wroclaw.pl strona główna Kulturalny Wrocław – najświeższe wiadomości o kulturze Kultura - strona główna

Infolinia 71 777 7777

2°C Pogoda we Wrocławiu

Jakość powietrza: umiarkowana

Dane z godz. 04:10

wroclaw.pl strona główna

Reklama

  1. wroclaw.pl
  2. Kultura
  3. Aktualności
  4. Aleksander Fredro jakiego nie znamy. Tylko w Ossolineum

Od 1956 roku jest wyjątkowo widocznym obywatelem Wrocławia, bo pomnik Aleksandra hrabiego Fredry znają mieszkańcy, turyści i… złodzieje pióra, które komediopisarz trzyma w dłoni na pomniku w Rynku. Ale na wystawie w Ossolineum (do 29 października) przekonamy się, że autor „Zemsty” był nie tylko najdowcipniejszym z polskich literatów, także kochającym mężem, ojcem i dziadkiem oraz sprawnym inwestorem pomnażającym rodzinny majątek.

Reklama

Zadziwiający wiek w nekrologu Aleksandra Fredry

Tytuł wystawy jest przekorny, bo pochodzi z…nekrologu Aleksandra hrabiego Fredry. Na czarnym tle jasną czcionką wydrukowano słowa „Żołnierz napoleoński, ojciec komedyi polskiej”, datę śmierci (15 lipca 1876) i imponujący na tamte lata wiek (84 lata). – Średnia wieku w Galicji wynosiła wtedy 32 lata, więc to, że dożył tak sędziwych lat było rzeczą zupełnie niezwykłą, a trzeba wziąć pod uwagę podagrę, z którą zmagał się przez lata – tłumaczy dr Grzegorz Polak z Działu Sztuki Muzeum Książąt Lubomirskich (oddziału Zakładu Narodowego im. Ossolińskich), współautor wystawy „Żołnierz napoleoński, ojciec komedii polskiej” — Fredro w Ossolineum.

Kliknij, aby powiększyć
Powiększ obraz: <p>Nekrolog Aleksandra hrabiego Fredry. Wystawa &bdquo;Żołnierz napoleoński, ojciec komedii polskiej&rdquo; &mdash; Fredro w Ossolineum</p> fot. Magdalena Pasiewicz
Nekrolog Aleksandra hrabiego Fredry. Wystawa „Żołnierz napoleoński, ojciec komedii polskiej” — Fredro w Ossolineum

Co ciekawe, choć to właśnie w 2023 roku świętujemy 230. rocznicę urodzin komediopisarza, badacze życia Aleksandra hrabiego Fredry wahają się co do daty jego urodzenia. – Metryka hrabiego spłonęła i przypuszcza się, że Fredro urodził się nie w 1793, ale w 1791 roku, co by oznaczało, że w chwili śmierci miał 85 lat. Oficjalnie obchodzimy jednak okrągłą rocznicę – uśmiecha się dr Grzegorz Polak.

Fredro, odznaczony żołnierz napoleoński

„Osiemnastego lutego roku 1814 jechał na białym koniu człowiek średniego wzrostu, nieco otyły, w sieroczkowym surducie pod szyją zapiętym, w kapeluszu stosowanym bez żadnego znaku prócz małej trójkolorowej kokardy. Za nim, w niejakiej odległości drugi, znacznie młodszy. (...) Pierwszym z tych jeźdźców był Napoleon, drugim byłem ja” – tak Fredro pisze w swoim pamiętnikach „Trzy po trzy”.

Ich czystopis można obejrzeć w gablocie na wystawie w Ossolineum. Jak pisał Fredro? – Niezbyt kaligraficznie – przyznaje Hanna Kulesza, kustosz z Działu Rękopisów Zakładu Narodowego imienia Ossolińskich. – Ale też nigdy się kaligrafii nie uczył, nie chodził do szkół, odebrał tylko wykształcenie domowe – dodaje od razu współkuratorka wystawy. – Jego pismo z okresu młodości jest staranne, im był jednak starszy, tym bardziej dukt jego pisma stawał się postrzępiony i niepewny. Chorował na podagrę, czyli dnę moczanową, która powodowała liczne zwyrodnienia stawów – mówi Hanna Kulesza.

