Najważniejsze informacje (kliknij, aby przejść)
Ostatnia szansa - wystawa tylko do niedzieli 28 sierpnia
Kto jeszcze nie widział, ma ostatnią okazję zobaczyć te wystawy
Magdalena Abakanowicz, artystka, która ożywiła tkaniny
Słowo totalna odnosi się zarówno do myślenia rzeźbiarki, które zrewolucjonizowało sposób postrzegania tkaniny artystycznej, wyprowadzając ją z historycznej dekoracyjnej dwuwymiarowości w przestrzeń, również do jej późniejszych eksperymentów z powielaniem figury człowieka w takich cyklach jak Postacie siedzące, Plecy czy Tłum odnoszących się do kondycji człowieka, naszego miejsca na świecie czy w końcu do całości jej twórczości i działań dookoła artystycznychIwona Dorota Bigos, jedna z kuratorek wystawy
Totalne są też rozmiary wystawy w Pawilonie Czterech Kopuł. W 13 salach Pawilonu Czterech Kopuł obejrzymy 400 obiektów i prawie 50 prac (bo dzieła są wieloczłonowe, np. „Embriologia” liczy ponad 200 elementów) od lat 60. do tych z XXI wieku. Największe z Abakanów, czyli trójwymiarowych, organicznych tkanin mają 5 metrów długości (jeden z nich składa się z 15 części tworząc wielką ścianę). Są wykonane z materiałów naturalnych, jak sizal, wełna czy końskie włosie.
Wielkoformatowe prace Magdaleny Abakanowicz wymagały sporej przestrzeni. Dlatego kuratorki – Iwona Dorota Bigos i Barbara Banaś zdecydowały, aby powiększyć wystawę (nawet kosztem zabrania pomieszczeń na wystawę stałą).
Pragniemy pracom Magdaleny Abakanowicz zapewnić oddech i dać zwiedzającym możliwość odejścia, głębszego przeżycia wystawy.Iwona Dorota Bigos, kuratorka wystawy
„Abakanowicz. Totalna” w Pawilonie Czterech Kopuł – co warto zobaczyć
Jednym z najpiękniejszych dzieł, jakie obejrzymy na wystawie jest „Abakan żółty”, Wrocław przez chwilę miał jeszcze w depozycie „Abakan czerwony”, ale ostatecznie Magdalena Abakanowicz podarowała go londyńskiej Tate Modern.
Abakany były dla artystki ikoniczną formą, uwolnieniem tkaniny, która teraz była prezentowana w przestrzeni, niczym rzeźba. Abakany przyniosły sławę Magdalenie Abakanowicz i otworzyły drogę na światowe salony, zaś złoty medal w 1965 roku na Biennale w São Paulo stał się początkiem wielkiej kariery artystki.
Obok abakanów obejrzymy jeszcze m.in. cykl figur z tkaniny jutowej „Tłum”, gobelin z pierwszą stroną „Życia Warszawy”, a tam wizja rzeczywistości polskiej w latach 70., „Koło z liną” (jedyny taki obiekt na świecie!), zwierzęce figury „Mutantów”, czy ponad 200 obiektów o obłych kształtach, jakby jaj lub kokonów (nie było dane przejść przez kolejne fazy rozwoju) z cyklu „Embriologia”.
Do każdego biletu dołączony będzie przewodnik, w którym znajdziemy nie tylko opisy wszystkich prac, ale także informacje kiedy i w jaki sposób dzieła Magdaleny Abakanowicz trafiły do Muzeum Narodowego we Wrocławiu.
To bardzo ważne, bo wiele z nich to dar artystki, która hojnie obdarowała Muzeum Narodowe we Wrocławiu. Po jej śmierci muzeum kupiło też kilka prac artystki, m.in. m.in. 5 figur z cyklu „Mutanty” z lat 1994–1996, czy 6 figur z serii „Ghost, Spooks, Spirits” z 2008 r.
Największą w Polsce i prawdopodobnie największą na świecie (a z pewnością w Europie) kolekcję dzieł Magdaleny Abakanowicz wrocławskie muzeum zawdzięcza długoletniej przyjaźni i współpracy Mariusza Hermansdorfera, byłego dyrektorowa Muzeum Narodowego we Wrocławiu z artystką.
Wystawa „Abakanowicz. Totalna” w Pawilonie Czterech Kopuł do 28 sierpnia
Tylko do niedzieli 28 sierpnia 2022 można zwiedzać wystawę w Pawilonie Czterech Kopuł. Bilety kosztują od 15 zł.
Godziny otwarcia Pawilonu Czterech Kopuł
- poniedziałek — nieczynne
- wtorek–czwartek — 10.00-17.00
- piątek — 10.00-19.00
- sobota — 10.00-20.00
- niedziela — 10.00-18.00
Kasa biletowa zamykana jest na pół godziny przed zamknięciem Muzeum.
Istnieje możliwość darmowego wypożyczenia przewodników audioguide po wystawie kolekcji w Pawilonie Czterech Kopuł (należy posiadać własne słuchawki, by móc skorzystać ze sprzętu).