Sybilla – najważniejszy konkurs polskich muzealników
Konkurs na Wydarzenie Muzealne Roku Sybilla, organizowany jest przez Ministerstwo Kultury i Dziedzictwa Narodowego oraz Narodowy Instytut Muzealnictwa i Ochrony Zbiorów. To od lat najważniejsza nagroda w dowód uznania najwybitniejszych osiągnięć polskich muzeów (działających oraz realizujących zadania statutowe w kraju i poza jego granicami). Dzięki Nagrodzie Sybilla propaguje się również wzorce działalności muzealnej, to wreszcie nieocenione źródło wiedzy o historii oraz kierunkach rozwoju polskiego muzealnictwa.
To przede wszystkim wyraz uznania dla muzeów i muzealników, którzy są autorami i wykonawcami nagradzanych projektów, często realizowanych przez wiele lat, wymagających ogromnych kompetencji zawodowych, umiejętności zarządczych ale też wyobraźni i otwartości na nowe wyzwania.Jarosław Sellin, wiceminister kultury i dziedzictwa narodowego
Jury tegorocznej edycji Konkursu Sybilla (pod przewodnictwem historyka sztuki, prof. Michała Woźniaka z Uniwersytetu Mikołaja Kopernika w Toruniu) oceniło ponad 140 zrealizowanych w 2022 roku muzealnych projektów, przesłanych w ramach sześciu kategorii konkursowych.
Galeria zdjęć
Tegoroczne zgłoszenia były na bardzo wysokim poziomie, co świadczy o doskonałej kondycji polskich muzeów. Znajduje to odzwierciedlenie we frekwencji zwiedzających muzea, która z roku na rok dynamicznie rośnie i odrabia straty wywołane pandemią.Jarosław Sellin, wiceminister kultury i dziedzictwa narodowego
Wrocławskie dwa muzea – Muzeum Architektury i Muzeum Narodowe – zdobyły nagrody w najważniejszych kategoriach.
Muzeum Architektury z Grand Prix Konkursu Sybilla 2022
Najwyższy laur Konkursu Sybilla 2022 oraz Nagrodę w kategorii „Edukacja” otrzymał dwuletnie program edukacyjny „Laboratorium Architektury”.
Program „Laboratorium Architektury” przełamuje tradycyjny sposób myślenia o architekturze, postrzeganej pod kątem wznoszenia konstrukcji czy zestawiania określonych stylem epoki brył. Celem projektu jest, aby drogą eksperymentu dzieci zaczęły odbierać architekturę nie tylko przyużyciu wzroku, ale również pozostałych zmysłów: węchu, słuchu oraz dotyku. Podczas zajęć używane są na przykład próbki materiałów budowlanych, w tym tych naturalnych, jak drewno czy glina. Uwalniane są zapachy miejsc zamknięte w słoikach oraz badane właściwości dźwiękowe itemperatura drewna, cegły i metalu.
Od samego początku planowaliśmy zaprosić do tego projektu dzieci i młodzież z niepełnosprawnościami intelektualnymi, wzroku i słuchu. Dlatego wiedzieliśmy, że nie mogą to być zwyczajne wykłady o teorii ihistorii architektury, a zajęcia, które angażują wszystkie zmysły i które całkowicie zmieniają perspektywę postrzegania architektury.Agnieszka Gola, koordynatorka projektu edukacyjnego
Efektem prowadzonych przez dwa lata zajęć jest książka (można ją pobrać bezpłatnie ze strony Muzeum Architektury), czyli kompendium wiedzy, doświadczeń i ćwiczeń, służące nauczycielom przy tworzeniu własnych lekcji edukacji artystycznej.
Nagrody, statuetki Sybilli i dyplomy, odebrali na Zamku Królewskim na Wawelu dyrektor Muzeum Architektury, Michał Duda oraz pomysłodawczynie i koordynatorki projektu: Agnieszka Gola i Patrycja Mazurek z działu edukacji MA.
Galeria zdjęć
Muzeum Narodowe z II Nagrodą za wystawę „Abakanowicz. Totalna”
W kategorii „Wystawa czasowa” II miejsce (po Muzeum Narodowym w Warszawie i wystawie Witkacego) zajęło Muzeum Narodowe we Wrocławiu z wystawą „Abakanowicz. Totalna”. W 13 salach Pawilonu Czterech Kopuł można było zobaczyć 400 obiektów i prawie 50 prac (w tym dzieła wieloczłonowe, np. „Embriologię” liczącą ponad 200 elementów) od lat 60. do XXI wieku. Największe z Abakanów, czyli trójwymiarowych, organicznych tkanin miały 5 metrów długości. Wystawę odwiedziło 27 tysięcy osób.
Galeria zdjęć