Kliknij, aby powiększyć
Powiększ obraz: <p>Podpis Aleksandra hrabiego Fredry pod testamentem jego ojca, Jacka. Wystawa &bdquo;Żołnierz napoleoński, ojciec komedii polskiej&rdquo; &mdash; Fredro w Ossolineum</p> fot. MAT
Podpis Aleksandra hrabiego Fredry pod testamentem jego ojca, Jacka. Wystawa „Żołnierz napoleoński, ojciec komedii polskiej” — Fredro w Ossolineum

Współkuratorka wystawy zwraca uwagę, jak nowatorskie metody stosował hrabia w narracji „Trzy po trzy” zachowując sposób, w jaki działa nasza pamięć – cofał się w czasie, przeskakiwał wydarzenia, by do nich powrócić. Ale też, jak zauważymy w cytacie, dużą wagę przywiązywał do opisów strojów i do koni. – Jak większość ówczesnej szlachty Fredro miał dla koni wiele serca i poświęcone są im chwytające za serce sceny z pamiętnika „Trzy po trzy” – opowiada.

Wątek napoleoński jest nie tylko bardzo ważny w pamiętnikach, jest oczywisty. Jeszcze w 1812 roku Aleksander hrabia Fredro był wśród żołnierzy, którzy razem z Napoleonem ruszyli na Moskwę (służył wtedy w 5 pułku jazdy, a za zasługi otrzymał wówczas Złoty Krzyż Virtuti Militari). Od 1813 do 1814 przyszły komediopisarz był oficerem ordynansowym w sztabie przybocznym Napoleona Bonapartego (zyskał wówczas Krzyż Legii Honorowej), a po abdykacji cesarza Fredro wrócił do domu, czyli majątku rodzinnego Beńkowa Wisznia w obwodzie lwowskim.

Kliknij, aby powiększyć
Powiększ obraz: <p>Złoty Krzyż Virtuti Militari przyznany Aleksandrowie hrabiemu Fredrze. Wystawa &bdquo;Żołnierz napoleoński, ojciec komedii polskiej&rdquo; &mdash; Fredro w Ossolineum</p> fot. Magdalena Pasiewicz
Złoty Krzyż Virtuti Militari przyznany Aleksandrowie hrabiemu Fredrze. Wystawa „Żołnierz napoleoński, ojciec komedii polskiej” — Fredro w Ossolineum

Fredro, gracz giełdowy i dobry gospodarz

Rodzina Fredrów była liczna, Aleksander miał ośmioro rodzeństwa. Kiedy jego ojciec, Jacek hrabia Fredro, sporządził testament dzielono między dzieci spory majątek, a wkrótce to właśnie pisarz został wyznaczony na tego, kto przejmie stery nad kluczem majątkowym rudeckim (obejmującym głównie miasteczko Rudki, Beńkową Wisznię – gniazdo rodowe Fredrów – i wieś Jatwięgi, gdzie powstawały pierwsze poważne utwory poety).

– Został uznany za dobrego gospodarza i faktycznie później majątki pomnażał, grał na giełdzie i wychodziło mu to całkiem nieźle, jego siostry otrzymały wiana i spłaty, kiedy wychodziły za mąż – wylicza Hanna Kulesza.

Kliknij, aby powiększyć
Powiększ obraz: <p>Portret Aleksandra hrabiego Fredry, wystawa &bdquo;Żołnierz napoleoński, ojciec komedii polskiej&rdquo; &mdash; Fredro w Ossolineum</p> fot. Magdalena Pasiewicz
Portret Aleksandra hrabiego Fredry, wystawa „Żołnierz napoleoński, ojciec komedii polskiej” — Fredro w Ossolineum

I dodaje, że Fredro był złożoną osobowością – innym człowiekiem w młodości i wieku dojrzałym. Cezurą w jego życiu był ślub z Zofią Skarbkową z Jabłonowskich, kobietą zamężną, która czekała 11 lat na to, aż dokonają się procedury unieważnienia jej małżeństwa.

To z miłości do wybranki serca żołnierz i hulaka stał się osobą rodzinną, która zajmowała się bardzo skutecznie gospodarowaniem majątkiem rodzinnym, zabezpieczeniem finansowym dzieci, wychowaniem wnuków, bo dość wcześnie zostały osierocone. – Ale też w wieku późniejszym, wskutek schorzeń, bywał zgorzkniały, zgryźliwy, trudniejszy w pożyciu –  opowiada współkuratorka.

