Ruszyły darmowe seanse filmowe w Rynku, a słynne tytuły obejrzymy na ogromnym ekranie. Filmy zaplanowano do niedzieli 30 lipca. Start wszystkich seansów po zmroku, o 22.00, wstęp jest darmowy, ale trzeba przyjść wcześniej (aby zająć jedno z 999 plastikowych krzesełek), bądź zaopatrzyć się we własne siedzisko (choć tu na własną odpowiedzialność, bo organizatorzy zachęcają, by zająć przepisowo miejsce w wydzielonej strefie).
Festiwal Nowe Horyzonty 2023 – darmowe seanse w Rynku. Co w programie?
Co w programie seansów? Zarówno klasyki, jak „2001: Odyseja kosmiczna” Stanleya Kubricka, czy reżyserska wersja „Łowcy androidów” Ridleya Scotta, jak i najnowsze obiekty westchnień krytyków m.in. z Cannes, w tym ubiegłoroczny triumfator festiwalu - „W trójkącie” Rubena Östlunda i niesamowicie sfilmowana i wyreżyserowana „Podejrzana” Park Chan-wooka.
Szczególną uwagę warto zwrócić na dwa wrocławskie akcenty programu – współprodukowany przez Wrocław najnowszy film Jerzego Skolimowskiego „IO”, który był polskim kandydatem do Oscara i „Silent Twins”, anglojęzyczny debiut wrocławskiej reżyserki Agnieszki Smoczyńskiej, który zachwyca aktorsko i wizualnie. Reżyserka przywita widzów w Rynku i opowie o swoim filmie przed seansem.
Ciekawostką programową jest, uwaga, polsko-włoski film „Wielka droga” Michała Waszyńskiego (reżysera o wyjątkowo burzliwej biografii) z 1947 roku z muzyką Henryka Warsa. Przed seansem, o 20.30, kompozycje tego niezwykłego twórcy, który zrobił światową karierę, zagra Kuba Stankiewicz Trio.
Kino w Rynku. Szczegółowy program darmowych seansów
Piątek 21 lipca 2023 – „W trójkącie”, reż. Ruben Östlund
Akcja rozgrywa się na luksusowym jachcie, pośród najbogatszych ludzi świata. Ocean szampana, morze pieniędzy i kapitan, który zawsze płynie pod prąd (brawurowy występ Woody’ego Harrelsona!) – tak zaczyna się rejs na miarę naszych czasów. Statkiem podróżuje para modeli-celebrytów, Carl (Harris Dickinson) i Yaya (Charlbi Dean), ale ich wycieczka szybko przestaje nadawać się na Instagram. Nagły sztorm – a raczej kałszkwał – sprawia, że owoce morza wracają tam, skąd przyszły, i demoluje jacht, a wraz z nim rozsadza całą społeczną hierarchię. W efekcie dostajemy bezlitosną satyrę na bogatych, a także kapitalną metaforę naszych czasów.
Sobota 22 lipca 2023 – „Łowca androidów” (final cut), reż. Ridley Scott
Film z 1982 roku zainspirowała książka Philipa K. Dicka „Czy androidy śnią o elektrycznych owcach?”. Akcja rozgrywa się w Los Angeles w listopadzie 2019 roku, a głównym bohaterem jest Rick Deckard (Harrison Ford), stróż prawa, który ma wyśledzić i zabić czworo androidów dowodzonych przez charyzmatycznego Batty’ego (Rutger Hauer). W miarę upływu czasu Deckard coraz bardziej wątpi w etyczny sens swojej misji. Jak pisał Piotr Czerkawski, z dzisiejszej perspektywy dzieło Scotta, podejmujące wątki przeludnienia, globalizacji i nierówności społecznych, zaskakuje również trafnością, z jaką reżyserowi udało się przewidzieć najważniejsze problemy współczesności.
Niedziela 23 lipca 2023 – „IO”, reż. Jerzy Skolimowski
Współprodukowany przez Wrocław film „IO” (zagraniczny tytuł to „EO”, obydwa naśladują dźwięk wydawany przez osiołka) to historia podróży, a właściwie tułaczki tytułowego bohatera (gra go zresztą kilka podobnych do siebie osiołków) z polskiego cyrku, gdzie ma wprawdzie troskliwą opiekunkę, artystkę (Sandra Drzymalska), ale nie jest wolny. Zwierzę trafia też przypadkiem na zakrapianą imprezę grupy kiboli i doświadcza przemocy, przez chwilę podróżuje z kierowcą tira (Mateusz Kościukiewicz), wreszcie ląduje we włoskiej posiadłości pod opieką księdza (Lorenzo Zurzolo).
Uwaga! Przed seansem wprowadzenie do filmu zrobi Roman Gutek.
Poniedziałek 24 lipca 2023 – „Blisko”, reż. Lukas Dhont
Film Lukasa Dhonta to sensualna, czuła opowieść o przyjaźni dwóch 13-latków. Léo i Rémi uwielbiają spędzać ze sobą czas, ich relacja jest intensywna, spontaniczna, żywa. Jednak głupie plotki, presja rówieśników i zagubienie w świecie, który nigdy nie jest oczywisty, powodują, że Léo zaczyna się oddalać i ranić Rémiego. Nikt we współczesnym kinie nie potrafi pracować z młodymi aktorami – z każdego gestu, spojrzenia, wypowiedzianego słowa kilkunastoletnich aktorów bije prawda. Dhont opowiada o bezradności, która jest nieodłącznym elementem dojrzewania – któż mając 13 lat, potrafi ocenić siłę swoich uczuć i decyzji?
