wroclaw.pl strona główna Komunikacja we Wrocławiu – ceny biletów, rozkłady jazdy, inwestycje Komunikacja - strona główna

Infolinia 71 777 7777

9°C Pogoda we Wrocławiu

Jakość powietrza: umiarkowana

Dane z godz. 04:20

wroclaw.pl strona główna

Reklama

  1. wroclaw.pl
  2. Komunikacja
  3. Żółte kamery we Wrocławiu. Ważne wyjaśnienia

Żółte kamery we Wrocławiu łapią kierowców przejeżdżających na czerwonym. Mandaty i punkty karne. Ważne wyjaśnienia GITD

Data publikacji: Autor:

Wysokie mandaty i duża liczba punktów karnych, czyli żółte kamery i system CANARD RedLight na drogach i przejazdach kolejowych. Tam gdzie są zamontowane, u jednych budzą strach i wywołują sporo nerwów – u innych zadowolenie, bo zwiększają bezpieczeństwo. O żółtych kamerach RedLight rozmawiamy z Wojciechem Królem, rzecznikiem Głównego Inspektora Transportu Drogowego.

Reklama

Żółte kamery RedLight na skrzyżowaniach i przejazdach kolejowych to sprawa budząca, delikatnie mówiąc sporo emocji u kierowców. O systemie CANARD i żółtych kamerach we Wrocławiu w rozmowie z portalem wroclaw.pl mówi Wojciech Król, rzecznik Głównego Inspektora Transportu Drogowego. W galerii zdjęć zobacz - mapę z żółtymi kamerami we Wrocławiu i sprawdź, jak działa system CANARD.

Żółte kamery CANARD RedLight. Wysokość mandatów i liczba punktów karnych

Zacznijmy od statystyk, ile mandatów we Wrocławiu dostali kierowcy przejeżdżający w miejscach gdzie są żółte kamery CANARD RedLight?

System RedLight na przejeździe kolejowo-drogowym na ul. Szczecińskiej zarejestrował od 15.09.2023 r. - 2 117 naruszeń niezastosowania się do czerwonego światła, natomiast na ul. Średzkiej od 13.07.2023 r. - 2 909 naruszeń. System RedLight działający od 05.04.2023 r. do 29.11.2023 r. na skrzyżowaniu Gądowianka-Na Ostatnim Groszu-Bystrzycka zarejestrował 12 588 naruszeń.

Przypomnijmy, że wrocławskie skrzyżowanie Na Ostatnim Groszu to krajowy rekordzista pod względem liczby ukaranych kierowców. Z 40 urządzeń w kraju jedno, wrocławskie, wypracowało jedną trzecią mandatów. Jakie są konsekwencje finansowe i ile punktów karnych dostaje kierowca „złapany” przez żółte kamery?

Wysokość grzywny nakładanej w drodze mandatu karnego za niestosowanie się do sygnałów świetlnych na skrzyżowaniu wynosi 500 zł. Sprawcy naruszenia przypisywane jest również 15 punktów karnych.

Za naruszenie przez kierującego pojazdem na przejeździe kolejowym zakazu wjazdu za sygnalizator przy sygnale czerwonym mandat wynosi 2 000 złotych.

Jeśli w ciągu dwóch lat dojdzie drugi raz do tego samego wykroczenia, kierowca zapłaci podwójną karę, czyli 4 000 zł.

Żółte kamery we Wrocławiu. Jak działa system CANARD i RedLight

Żółte kamery u jednych budzą strach i wywołują sporo nerwów – u innych zadowolenie, bo zwiększają bezpieczeństwo. Niektórzy kierowcy mówią, że to „maszynka do zarabiania pieniędzy”.

Montaż systemów RedLight na newralgicznych skrzyżowaniach i przejazdach kolejowo-drogowych ma wpłynąć na poprawę bezpieczeństwa i zmianę zachowania kierujących. Urządzenia rejestrujące przejazd na czerwonym świetle to kamery, które działają na zasadzie wideodetekcji, obserwują przejazd kolejowy oraz zainstalowane tam sygnalizatory.

Oprogramowanie systemu zostało tak skonfigurowane, aby rejestrowane były wyłącznie pojazdy wjeżdżające za sygnalizator wówczas, gdy nadawany jest sygnał czerwony. Należy zaznaczyć, że wjazd za sygnalizator nadający sygnał czerwony jest zabroniony od chwili jego włączenia, urządzenia uwzględnia oczywiście czas reakcji kierującego i obowiązuje do końca jego nadawania.