Wśród potomków hrabiego był syn Jan Aleksander, córka Zofia (późniejsza matka gen. Stanisława Szeptyckiego i ważnej dla Ukraińców postaci, metropolity Andrzeja Szeptyckiego).

Dr Grzegorz Polak poznał jednego z potomków Aleksandra hrabiego Fredry, który kilka lat temu przeprowadził się z Warszawy do Lwowa. Inni potomkowie komediopisarza żyją głównie w Polsce – w Warszawie i Poznaniu, także w Łaszczowie (w tym ostatnim – Maciej Szeptycki – prezes Fundacji Szeptyckich).

Aforyzmy Fredry – do zapisania i zapamiętania

Mimo, że dziś kojarzymy go jako ojca polskiej komedii, Aleksander hrabia Fredro nie żył z pisania. – To była jego aktywność twórcza, obowiązek społeczny. Chciał trochę naprostować te polskie charaktery i w tym się spełniał – zaznacza Hanna Kulesza.

Jak nikt inny piętnował polskie przywary – warcholstwo, pijaństwo, mściwość, czy dewocję. Był też Fredro mistrzem tworzenia aforyzmów (po śmierci wydano „Zapiski starucha”, w których znajdziemy ich prawie 500, w „Panu Jowialskim” zamieścił z kolei autor blisko 200 przysłów).

Na oknach w jednej z wystawowych sal, zamiast rolet, zawisły paski materiału z nadrukowanymi Fredrowskimi przysłowiami. Można je sobie sfotografować, przepisać – posłużą dobrze także dzisiaj, bo to skondensowane przesłanie dla współczesnych.

  • Gorzkie zadanie komedianta: nieraz łzy połyka, a rozśmieszać musi.
  • Nie strach umrzeć, ale strach umierać.
  • Próba kucharza gościom nie na rękę.
  • Lepszymi byliby ludzie, gdyby więcej szanowano kobiety.
  • Bądź oszczędnym, abyś mógł być szczodrym.
  • Natenczas pojąłem, że słowo wzlata ptaszkiem, a powraca wołem.
  • Prędzej w morzu wyschnie woda niż tu u nas będzie zgoda.
  • Jeśli nie chcesz mojej zguby, Krrokodyla daj mi luby!

Kliknij, aby powiększyć
Powiększ obraz: <p>Aforyzmy Fredry. Wystawa &bdquo;Żołnierz napoleoński, ojciec komedii polskiej&rdquo; &mdash; Fredro w Ossolineum</p> fot. Magdalena Pasiewicz
Aforyzmy Fredry. Wystawa „Żołnierz napoleoński, ojciec komedii polskiej” — Fredro w Ossolineum

Najbardziej trafne aforyzmy Aleksandra hrabiego Fredry? – Może te poświęcone ludzkiej głupocie, którą komediopisarz piętnował i która go niezmiennie denerwowała, a więc na przykład ten: „Rozsądni ludzie pogłupieli, tylko szaleńcy postępują konsekwentnie” – cytuje Hanna Kulesza.

Oryginalne pismo Fredry – wżera się w papier

Rękopis „Zemsty” to pewnie najcenniejszy z eksponatów i najlepiej przez czytelników kojarzony. Komedia doczekała się niezliczonych wydań, inscenizacji, ekranizacji (w tym najsłynniejszej wyreżyserowanej przez Andrzeja Wajdę).

Jak się okazuje w pierwszej wersji Fredro nie planował wcale Cześnika Raptusiewicza, ale Barona. Rękopis jest natomiast otwarty na legendarnej scenie rozmowy Klary z Papkinem, w której młoda dama przekonuje, by Papkin sprawił jej krrokodyla. Atrament ma na karcie kolor brązowy, ale Hanna Kulesza uprzedza, że był niegdyś ciemniejszy, z biegiem lat się utlenił. – Widać go coraz mniej, ale też wżera się w papier, co sprawia problem konserwatorom – zwraca uwagę współkuratorka wystawy „Żołnierz napoleoński, ojciec komedii polskiej” — Fredro w Ossolineum.