Wtorek 25 lipca 2023 – „Silent Twins”, reż. Agnieszka Smoczyńska
Pierwszy anglojęzyczny film wrocławskiej reżyserki to historia June i Jennifer Gibbons, czarnoskórych bliźniaczek z Walii Zachodniej, które jako dzieci zamilkły i nie podejmowały prób komunikacji nawet z własną rodziną. Dlaczego wybrały milczenie? – Kiedy były malutkie odzywały się do rodziców, ale miały wadę wymowy, co było komentowane przez otoczenie, a gdy poszły do szkoły, znęcano się nad nimi, bo były czarnoskóre wśród niemal wyłącznie białych dzieci, które je wyzywały, popychały, izolowały. Ich milczenie było procesem i reakcją na to, co się działo – wyjaśnia Agnieszka Smoczyńska.
Reżyserka dodaje, że jedna z bliźniaczek, June Gibbons, dała filmowi „Silent Twins” swoje błogosławieństwo, ale prosiła też o dyskrecję i nie zakłócanie jej prywatności. – Gdyby nie zgoda Gibbons, ten film nie mógłby być dystrybuowany – zaznacza Smoczyńska i dodaje, że kluczowe było, aby podejść do bohaterek z ogromnym szacunkiem, spróbować je zrozumieć i nie traktować ich przedmiotowo.
Uwaga! Wprowadzenie do filmu zrobi sama reżyserka Agnieszka Smoczyńska.
Środa 26 lipca 2023 – 2001: „Odyseja kosmiczna”, reż. Stanley Kubrick
Arcydzieło gatunku science fiction. Czas akcji filmu rozciąga się od zarania dziejów po rok 2001. Na Ziemi, w epoce kamienia łupanego, w obecności tajemniczego monolitu człowiek po raz pierwszy używa narzędzia jako broni przeciwko pobratymcowi. W 1999 roku kosmonauci odkrywają na Księżycu podobny czarny obelisk. W roku 2001 na statku kosmicznym krążącym pomiędzy Jowiszem a Ziemią komputer pokładowy popełnia błąd, uśmiercając większość załogi, i aby ukryć swoją winę, doprowadza do śmierci kolejnych osób. Jedyny człowiek, który przeżył tę podróż, przenosi się na kolejny etap rozwoju ludzkości.
Czwartek 27 lipca 2023 – „Wielka droga”, reż. Michał Waszyński
Film przedstawia losy pary narzeczonych rozłączonych wojną: od oblężenia Lwowa w 1939 roku do formowania Armii Andersa w ZSRR, poprzez tułaczkę w Iranie, Iraku, Palestynie i Egipcie aż po kampanię włoską. Istotnym i najbardziej wartościowym elementem filmu są autentyczne zdjęcia dokumentalne, m. in. z bitwy o Monte Cassino, w której bohater filmu – Adam zostaje ranny.
Uwaga! Przed seansem koncert Kuba Stankiewicz Trio z muzyką Henryka Warsa (który skomponował też ścieżkę dźwiękową do „Wielkiej drogi”.
Piątek 28 lipca 2023 – „Podejrzana”, reż. Park Chan-wook
W nagrodzonym w Cannes filmie (za reżyserię) obrazy z dreszczowców Alfreda Hitchcocka mieszają się z emocjami wprost z kina Douglasa Sirka, a wyniszczająca obsesja zamienia się w miłość. Może jednak miłość zamienia się w obsesję? Żonaty policjant poznaje młodą wdowę – jej mąż właśnie zginął w wypadku. Policjant ma dobre życie, ale wkrótce zaczyna nocować pod jej oknem. Z czułością obserwuje, jak dziewczyna znowu samotnie wyjada z pudełka lody zamiast przygotować kolację. To chyba najpiękniejszy romantyczny film roku, o miłości, której nikt nie zauważył i której być może wcale nie było. Ale skoro jej nie było, to dlaczego tak boli?
Sobota 29 lipca 2023 – „Przed wschodem słońca”, reż. Richard Linklater
Absolutny hit i pierwsza część legendarnej trylogii. Jesse i Celine nie myślą o przyszłości, są spragnieni miłości tu i teraz, sprawdzają, jak czuła jest noc, przeżywają wiek niewinności i tworzą z każdą kolejną minutą własną love story. Tak ważne może właśnie dlatego, że uchwycone dokładnie w momencie, w którym świat międzynarodowych romansów miał zmienić się bezpowrotnie.
Niedziela 30 lipca 2023 – „Pięć diabłów”, reż. Léa Mysius
Młodziutka Vicki ma niezwykły dar: potrafi chwytać, zapamiętywać i odtwarzać wszystkie możliwe zapachy, które kolekcjonuje w starannie oznakowanych słoiczkach. Wśród nich szczególne miejsce zajmują te poświęcone zapachowi jej mamy, Joanne (znana z Życia Adeli Adèle Exarchopoulos).
Ich z pozoru poukładane życie zaburza pojawienie się Julii, dawno niewidzianej, tajemniczej siostry męża Joanne. Vicki, zaintrygowana niespodziewaną wizytą ciotki, „kradnie” jej zapach i odkrywa, że dzięki niemu może przenieść się w przeszłość Julii, poznając skrywane od lat sekrety swojej rodziny. Na jaw wychodzą ogniste romanse, złamane serca i uśpione emocje.