Najważniejsze informacje (kliknij, aby przejść)
Ostatnia szansa - wystawa tylko do niedzieli 28 sierpnia
Kto jeszcze nie widział, ma ostatnią okazję zobaczyć te wystawy
Magdalena Abakanowicz, artystka, która ożywiła tkaniny
Totalne są też rozmiary wystawy w Pawilonie Czterech Kopuł. W 13 salach Pawilonu Czterech Kopuł obejrzymy 400 obiektów i prawie 50 prac (bo dzieła są wieloczłonowe, np. „Embriologia” liczy ponad 200 elementów) od lat 60. do tych z XXI wieku. Największe z Abakanów, czyli trójwymiarowych, organicznych tkanin mają 5 metrów długości (jeden z nich składa się z 15 części tworząc wielką ścianę). Są wykonane z materiałów naturalnych, jak sizal, wełna czy końskie włosie.
Wielkoformatowe prace Magdaleny Abakanowicz wymagały sporej przestrzeni. Dlatego kuratorki – Iwona Dorota Bigos i Barbara Banaś zdecydowały, aby powiększyć wystawę (nawet kosztem zabrania pomieszczeń na wystawę stałą).
„Abakanowicz. Totalna” w Pawilonie Czterech Kopuł – co warto zobaczyć
Jednym z najpiękniejszych dzieł, jakie obejrzymy na wystawie jest „Abakan żółty”, Wrocław przez chwilę miał jeszcze w depozycie „Abakan czerwony”, ale ostatecznie Magdalena Abakanowicz podarowała go londyńskiej Tate Modern.
Abakany były dla artystki ikoniczną formą, uwolnieniem tkaniny, która teraz była prezentowana w przestrzeni, niczym rzeźba. Abakany przyniosły sławę Magdalenie Abakanowicz i otworzyły drogę na światowe salony, zaś złoty medal w 1965 roku na Biennale w São Paulo stał się początkiem wielkiej kariery artystki.
Obok abakanów obejrzymy jeszcze m.in. cykl figur z tkaniny jutowej „Tłum”, gobelin z pierwszą stroną „Życia Warszawy”, a tam wizja rzeczywistości polskiej w latach 70., „Koło z liną” (jedyny taki obiekt na świecie!), zwierzęce figury „Mutantów”, czy ponad 200 obiektów o obłych kształtach, jakby jaj lub kokonów (nie było dane przejść przez kolejne fazy rozwoju) z cyklu „Embriologia”.
Do każdego biletu dołączony będzie przewodnik, w którym znajdziemy nie tylko opisy wszystkich prac, ale także informacje kiedy i w jaki sposób dzieła Magdaleny Abakanowicz trafiły do Muzeum Narodowego we Wrocławiu.
To bardzo ważne, bo wiele z nich to dar artystki, która hojnie obdarowała Muzeum Narodowe we Wrocławiu. Po jej śmierci muzeum kupiło też kilka prac artystki, m.in. m.in. 5 figur z cyklu „Mutanty” z lat 1994–1996, czy 6 figur z serii „Ghost, Spooks, Spirits” z 2008 r.
Największą w Polsce i prawdopodobnie największą na świecie (a z pewnością w Europie) kolekcję dzieł Magdaleny Abakanowicz wrocławskie muzeum zawdzięcza długoletniej przyjaźni i współpracy Mariusza Hermansdorfera, byłego dyrektorowa Muzeum Narodowego we Wrocławiu z artystką.
Wystawa „Abakanowicz. Totalna” w Pawilonie Czterech Kopuł do 28 sierpnia
Tylko do niedzieli 28 sierpnia 2022 można zwiedzać wystawę w Pawilonie Czterech Kopuł. Bilety kosztują od 15 zł.
Godziny otwarcia Pawilonu Czterech Kopuł
- poniedziałek — nieczynne
- wtorek–czwartek — 10.00-17.00
- piątek — 10.00-19.00
- sobota — 10.00-20.00
- niedziela — 10.00-18.00
Kasa biletowa zamykana jest na pół godziny przed zamknięciem Muzeum.
Istnieje możliwość darmowego wypożyczenia przewodników audioguide po wystawie kolekcji w Pawilonie Czterech Kopuł (należy posiadać własne słuchawki, by móc skorzystać ze sprzętu).