Kliknij, aby powiększyć
Powiększ obraz: <p>Słynny krrokodyl w rękopisie &bdquo;Zemsty&rdquo;. Wystawa &bdquo;Żołnierz napoleoński, ojciec komedii polskiej&rdquo; &mdash; Fredro w Ossolineum</p> fot. MAT
Słynny krrokodyl w rękopisie „Zemsty”. Wystawa „Żołnierz napoleoński, ojciec komedii polskiej” — Fredro w Ossolineum

Pod rękopisem leży też pocztówka z zamkiem w Odrzykoniu, którego dzieje i dokumentacja stały się inspiracją dla „Zemsty”. W XVII wieku w Odrzykoniu doszło do scysji dwóch rodów – Firlejów i Skotnickich, którzy posiadali części zamku. – Takie „nieruchomości” kupowano na licytacjach po magnatach, problem pojawiał się, kiedy w posiadanie majątku wchodziła  drobna szlachta uważając, że zamek podkreśla ich prestiż. Czuli się nobilitowani, a z tej nadmiernej ambicji rodziły się problemy – tłumaczy Hanna Kulesza.

„Zemsta” to niejedyny rękopis Aleksandra hrabiego Fredry, jaki obejrzymy w gablotach. Jest też brudnopis i czystopis „Pana Jowialskiego” ze słynną bajką „Małpa w kąpieli”. Jest czystopis pierwszej wersji „Ślubów panieńskich”, które miały inny tytuł („Nienawiść mężczyzn”). Zanim powstała wersja kanoniczna Aleksander hrabia Fredro ożenił się z wyczekiwaną latami Zofią Skarbkową, zarzucił pisanie pierwszej wersji, a nowej nadał lżejszy, pozytywny charakter.

Zobaczymy też na wystawie piękne wydanie wierszowanej bajki „Paweł i Gaweł” o dwóch skonfliktowanych szlachcicach żyjących pod jednym dachem. – Cały motyw stał się tak popularny, że w sprawozdaniach sądowych, gdy chciano przybliżyć problem, pisano, że zamieszani w sprawę żyją jak Paweł i Gaweł, co oznaczało, że byli skonfliktowani. Tytuł bajki stał się ówczesnym memem – mówi Hanna Kulesza.

Kliknij, aby powiększyć
Powiększ obraz: <p>Wydanie bajki &bdquo;Paweł i Gaweł&rdquo;. Wystawa &bdquo;Żołnierz napoleoński, ojciec komedii polskiej&rdquo; &mdash; Fredro w Ossolineum</p> fot. Magdalena Pasiewicz
Wydanie bajki „Paweł i Gaweł”. Wystawa „Żołnierz napoleoński, ojciec komedii polskiej” — Fredro w Ossolineum

Są projekty kostiumów do inscenizacji Fredrowskich sztuk.

Kliknij, aby powiększyć
Powiększ obraz: <p>Kostiumy do wrocławskiej inscenizacji &bdquo;Zemsty&rdquo;. Wystawa &bdquo;Żołnierz napoleoński, ojciec komedii polskiej&rdquo; &mdash; Fredro w Ossolineum</p> fot. Magdalena Pasiewicz
Kostiumy do wrocławskiej inscenizacji „Zemsty”. Wystawa „Żołnierz napoleoński, ojciec komedii polskiej” — Fredro w Ossolineum

Filmowa „Zemsta” – Polański zamiast Pszoniaka

Jednym z rarytasów wystawy jest egzemplarz „Zemsty” z odręcznymi notatkami Andrzeja Wajdy. Wynika z nich, że pierwotnie Papkina miał grać Wojciech Pszoniak. Nazwisko jednak reżyser przekreślił, a na jego miejsce wpisał Romana Polańskiego. Twórca „Pianisty” doskonale odnalazł się w roli, jak pamiętamy z ekranu.

Kliknij, aby powiększyć
Powiększ obraz: <p>Odręczne notatki Andrzeja Wajdy dot. obsady &bdquo;Zemsty&rdquo;. Wystawa &bdquo;Żołnierz napoleoński, ojciec komedii polskiej&rdquo; &mdash; Fredro w Ossolineum</p>
Odręczne notatki Andrzeja Wajdy dot. obsady „Zemsty”. Wystawa „Żołnierz napoleoński, ojciec komedii polskiej” — Fredro w Ossolineum

A Ossolineum posiada podarowane przez Andrzeja Wajdę notatki, robocze scenopisy, w których twórca rozrysowywał całe sceny.  

