Koncert, jaki odbył się o godzinie 19:00, 31 stycznia w bazylice św. Elżbiety we Wrocławiu, był kolejną, trzecią już rocznicą odbudowy niezwykłego instrumentu. Melomani mogli wysłuchać go bezpłatnie, ciesząc zmysły majestatycznym, a jednocześnie wyważonym i szlachetnym brzmieniem "Głosu Śląska".
Wspaniali artyści
Przy klawiaturze unikatowych organów zasiadł Piotr Rojek, muzyk związany na stałe z Akademią Muzyczną im. Karola Lipińskiego we Wrocławiu ale także stypendysta Ministra Kultury i Sztuki, Internationale Altenberger Orgelakademie w Niemczech.
Organiście towarzyszyły aż cztery chóry, orkiestra kameralna i soliści. Partie solowe wykonali: sopranistka Agata Chodorek, tenor Przemysław Borys i bas Tomasz Łykowski.
Partie chóralne należały do zespołów: Akademicki Chór Politechniki Wrocławskiej pod batutą Małgorzaty Sapiechy-Muzioł, Chór Ars Cantandi Uniwersytetu Ekonomicznego we Wrocławiu dyrygowany przez Annę Grabowska-Borys, Chór Uniwersytetu Wrocławskiego Gaudium oraz Chór Uniwersytetu Przyrodniczego we Wrocławiu oba pod kierownictwem Alana Urbanka.
Wokalistom towarzyszyła Uniwersytecka Orkiestra Kameralna.
Wybitne dzieła
Program koncertu obejmował dzieła zarówno z nurtu świeckiego jak i kościelnego. I tak w repertuarze muzyków znalazły się:
- Sonata f-moll op.65 nr 1 Felixa Mendelssohna w wykonaniu Piotr Rojka,
- Mistrzowskie improwizacje organowe także w wykonaniu Piotra Roja - polegające na tworzeniu muzyki na bieżąca (improwizowaniu),
- Msza G-dur D.167 Franz Schuberta, na orkiestrę, chór i solistów.
Unikatowy instrument
Organy Englera nazywane "Głosem Śląska", budowali przez 11 lat Michael Engler, jego syn Gottlieb Benjamin Engler i zięć Gottlieb Ziegler. Instrument służył bazylice od 1750 roku, aż do pożaru w 1976, kiedy to spłonął.
Został zrekonstruowany dopiero trzy lata temu, ściśle według oryginalnego projektu, za sprawą środków z gminy Wrocław. Niezwykły instrument, o ile jeszcze ktoś nie miał okazji go usłyszeć, dysponuje miękkim, szlachetnym brzmienie. Mimo swoich gabarytów, nie przytłacza granymi forte, potężnymi akordami. Wręcz przeciwnie, zaprezentowane dziś na nim improwizacje organowe były ucztą dla ducha.