Na razie są trzy takie miejsca we Wrocławiu gdzie zamontowano żółte kamery w systemie Red Light CANARD, który automatycznie robi zdjęcia kierowcom przejeżdżającym na czerwonym świetle. Będą kolejne żółte kamery we Wrocławiu?

Obecnie nie planuje się instalacji kolejnych systemów RedLight we Wrocławiu.

Żółte kamery CANARD we Wrocławiu. Komentarze kierowców

W licznych komentarzach pod tekstem – Żółte kamery CANARD łapią kierowców, wrocławianie dzielą się swoim doświadczeniem z tego skrzyżowania. Jedni chwalą go, bo zwiększa bezpieczeństwo – inni specjalnie nadkładają drogi, by tamtędy nie jechać. Poniżej przykładowe komentarze czytelników (cytaty z Facebooka są w oryginalnej pisowni):

  • Jacek Skrzynecki - Po jakim czasie od zniknięcia zielonej strzałki kamera rejestruje przejazd na czerwonym świetle? Strzałka nie zamruga gdy się kończy jej czas, nie ma też „pomarańczowej” strzałki. A może zgasnąć w momencie gdy pojazd ruszy z miejsca, bo jeszcze się świeciła.
  • Tomasz Owczarek - Kamery Na Ostatnim Groszu to wyłudzanie pieniędzy. Zielone strzałki o nieregularnych cyklach, łapiące kierowców, którzy wjechali na zielonej, zatrzymali się i ruszyli, gdy strzałka już zgasła to tu norma. Poza tym co chwilę stłuczki są tam teraz. Zlikwidować!
  • Krzysztof Zwoliński - Jeżeli na przejeździe kolejowym wjadę wraz zapalającym się czerwonym migającym, tak, że wyhamowanie moje będzie pod rogatką to też dostanę mandat.
  • Joanna Xińska - W Leśnicy, światło na przejeździe kolejowym zapaliło się, gdy byłam już na wysokości sygnalizatora i nie miałam możliwości tego zobaczyć. Dostałam piękne zdjęcie z informacją, że wjechałam na przejazd 3 mili sekundy po zapaleniu się czerwonego światła. Przecież to absurd. Nie mogłam przewidzieć, że gdy jak minę sygnalizator, to zapali się czerwone migające.

Co to jest CANARD, żółte kamery i system RedLight

Główny Inspektorat Transportu Drogowego nadzoruje system CANARD, czyli Centrum Automatycznego Nadzoru nad Ruchem Drogowym. W ramach CANARD prowadzone są kontrole:

  • pomiar punktowy i odcinkowy
  • rejestracja przejazdu na czerwonym świetle, system RedLight – trzy miejsca we Wrocławiu

Gdzie są żółte kamery CANARD we Wrocławiu, zobacz w galerii:

CANARD Red Light. Żółte kamery na skrzyżowaniach i przejazdach kolejowych

W ramach systemu CANARD na skrzyżowaniach i przed przejazdami kolejowymi montowane są charakterystyczne żółte kamery. Urządzenia, w ramach systemu Red Light automatycznie rejestrują samochody przejeżdżające na czerwonym świetle. Jak działa system zobacz w galerii zdjęć.

Przedstawiciele Głównego Inspektoratu Transportu Drogowego (to ten urząd nadzoruje System CANARD) podkreślają, że z obserwacji oraz analiz wynika, że po wprowadzeniu systemów RedLight, z upływem czasu zmienia się zachowanie kierujących, co bezpośrednio wpływa na spadek liczby zdarzeń drogowych oraz zminimalizowanie ich ewentualnych skutków.

Warto podkreślić, że system Red Light CANARD został zainstalowany i jest użytkowany przez Główny Inspektorat Transportu Drogowego. Wrocław nie czerpie korzyści finansowych z wprowadzenia tego rozwiązania. Przy czym niewątpliwym zyskiem dla Wrocławia jest istotna poprawa przestrzegania przepisów ruchu drogowego.

Bądź na bieżąco z Wrocławiem!

Kliknij „obserwuj”, aby wiedzieć, co dzieje się we Wrocławiu. Najciekawsze wiadomości z www.wroclaw.pl znajdziesz w Google News!

Reklama