Fredro pełnoprawnym wrocławianinem

Aleksander hrabia Fredro jest wrocławianinem nie tylko przez zasiedzenie na wrocławskim rynku. Twórca był we Wrocławiu i oglądał tu…plagiat swoich „Ślubów panieńskich”. Choć badacze spierają się, że mógł odwiedzić stolicę Dolnego Śląska więcej niż jeden raz. W czasie kampanii napoleońskich, jako wojskowy, przejeżdżał przez Dolny Śląsk do Saksonii i mógł wówczas być we Wrocławiu. Ale był na pewno w 1856. Okoliczności były wyjątkowe, jego syn Jan Aleksander brał udział w Powstaniu Węgierskim i miał zakaz wjazdu do Galicji, zatem nie mógł wrócić do Lwowa. Pojechał do Paryża, tam odwiedzał go ojciec.

Kliknij, aby powiększyć
Powiększ obraz: <p>Wystawa &bdquo;Żołnierz napoleoński, ojciec komedii polskiej&rdquo; &mdash; Fredro w Ossolineum</p> fot. MAT
Wystawa „Żołnierz napoleoński, ojciec komedii polskiej” — Fredro w Ossolineum

A we Wrocławiu albo okolicach Fredro szukał nawet jakiejś nieruchomości. –  Chciał zarządzać ziemią, mieszkać razem z synem. Do tego nie doszło, bo sytuacja polityczna zmieniła się na tyle, że Jan Aleksander mógł wrócić w okolice Lwowa i przejąć po ojcu Beńkową Wisznię – wyjaśnia współkuratorka wystawy w Ossolineum.

Choć nie kupił we Wrocławiu domu Aleksander hrabia Fredro obejrzał tu sztukę  Karla von Holteia „Ona pisze do siebie”, w której rozpoznał poważne inspiracje jego „Ślubami panieńskimi”. – Utwór był tłumaczony na język francuski, powstał plagiat francuski, a Holtei przeczytał ten utwór i uznał, że to kasowa rzecz, więc napisał własną wersję. To się, niestety, zdarzało, choć wiemy, że Fredro tego nie pochwalał. Znał się na prawach autorskich, a kiedy w zaborze rosyjskim dokonano pirackiego wydania jego komedii, protestował i chciał się sądzić – przypomina Hanna Kulesza.

Fredro bez hrabiego – jak ustawiano pomnik na rynku

W pierwszej sali wystawy w Ossolineum zobaczymy zarówno słynne pióro Fredrowskie z pomnika, jak i zdjęcia z montażu przeniesionego ze Lwowa słynnego pomnika, który od 1956 zdobi wrocławski rynek.

Kliknij, aby powiększyć
Powiększ obraz: <p>Pomnik Fredry na wrocławskim rynku. Wystawa &bdquo;Żołnierz napoleoński, ojciec komedii polskiej&rdquo; &mdash; Fredro w Ossolineum</p> fot. Magdalena Pasiewicz
Pomnik Fredry na wrocławskim rynku. Wystawa „Żołnierz napoleoński, ojciec komedii polskiej” — Fredro w Ossolineum

Postument instalowano w lipcu, w 80-lecie śmierci Aleksandra hrabiego Fredry. W trakcie prac zauważono, że z cokołu odpadły literki „Hr.”. – Były to czasy, w których arystokraci nie stanowili już przewodniej siły w państwie. Wręcz przeciwnie. Dlatego inż. Eugeniusz Król, ówczesny przewodniczący Prezydium Rady Narodowej Wrocławia uznał, że literki „Hr.” nie są potrzebne, wystarczy imię i nazwisko.

Powstał spór, który rozstrzygnęła celna uwaga zwolennika przywrócenia Fredrze tytułu: „co cesarz nadał, tego król nie może odebrać”. I tak też się stało…– opowiada dr Grzegorz Polak, współkurator wystawy „Żołnierz napoleoński, ojciec komedii polskiej” — Fredro w Ossolineum.

Bądź na bieżąco z Wrocławiem!

Kliknij „obserwuj”, aby wiedzieć, co dzieje się we Wrocławiu. Najciekawsze wiadomości z www.wroclaw.pl znajdziesz w Google News!

Reklama

Powrót na portal wroclaw.pl