachowicz, i jako dojrzała kobieta, gdy ostatecznie posklejała swe różne inkarnacje, wyczarowując szerokie spektrum doznań i uczuć”.
Album kupimy w sklepie internetowym Muzeum Narodowego we Wrocławiu.
*Natalia LL urodziła się w 1937 roku w Żywcu, cudem ocalała jako dziecko, odłamek bomby przeleciał milimetry obok niej. Do Wrocławia przyjechała w 1957 roku na studia w Państwowej Wyższej Szkole Sztuk Plastycznych (obecnie Akademia Sztuk Pięknych).
Była autorką jednych z najbardziej kontrowersyjnych dzieł w historii polskiej sztuki. Największą sławę przyniosły jej prace „Sztuka konsumpcyjna” i „Sztuka postkonsumpcyjna” powstałe w latach 70. Pokazywała w nich połączenie prostej czynności jedzenia ze sferą erotyczną, czym wpisała się w tematykę feministyczną.
W 1970 roku razem ze swoim mężem Andrzejem Lachowiczem, założyła Galerię PERMAFO, wydającą też czasopismo o tej samej nazwie. Prezentowała w niej swoje prace, a siedziba miała miejsce w Klubie Związków Twórczych we Wrocławiu. Anna Markowska, autorka biografii artystki, pisze, że z biegiem lat zmieniała się Natalia LL i jej sztuka, poszukiwała oparcia w mitach, ale „nadal posługiwała się nagością, była zadziorna i zaskakująca”.
Wrocławskie Środowisko Artystyczne – te albumy już się ukazały
- Józef Hałas, aut. Andrzej Jarosz (2007)
- Krystyna Cybińska, aut. Barbara Banaś (2008)
- Jan Jaromir Aleksiun, aut. Dorota Miłkowska (2008)
- Zbigniew Horbowy, aut. Barbara Banaś (2009)
- Jan Chwalczyk, aut. Andrzej Jarosz (2010)
- Michał Jędrzejewski, aut. Anita Wincenjusz-Patyna (2011)
- Mieczysław Zdanowicz, aut. Katarzyna Mrozek (2011)
- Zbigniew Karpiński, aut. Andrzej Jarosz (2012)
- Leon Podsiadły, aut. Cezary Wąs (2012)
- Ludwik Kiczura, aut. Barbara Banaś (2013)
- Zdzisław Nitka, aut. Andrzej Jarosz (2014)
- Wanda Gołkowska, aut. Anita Wincencjusz-Patyna (2015)
- Alfons Mazurkiewicz, aut. Andrzej Jarosz (2017)
- Alojzy Gryt, aut. Marek Śnieciński (2017)
- Władysław Wincze, aut. Tomasz Mikołajczak 92019)
- Eugeniusz Smoliński, aut. Dorota Miłkowska (2020)
- Andrzej Klimczak-Dobrzaniecki, aut. Alicja Klimczak-Dobrzaniecka (2021)
- Konrad Jarodzki, aut. Marek Śnieciński (2022)
- Natalia LL, aut. Anna Markowska (2022)